• Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Jag har en RPI2 med Domoticz installerat som jag har labbat lite med. Har inte haft tid att labba så mycket och det har inte blivit av. Men nu hittade jag den här tråden, får ny inspiration
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
HenFre skrev:
Har någon lagt till en "Aeon Lab Multisensor DSB05-ZWEU" till Domoticz och fått alla tre (rörelse, temperatur, ljus) att fungera.

Mitt första försök gick inte alls bra.
Kan meddela att nu går båda sensoerna av denna typ som de ska. Hängde troligen ihop med dålig kommunikation innan allt var över på RPIn. Efter att anslutit allt och kört ett par reparationer på Z-Wave nätverket så rullar alla enheter jag hade perfekt.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Är det någon som har inkluderat dubbelbrytare i sitt system? Har sneglat lite på Fibaro FGS-222 samt Qubino ZMNHBD. Till en början var jag inne på att beställa den sistnämnda, men efter att ha läst en del om att det verkar krångla att få dom att fungera som tänkt har jag nu börjat ändra mig. Erfarenheter från någon här skulle uppskattas!
 
Flugbuljong skrev:
Är det någon som har inkluderat dubbelbrytare i sitt system? Har sneglat lite på Fibaro FGS-222 samt Qubino ZMNHBD. Till en början var jag inne på att beställa den sistnämnda, men efter att ha läst en del om att det verkar krångla att få dom att fungera som tänkt har jag nu börjat ändra mig. Erfarenheter från någon här skulle uppskattas!
Inte på Domoticz. Däremot provade min elinstallatör en Qubino dubbelbrytare när jag startade upp med Zipabox. Vi lyckades inte med den. Men vi var nybörjare båda. Den skulle sitta i elcentralen och styra switchning mellan dag- och nattvärme, ena delen för övervåningen och andra delen för undervåningen. Han gav upp och valde två enkla.
 
Redigerat:
Jag har en ZMNHBD1. Har än så länge bara kört den lite på "labbänken" via Aeon Z-Stick på Domoticz (både RPi och Win). Grundfunktionen är ok - reläerna går att styra med fysiska brytare och via Domoticz. Det som strular är att statusen (lampikonen som indikerar tänd/släckt) inte uppdateras som den skall i web i/f. Lustigt nog funkar statusuppdateringen i appen (Domoticz Lite), så felet ligger inte i z-wave kommunikationen.

Har inkluderat/exkluderat den några gånger och varje gång dyker det upp lite olika prylar i device-listan. Just nu har jag två switchar och fyra power meters (två av dem står som unknown), men ingen tempgivare trots att jag har en sådan inkopplad. Förra gången såg det inte ut precis så här. Man kan tycka att samma devices borde listas varje gång, men det är som sagt inte konsekvent.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Jag har en ZMNHBD1. Har än så länge bara kört den lite på "labbänken" via Aeon Z-Stick på Domoticz (både RPi och Win). Grundfunktionen är ok - reläerna går att styra med fysiska brytare och via Domoticz. Det som strular är att statusen (lampikonen som indikerar tänd/släckt) inte uppdateras som den skall i web i/f. Lustigt nog funkar statusuppdateringen i appen (Domoticz Lite), så felet ligger inte i z-wave kommunikationen.

Har inkluderat/exkluderat den några gånger och varje gång dyker det upp lite olika prylar i device-listan. Just nu har jag två switchar och fyra power meters (två av dem står som unknown), men ingen tempgivare trots att jag har en sådan inkopplad. Förra gången såg det inte ut precis så här. Man kan tycka att samma devices borde listas varje gång, men det är som sagt inte konsekvent.
Kolla Domoticz Forum Finns mycket nyttigt där. Hittade denna tråd.

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=10162
 
Det är ett bra tips berrabongo, men jag har redan läst en del där. Den bäst fungerande lösningen verkar att vara att köra ett php script för att komma runt problemet med statusuppdateringen, men jag har inte hunnit/orkat att testa. När jag sedan upptäckte att det funkar i appen blev det ännu lägre prioritet på det. Jag inbillar mig att browser i/f främst kommer att användas för konfiguration och att appen kommer att bli det man använder till vardags. Så i praktiken är det hela förmodligen ett icke-problem, om än lite irriterande...
 
Hejsan!

Har nästan gått över helt nu ifrån Zipabox till Domoticz. Kör systemet på Synology 1515+ NAS och det funkar jättebra än så länge!

Det jag har en fråga om är när jag lagt till enheter. De hamnar ju i listan "Noder" på "Hardware" och där kan man ju namnge själva pucken/sensorn/etc med ett namn.

