S
Jag är nöjd med mina T5, Biltemas.
Tysta, tänder blixtsnabbt
 
Det man ska tänka på är nog antalet lysrörsarmaturer. Jag satte 5st 2*36W i mitt 40kvm garage, lyste skit så jag har satt dit 3st till och fortfarande så känner jag att det hade inte skadat med fler. Betänk vad ni ska göra för jobb. Ska ni öppna motorhuven så kanske den skymmer ljuset, ska ni polera bilen så kan det vara klokt att sätta några armaturer i vinkel längs med väggen som lyser på sidan på bilen.....tänk till. Köp IP-klassade armaturer.
 
trojlee skrev:
Det man ska tänka på är nog antalet lysrörsarmaturer. Jag satte 5st 2*36W i mitt 40kvm garage, lyste skit så jag har satt dit 3st till och fortfarande så känner jag att det hade inte skadat med fler. Betänk vad ni ska göra för jobb. Ska ni öppna motorhuven så kanske den skymmer ljuset, ska ni polera bilen så kan det vara klokt att sätta några armaturer i vinkel längs med väggen som lyser på sidan på bilen.....tänk till. Köp IP-klassade armaturer.
Vad för fabrikat? Har fyra jula 2x36
I nuvarande garage och de lyser helt ok det garaget är på över 60 kvadrat är dubbel garage satte dem på ena sidan där bilen står. Tänkte sätta mer i nya garaget som är på ca 40 funderar på 6-7 st.
 
Köpte 8st på Bauhaus och är hel nöjd. För min del var djupet viktigast då de inte fick skjuta ut så mycket då jag har en travers. Kopplade in så jag kan tända de i 2 steg, antingen 2 i mitten eller samtliga. Kanon bra om man bara skall snabbt in och hämta något och inte behöver tända upp allt.
 
Mikael_L
trojlee skrev:
Det man ska tänka på är nog antalet lysrörsarmaturer. Jag satte 5st 2*36W i mitt 40kvm garage, lyste skit så jag har satt dit 3st till och fortfarande så känner jag att det hade inte skadat med fler. Betänk vad ni ska göra för jobb. Ska ni öppna motorhuven så kanske den skymmer ljuset, ska ni polera bilen så kan det vara klokt att sätta några armaturer i vinkel längs med väggen som lyser på sidan på bilen.....tänk till. Köp IP-klassade armaturer.
Jag har 4st 2x36W + 2st 1X36W i mina knappa 40m2 garage. Och då "saknas" det en eller två armaturer längst in där jag inte riktigt än bestämt mig för om utrymmet ska användas på annat vis.
Men blir allt bara en enda stor verkstad slutar det troligen med 6st 2x36W + 2st 1x36W

Jag upplever det som ganska OK allmänljus som duger till att snickra i, städa bilen, greja med vardagligt. Det känns som rena ljusterapin när man kommer dit ifrån huset en mörk kväll. :)

Vid motormek så får jag nog dra fram extra belysning, och för finmekaniskt arbete och/eller kunna läsa väldigt liten text på t.ex. elektronikkomponenter så räcker inte detta ljus.



Vad man behöver i ljus avgörs av vad man ska göra i utrymmet och vääääldigt mycket av hur gammal man är.
Tumregel är att man behöver minst dubbelt så mycket ljus för var 20 år äldre man blir.
Så en 40-åring behöver minst dubbelt så mycket ljus som en 20-åring för att se att göra samma sak. En 60-åring behöver minst 4ggr så mycket ljus som 20-åringen. Men jag skulle påstå att det är lika bra att sikta på uppåt 8ggr så mycket ljus för en 60-åring. :)
 
Jag har samma 618mm armaturer i mitt 100m2 garage, 28st, är mycket nöjd med dem.
Jag har kopplat så att jag kan tända varannan så det går att reglera ljuset beroende på vad man ska göra.
 
Julas Anslut ger mig lite klåda... ClasO´s diton var trevligare att jobba med. :)
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Eftersom tråden är 5 år gammal vore det intressant att få återmatning hur armaturerna är med avseende på åldrande av plastens transparens. Jag satte upp riktigt bra kontorsarmaturer i mitt garage för 20-25 år sedan, men nu har plasten gulnat så jag tror inte att de släpper igenom mer än 50% av ursprungligt ljus. Kan vara dags att byta, men jag misstänker att noname armaturerna kan åldras betydligt fortare.
 
Pen skrev:
Eftersom tråden är 5 år gammal vore det intressant att få återmatning hur armaturerna är med avseende på åldrande av plastens transparens... ...misstänker att noname armaturerna kan åldras betydligt fortare.
Tanken är god.
Tyvärr tror jag att många olika leverantörer av kina-plastdetaljer kan figurera över tid både hos märkes- och nonameprodukter.
Menar inte att dissa din fråga men någon garanti för att en viss armatur som var bra då, är det idag, finns nog inte.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Mikael_L
Pen skrev:
Eftersom tråden är 5 år gammal vore det intressant att få återmatning hur armaturerna är med avseende på åldrande av plastens transparens. Jag satte upp riktigt bra kontorsarmaturer i mitt garage för 20-25 år sedan, men nu har plasten gulnat så jag tror inte att de släpper igenom mer än 50% av ursprungligt ljus. Kan vara dags att byta, men jag misstänker att noname armaturerna kan åldras betydligt fortare.
I inlägg #82 gav jag min feedback på Jula-armaturerna.
Om något år kan jag återkomma med om de från Bauhaus var lika usla i plasten. Jag har ju inte kört dessa ens ett år än.
 
