Ja,Android.Har varit på "Bosch Smart Gardening",men där finns inget !?
 
Eriksgatan
På Google Play på samtliga våra sju Androidenheter finner vi den appen inkl. uppdateringen så testa med en annan Android. Har du möjligen satt någon barninställning på plattan/mobilen så att man inte kan ladda ned appar/betalappar, eller kör du via vpn och har råkat ställa in att du bor i något icke-Boschland för att kunna se på azerbajdzjanska Netflix?
 
Tack Eriksgatan,nu har jag hittat uppdateringen !
 
Någon som har hunnit testa det "smarta" läget? Jag aktiverade det i fredags, eller lördags, och den har fortfarande inte klippt något. Den skulle ha klippt igår, men då ändrade den tiden till i morgon i stället...
 
Eriksgatan
Det var lång tid utan klippning och det har antagligen inte regnat hela tiden?

Att klippa mer sällan eller inte alls är kanske det som är det smarta, dvs. ett smart sätt att få fler klippare att hålla ihop tills garantitiden gått ut?

Aktiverade det i måndags. Inget regn sedan dess, solen skiner mellan ca 50 % moln men den går inte ut och klarar heller inte att förutsäga när den skall ut nästa gång.
Visserligen spår appen nu regn till några % delar av dagen, men prognosen stämmer tyvärr inget vidare med verkligheten. Funktionen känns också tveksam eftersom det tillåtna tidsfönstret blir litet för oss med medelstora gräsmattor när man inte kan tillåta den klippa på nätter och morgnar pga. att den väsnas tillräckligt mycket för att störa nattsömnen när den far förbi under fönstret.

Enligt Bosch support (som har haft fel förut) är den inte smartare än att den enbart tar hänsyn till regnprognos och varken temperatur, vind, position eller datum lär vara med i beräkningen. De variablerna påverkar ju hur länge det tar innan t.ex. gräset torkar upp på morgonen och det skiljer sig dels geografiskt, dels över året eftersom solens tid för uppgång och nedgång förändras. Därutöver måste man ta med gräsets längd i beräkningen, t.ex. när det klipptes förra gången.
 
Precis, det känns som att det är ett sätt att få den att gå mindre...det har kommit lite regn. Men inte på dom tider när den skulle ha klippt. I dag borde den klippa då appen säger att det inte regnar. Men i stället säger den att den ska klippa i morgon...när appen säger att det förmodligen kommer att regna!?!?

Efter att ha förklarat läget för supporten så fick jag det här svaret...vilket förmodligen är liknande det du fått:

Det beror på att maskinen har räknat ut att gräset inte har växt tillräckligt mycket.
Därefter kontrollerar den väderprognosen samt grästillväxten och försöker hitta ett fönster som du accepterar med dina undantagstider.
Då har maskinen räknat ut att nästa tillfälle eventuellt blir den 16/6.

Om du vill påverka schemat mer rekommenderar jag dig att öppna upp mer tider för maskinen att arbeta på.
Vi har begränsat den till att bara få klippa mellan 08-16 och inte mellan 8-22 som är vad appen föreslog. Enligt supporten så ska vi öka på den tiden...men det borde snarare vara tvärtom. Om den får mindre tid per dag så borde sannolikheten öka att den borde gå ut när den får möjlighet till det.

Hur den sen kan beräkna grästillväxt hos oss är en gåta...logiken säger att det är "tillväxten" som vi kan påverka med reglaget som vi kan flytta mellan min-max...men att ändra där gör ingen skillnad. Är det dessutom som du säger att den bara kollar på regnprognos så är ju funktionen närmast ett skämt :/

Blir nog att gå tillbaka till vårt gamla statiska varannandagsschema...
 
Å där kom "lösningen" från supporten:

Om du inte tycker att denna funktion passar dig kan du alltid gå tillbaka till kalender klippning eller manuell klippning.
PS: Supporten ska iaf ha credd för att dom svarar snabbt i år. Förra året tog det 4 veckor innan man fick ett svar...på engelska. DS.
 