När jag sen går till "Enheter" (Devices), så får jag ju fram alla "Endpoints"som då motsvarar vad varje "Nod" kan visa. I denna listan är finns det ju inget som berättar vilken "Nod" som har vilka "Endpoints", detta gör det ju rätt svårt att lista ut vilken tex "kWh Meter" hör till vilken "Nod"(puck).

Undrar om man kan få det namn man namnger noden på "Hardware" sidan att dyka upp i en spalt på "Devices" sidan, isåfall vet man ju vilken mätare/switch etc som hör till viken puck.

Skickar med en PS på allt ifall det underlättar :)
Domoticz fråga.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster är "Devices" och till höger "Hardware". Vill alltså ha namnkolumen på Hardware att dyka upp som en egen kolumn i Devices.

Tack på förhand för tips och idéer som rör detta!
Ha de gött!!!

/hpnisse
 
hpnisse skrev:
Hejsan!

Har nästan gått över helt nu ifrån Zipabox till Domoticz. Kör systemet på Synology 1515+ NAS och det funkar jättebra än så länge!

Det jag har en fråga om är när jag lagt till enheter. De hamnar ju i listan "Noder" på "Hardware" och där kan man ju namnge själva pucken/sensorn/etc med ett namn.

När jag sen går till "Enheter" (Devices), så får jag ju fram alla "Endpoints"som då motsvarar vad varje "Nod" kan visa. I denna listan är finns det ju inget som berättar vilken "Nod" som har vilka "Endpoints", detta gör det ju rätt svårt att lista ut vilken tex "kWh Meter" hör till vilken "Nod"(puck).

Undrar om man kan få det namn man namnger noden på "Hardware" sidan att dyka upp i en spalt på "Devices" sidan, isåfall vet man ju vilken mätare/switch etc som hör till viken puck.

Skickar med en PS på allt ifall det underlättar :)
[bild]
Till vänster är "Devices" och till höger "Hardware". Vill alltså ha namnkolumen på Hardware att dyka upp som en egen kolumn i Devices.

Tack på förhand för tips och idéer som rör detta!
Ha de gött!!!

/hpnisse
Håller helt med dig att namngivningen kunde vara bättre organiserad. Borttappat är det inte men lite svårtytt.

Om du tittar på "NodeID" på "Device Z-Wave ......" på "Hardware" sidan (din högra bild) så presenteras det i både decimal och hexadecimal form. Det hexadecimala värdet börjar på "0x" som berättar att det är HEX Nästföljande 2 tecken är det hexadecimala talet som medger upp till max 256 noder. "00 till FF".

Det är det hexadecimala värdet som återkommer inbakat i ID på "Device" sidan. Tyvärr inte lika placerat i strängen för alla noder så det går inte att sortera på. Men så hittar du.

Jag brukar gå in och enhetligt namnge alla nya rader som kommer för varje ny device som jag ansluter. Gör man inte det konsekvent så blir det en enda röra efter en tid.

2016-06-29 Devices 01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det här med endpoins är lite besvärligt tycker jag också. när mitt system har gått ett tag kan det dyka upp tex ppm givare och någon sådan har jag inte i mitt system. Jag vet inte om det är z-wave som sänder fel eller om det är domoticz.
I början namngav jag allt som jag inte ville ha till hide xxxxxx och stoppade dom i ett eget rum. Tex så sänder rullgardinerna energiförbrukning och det är man ju inte så intresserad av. Nu har jag dock slagit av så mycket som möjligt som jag inte vill ha pga att z-trafiken inte ska skapa kö. Ändå nu när jag tittade efter ett par månader hade jag 68 devises som jag inte vet vad det är. Jag raderar alla som inte är kända innan jag lägger till en ny produkt. på detta vis är det då lättare att hitta.

Tomas
 
Efter tio minuter har detta dykt upp och detta vet jag vad det är så det är bara saker jag inte ha namnget.

Ska?rmavbild 2016-06-29 kl. 23.21.06.jpg
 
Eftersom jag skulle vilja kunna lua så skulle jag vilja veta hur tex en sådan regel som jag har till tvättmaskinen ser ut.
Om det inte är svårt att skriva denna i lua får någon gärna lägga upp en bild på samma regel så kanske jag förstår bättre.
Ska?rmavbild 2016-06-29 kl. 23.25.30.png
 
Om någon är intresserad av hur du kan köra mqtt med domoticz mot KNX kan jag bidra med lite hjälp.

Ska?rmavbild 2016-06-29 kl. 23.29.34.jpg
 
Eller om nu någon skulle vilja pinga tex telefon och få in status i domoticz.

Ska?rmavbild 2016-06-29 kl. 23.31.27.png
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.