Jag har monterat 9 st av Bauhaus 2x36-armaturer nu och är supernöjd! Flimmerfritt, tänds omedelbart och medföljande rören upplevs lika som ett par Osramrör jag satte i en av armaturerna som referens. En armatur tändes en gång och aldrig mer, men det var bara att åka in och byta till en ny.
 
Kollade högst ovetenskapligt på Jula och Biltema samt lite till vad som sägs om plastmaterialet.

De billigaste armaturerna på Jula har ingen specifikation alls medan de övriga där samt Biltema uppger att det är Polycarbonat. Polycarbonat motstår UV ljus hyfsat men måste behandlas för att klara kontinuerligt soljus. I bilstrålkastare (original?) används också Polycarbonat men då behandlat. Varken Jula eller Biltema uppger om plasten är behandlad. De dyraste armaturerna (ej Jula, Biltema) har härdat glas. Jag tror att lysrören läcker så mycket UV ljus att det utgör en värre miljö än solljus. Även PVC ledningarna torkar ofta i armaturerna - även där det inte blir särskilt varmt.
 
Mikael_L
Exakt! Det är ett relativt kraftigt UV-innehåll i lysrörsljus (UV-A tror jag det mesta är), så kablar ruttnar av UV inte värme osv.



Men jag kan i detta inlägg passa på att delge mina tankar om dessa "billiga" lysrörsarmaturer:

Julas har jag ju redan konstaterat inte håller måttet alls, plasten är sämre än sämst och spricker upp totalt inom bara några enstaka år :eek:.
Sen 50Hz-brummade deras reaktorer, var ej faskompenserade och blinkade rätt jobbigt vid uppstart.


Nu kör jag med Bauhaus Nordlux, och är väldigt nöjd med att de är ljudlösa, blinklösa, snabbtända, billiga och att de har nästintill perfekt faskompensering (iom sitt hf-don).

Nackdelen är att de känns minst sagt rätt crappiga när man monterar dom, t.ex. att plåten som håller lysrörshållare och hf-don är tunn som aluminiumfolie och böjs om man inte hanterar den som att den var gjord av kristyr. Anslutningsplintarna blir man ju också rätt ledsen över jämfört med kvalitetsarmaturer.

Men jag är med på att man kan stå ut med att de är aningen svårmonterade, bara armaturerna sen är OK. Och där är jag just nu. Om inte plasten i dessa totalt ger upp eller något annat händer under de närmaste 10-15-åren så är detta ändå en ganska OK armatur.



Men i vilket fall, skulle jag göra ljuset i mitt garage idag så tror jag att jag skulle skippat alla lågprisarmaturer bara för att det är så tråkigt och jobbigt att välja fel och behöva göra om allt.
Jag skulle kanske valt exxaktors vanliga IP44-armatur. En bra no-nonsense armatur till lite högre pris, men som sen håller en massa år då allt är plåt utom "glas"kåpan framför rören.
Denna är dock endast IP44, men det duger för mig då jag inte har vare sig tvätthall eller snickeri i garaget. Insekter får man tömma ur armaturen lite då och då.

Ev skulle jag beställa något liknande det som avhandlas i denna tråd (mot slutet) https://www.byggahus.se/forum/smahu...ysning-i-garage-hobbyrum-med-lag-takhojd.html
Eller liknande ifrån ebay.
Det blir ju dock lite av chansning, men kostnaden är dock låg.
 
Mikael_L skrev:
Exakt! Det är ett relativt kraftigt UV-innehåll i lysrörsljus (UV-A tror jag det mesta är), så kablar ruttnar av UV inte värme osv.


Men i vilket fall, skulle jag göra ljuset i mitt garage idag så tror jag att jag skulle skippat alla lågprisarmaturer bara för att det är så tråkigt och jobbigt att välja fel och behöva göra om allt.
Jag skulle kanske valt exxaktors vanliga IP44-armatur. En bra no-nonsense armatur till lite högre pris, men som sen håller en massa år då allt är plåt utom "glas"kåpan framför rören.
Fortsatte mitt ovetenskapliga research. Till skillnad från Jula och Biltema så har Exxaktors samtliga industriarmaturer kåpa av akrylplast. Enligt en rätt bra sida om plaster som jag hittade så är akryl det enda undantaget som är UV resistent utan tillsatser. Alla andra plaster degenereras.

https://www.plasticmentor.com/97/which-plastic-materials-are-uv-stable/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.