Eriksgatan
Visste ni förresten att Bosch med Connect till skillnad från Indego 10 har omdefinierat utförd klippning i mjukvaran till när klipparen har klippt hela gräsmattan tre gånger i rad i tre olika vinklar? Antagligen har de fått klagomål på att klipparen missat en del ytor. Med Indego 10 var detta en gång och när det var klart stod det "Färdig" i displayen en liten stund och klipparen gick sedan direkt till basen (även om tidsfönstret hade tid kvar) för att invänta nästa gång den kallades ut manuellt eller över schema. Så vi visste med de tidigare Indegoklipparna att den på vår gräsyta skulle behöva klippa ca 5,5 h per klippdag från kl. 09.00 - ca. 17.30 och därefter var den helt klar med hela gräsmattan. Därmed skulle klipparen kunna hålla mycket längre än 24/7-slumpklipparna eftersom den endast behövde klippa gräset 2-3 ggr/vecka. Hos oss blir det ca 400 h gångtid 1 april - 31 oktober. Nu klipper den istället en gång ordentligt och susar sedan runt hela gräsmattan två gånger till och klipper då mest i luften förutom några ev. missade bitar i någon smal passage mellan något träd och gränstråden. Hos oss tar det därför nästan 2 fulla klippdagar mellan kl. 09-21 innan den blir klar. Antalet dagar som gräsmattan inte är ockuperad av klipparen sjunker därmed från 4-5 fria dagar till 1 och då kan man lika gärna låta en HQ eller Worx köra runt där varje dag. De kan man ju dessutom låta klippa enbart på natten eftersom de är tysta, så får man tillgång till sin gräsmatta under dagtid 7 dagar i veckan om man väljer en sådan med tillräcklig kapacitet.

Jag anser att Bosch med förändringen har tappat bort idén med logicut smart klippning för alla med större gräsytor än ca 300-350 m[SUP]2[/SUP] vilket den hinner klippa 3 ggr under en enda dag. Det blir också 3 ggr mer brum. När klipparen klipper 3 ggr kommer den också att gå i graven 3 ggr tidigare vilket man kan se som en trefaldig kostnadsökning under klipparens livstid. (Jämför med hur prisvärd du tycker den är om du betalat 39.000 för klipparen mot nuvarande ca 13.000).

Jag är medveten om att jag kan ställa in 2-3 smala tidsfönster och tvinga den att inte klippa så mycket som den själv vill men skulle ändå gärna vilja ha en funktion så att man valfritt kan ställa in "1 ggr" mot att man får leva med att där kan finnas en tofs bakom något träd ibland. Klipparen tar ju ändå tofsen nästa eller nästnästa gång den klipper. Flera av er har ju också uppgraderat från Indego 10 till Connect, så vad tycker ni andra, överväger fördelarna med 3 ggr-klippning nackdelarna?
 
Nej, det visste jag inte. Det här är vår första robotklippare, eller andra, då första exemplaret pajade efter bara 2 månader.

Jag kan dock tycka att den aldrig blir klar med klippningen. Den klipper i princip konstant under de tidsperioder som den har fått. Vi hade, innan vi började testa "smart mow", den inställd på 8-16 Mån, Ons, Fre, och ytan den ska klippa borde vara ~700-800 m2. Så det stämmer nog kanske ganska bra med det du beskriver.

Överlag så har den dock, i kalenderläge, klippt ganska bra. Det enda stället som är lite mindre bra är på framsidan. Där känns det som att den fuskar ganska mycket. Dock är vår tomt lite speciell, den ser ut lite som en "fiskkrok" och på framsidan, mitt på gräsmattan, har vi en stor rabatt. Men jag tycker ändå att den borde kunna klippa lite bättre.

Jag tycker överlag att man, trots att den är uppkopplad, och man har en app för att styra den, att man egentligen inte har någon som helst kontroll på vad den har gjort. Har påpekat det, och annat, för supporten, men nu börjar dom svara med att bara peka på deras FAQ. Så det verkar som att dom inte är så intresserade av att ta in feedback.
 
