Njaaa.. Problemet är ju att Skanova är lite i en monopolställning som jag förstår det. De utnyttjar ju de bef. rör som Televerket lagt ned i gatan en gång i tiden. Såvitt jag förstår så tillåter de inte att ngn annan aktör nyttjar rören. Vid tidigare inkopplingar här på gatan så har de klarat det med ett par mindre gropar i trottoaren , typ 40x40cm. Och kopplat in 4 hus.

Om en annan operatör skall in och gräva allt själv, så blir det rimligen väldigt mycket dyrare.

Och Skanova beter sig väl ungefär som resten av Telia, omöjliga att ha med att göra. Genom att anlita Bahnhof istället för Telia, så får man iallafall ett led mindre av Teliainfluerade leverantörer.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Min besvikelse är redan stor, innan de ens varit här eftersom redan både pris och tidplan försämrats. Bahnhof tillför inte mycket i dialogen, skiner igenom hur beroende de är av Skanova. Att Skanova är i monopolställning bryr jag mig inte om, det är Bahnhof jag har avtalet med. Hade uppfattningen att det var lite stake i Bahnhofs vd och att detta skulle genomsyra företaget, men tyvärr märks det inte. Bara undanflykter, ursäkter och undvikande av konkreta svar vid förfrågningar på tele och epost.
 
Mja, att skylla på att man bygger ut i Stockholm och därför inte kan bygga ut någon annanstans känns ganska tamt. Skanovas underentreprenörer och under-underentreprenörer har tillräckligt med resurser för att kunna hålla igång mer än ett projekt samtidigt.
Min erfarenhet är att Skanova ofta varit ganska raka och enkla att ha att göra med, men det är alltid tacksamt att skylla på Telia eller dess dotterbolag, det är sällan någon som ifrågasätter ett sånt påstående. Förståsigpåarna nickar bara förnumstigt då de fått sin förutfattade mening om Telia bekräftad.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
alfista skrev:
Skanovas underentreprenörer och under-underentreprenörer har tillräckligt med resurser för att kunna hålla igång mer än ett projekt samtidigt..
....kan du tänka dig att det pågår mer än ett projekt i den lilla byn stockholm med omnejd?


:)
 
Jag tycker mig ha god grund för mitt misstroende mot Telia, och det mesta som är kopplat till telia.

Mitt omdöme om Telia grundmurades i slutet av 90-talet när det gällde att ha ISDN för att få någon vettig fart på internet. Firman jag då drev hade i genomsnitt 10h avbrott av ALL telekom per vecka, Telia fick det aldrig att fungera. Dessutom lyckades Telia "ge bort" mitt telefonnummer till någon annan, fick bara order att jag skulle välja ett nytt nummer en dag. Mitt nummer tillhörde plötsligt ngn. annan.

Samma sak drabbades en kollega av som hade ISDN hemma, plötsligt en dag så fungerade det inte, deras nummer var nu upptaget av ngn. annan.

Därefter har jag personligen med stor framgång hållit mig borta från allt som har med Telia att göra, tills nu med Skanova... Och jag börjar redan ångra mig.

Under de här åren har jag sett frekventa exempel på att Telia/Skanova fortfarande är lika odugliga som de var på ISDN tiden.

Ett av de senare exemplen är min granne som beställde Telia fiber då för 3 eller 4 år sedan (och som fortfarande inte har en fungerande uppkoppling...) som försökte få kontakt med någon ansvarig på Telia, och får svaret efter många timmars telefonkö "jag befattar mig inte med samtal från kunder...".
 
Jodå, har haft mina duster med Telia, och har även upplevt en del av det du beskriver, men just Skanova har i allmänhet svarat och hjälpt mig på ett sätt som hedrar dem.
Att Bahnhof skulle vara bättre ställer jag inte upp på. Hur de lyckats så väl med att odla sin image som "good guys" är en gåta. Visst, de driver offentligt en del viktigt opinionsarbete (andra gör detsamma men inte med lika hög profil i media), men deras affärsmetoder är inte ett skvatt bättre än andra (möjligen tvärtom) och deras kundtjänst är inte ett skvatt bättre än Telias.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
OK, projekteringsmöte genomfört... De vill dra fibern via luftledning eftersom befintlig telekabel går den vägen. Ska man gräva ner den måste man korsa kommunal väg och det var tydligen inte på kartan. Vad ska man tycka?
 
osiris skrev:
OK, projekteringsmöte genomfört... De vill dra fibern via luftledning eftersom befintlig telekabel går den vägen. Ska man gräva ner den måste man korsa kommunal väg och det var tydligen inte på kartan. Vad ska man tycka?
Det är naturligvis enklast för dem, men verkar inte lika säkert som att gräva ner fibern map fallande träd, klantiga kranbilsförate eller vad som nu kan tänkas riva ner luftledningen. Du bor i Sthlm? Finns det verkligen ingen på din sida av den kommunala vägen som redan har fiber, eller någon som kan tänkas vilja ha i framtiden? Om de aldrig någonsin korsar vägar blir det ju svårt för dem. Vad hade hänt om du inte hade haft luftledning och om det inte hade gått att använda kanalen som telekabeln då skulle varit nergrävd i?