Idag kom App uppdateringen till Windows Phone 8.1 & Windows 10 Mobile. Version 2.0.8

Den verkar vid första anblick vara betydligt mer responsiv. Jag upplevde att den tidigare appen fungerade bättre på W10M än i WP8.1 , men den fungerade ändå skapligt bra. Den nya Android appen fick jag aldrig att fungera på min tablet, antaglien p.g.a. att den inte lyckades lokalisera vad klipparen finns. Men denna Windows app lirar på bra i Lumia 930.
Får bekanta mig med Smart läget. När jag aktiverade detta ville din inte klippa förrän tidigast på torsdag 30/6.

Tyvärr hjälpte inte den nya appen att mot att klipparen vänder utanför perimeterkabeln... Men det hade man såklart inte kunnat förvänta sig. Det måste vara en f/w bugg i klipparen.
 
Eriksgatan
frav skrev:
Den nya Android appen fick jag aldrig att fungera på min tablet, antaglien p.g.a. att den inte lyckades lokalisera vad klipparen finns.
Detta sker inte genom någon kommunikation mellan klipparen och appen utan du ställer in lokaliseringen direkt i Androidappen under:
Meny, Inst., Klippare, Ändra gräsklipparens position,
... och så hoppar du dit du vill i kartan och trycker
Bekräfta.
 
Jovisst, om det vore så väl, för kartan är bara grå i android appen. Så det går inte att välj något.
 
frav skrev:
Tyvärr hjälpte inte den nya appen att mot att klipparen vänder utanför perimeterkabeln... Men det hade man såklart inte kunnat förvänta sig. Det måste vara en f/w bugg i klipparen.
Skönt att höra att andra upplever samma sak. Vårt största problem är att klipparen väldigt ofta fastnar när den försöker att köra ut från laddstationen. Den backar in i staketet som laddstationen står emot och blir sen stående där.

För övrigt så har vi stängt av det "smarta" läget. Vi köpte en robotklippare för att den ska klippa gräset och inte stå i laddstationen. Med det "smarta" läget så såg vår gräsmatta oklippt ut. Så vi är nu tillbaka på vårt gamla varannandagsschema igen.

Tanken var nog god, men implementationen inte så bra, och supporten visade inte någon vilja att ta åt sig av synpunkter :/
 
Ja min kör ibland av vid nästan varje klippning, vilket är opålitligt jobbigt, speciellt när man inte är hemma. Men ibland klarar den flera klippningar utan anmärkning, precis så som det skall vara. Av någon anledning vill den vända utanför slingan i vissa lägen. Jag tror det beror på vilken vinkel den kommer in mot kabeln & i vissa fall så vänder den då inte inåt, utan någonting gör att det blir galet i hjärnan & den vänder utåt utan att backa bak först. Har man då en rabattkant eller stenkant så blir den hängande & kommer inte vidare.

Supporten bara tjatar sitt media tränade mantra om minst 35 cm från kant till kabel. Men jag skulle behöva ca halvmetern om den ska klara sig. Jag har mätt på centimetrarna när den vänt utanför & skapat märken i jorden med hjul & nos, samt meddelat supporten flera ggr. Men de verkar inte vilja lyssna eller vidare förmedla problematiken till utvecklarna, vilket är synd. För hade det inte varit för denna bugg, som jag ser det, så hade det lirat på fint.

Har även hört andra som har motsvarande problematik.
 
Eriksgatan
Grönis8 skrev:
Så efter 3 veckor så skickar Bosch en ny klippare. Tydligen större sensor fel!!???!!!
Ialla fall så pratade jag med supporten och då skulle denna maskinen ha uppgraderade drivningsmotorer, men det tvivlade jag på när jag såg tillverkningsdatumet som är mars 2015. Satte igång klipparen och det tog väll 2 rundor innan gnisslet var konstant igen och mer vibrerande från klipphuset. Så det blir en vända till.
/Erik
Grönis8, du har inte skrivit mer på forumet sedan du sade att du skulle skicka in klipparen igen p.g.a. gnisslet. Så vad hände? Köpte Bosch din själ och tystnad?:what:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.