Privata garageuppfarter verkar de ju deremot mkt villiga att gräva sönder, men där slipper de ju återställa efter sig.
 
Man följer principen att fibern tar sig in samma väg som kopparkabeln. Eftersom skanova upphandlat installationstjänsten på det viset är det ju inget som ändrar sig utan väldigt speciella skäl.

Det flesta teleledningar i luft är i villaområdena har hängt där i 70-80 år utan att trilla ner, så någon stor risk for problem är det inte.

Det handlar inte om att korsa vägar, det handlar om att det är mycket dyrare att ta sig fram i asfalt jämfört med en kort luftledning.

Hade det inte gått att använda befintlig kanalisation i mark hade man fått gräva upp och fixa den.
 
Det är svårt att avgöra hur man tar sig fram, varje område är unikt utifrån förutsättning.
Är det nyutrullning med transportnät eller enbart förtätning där det mestadels grävs på fastighet.
Om det är förtätning så påverkar var man lämnat av fiberslang/duct, det är kostsamt att på nytt schakta asfalt.
Det krävs grävtillstånd för allmän mark och har man nyligen gjort omasfaltering är det inte säkert att man får ett sådant, eller så kan det bli omfattande återställning. Det kan ta lång tid att få asfalt återställd då det i många kommuner är kommunen själv som är ensamt utförande (använder sedan entreprenör), där fiberentreprenören får beställa och bekosta återställning.
Det många andra parametrar som också påverkar hur man får gräva.
 
Jo, jag är med på att problemet är att gräva upp vägen - inte att det är förbjudet för fibern att korsa vägen :) (den kommer ju att korsa vägen genom luften också). Det kan eventuellt finnas ett rör under vägen för en gammal elkabel som ska tas ur bruk, kanske kan de använda den. Men om inte så är det väl inte annat än att acceptera luftkabel. Den är ju åtminstone lättare att fixa om något händer :-D
 
B
Har man installerat Telia Öppen Fiber går det bra att kontakta Bahnhof för att flytta fibern till OpenGiga, ungefär som på ADSL när BBB hade egen utrustning i Telestationen.

Detta är nytt, men har varit reglerat av PTS länge, dvs, en Skanova Fiber är en reglerad produkt som vem som helst får hyra från en villa till telestationen.

Det som varit problemet tidigare var att Skanova bara gjorde nyetablering på beställning av Telia, men nu kan de även göra det av andra, dvs Bahnhof.

Så oavsett vem som beställningen läggs hos, är det Skanova som bygger ut nätet, det öppnar också upp för att få konkurrens på Operatörsnivån, dvs KO, ett lager som egentligen inte behövs...

Det märks också på priserna i OpenGiga, att Skanova har ett högt pris för fibern, för det är bara de snabbare tjänsterna som är aktuella...

dock fick jag följande priser via mail från Bahnhof, och de är mycket lägre än de som står på deras hemsida, hoppas det stämmer.

" Önskar du byta till OpenGigas fibernät kommer du att bli bunden till oss de första 12 månaderna. Nedan ser du hastigheterna samt dess månadskostnad som du kan välja mellan:

1000/1000 Mbit/s 595 kr
1000/100 Mbit/s 495 kr
500/100 Mbit/s 395 kr
250/100 Mbit/s 349 kr

När bindningstiden har gått ut öppnar sig nätet och du kan välja en annan leverantör som opererar i nätet.

I dagsläget tar vi inte ut någon kostnad är själva operatörsbytet."
 
Oj!

Intressant. Undras hur detta påverkar utrullningstakten........


Och iprincip kan jag köra 500/100 för samma pris som 100/100 hos bahnhof via telias öppna nät. Vilken tjänsteleverantör levererar till dessa priser, Bahnhof själva?



Hur menar du förövrigt att KO-lagret inte behövs? Någon behöver göra det.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag var tvungen att ställa samma fråga själv och nog fasen gick det bra att byta......jag tror det är dags att dra i katapultspaken från Telias nät - tjänsterna är ju mycket billigare direkt från Bahnhof.
 
Intressant :). Detta ska undersökas närmare även av mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.