T5 armaturen är ju på 2 x 28w (2 x 2625 lm) och T8 armaturen 2 x 36w (2 x 3350 lm), så jag tänker att den sistnämnda ger mer ljus. Annars är ju T5 armaturen mer anpassad för installation med dubbla kabelgenomföringar, snabbplint i båda ändarna och 2,5 mm2 intern kabel.
 
Ger inte 28W T5 samma ljus som 36W TV då, det brukar man väl räkna med?
 
Enligt mitt förra inlägg så skulle T8 armaturen ge 725+725 = 1450 lm mer än T5 armaturen. Sedan hur stor skillnad det är i praktiken vet jag inte.
 
Ok, tack, trodde att du använt samma lumen/watt rakt av för båda armaturerna, men då handlar det om angivna värden alltså.
 
Värdena är tagna från Philips lysrör som Jula säljer. Ansluts T8 hade samma värde, T5 hade de inga vad jag hittade.

Redigerade mitt inlägg för att förtydliga, 2 x 2625 resp 2 x 3350, men det verkar inte ha ändrats ovan.

T5 ger ju lite mer lumen per watt än T8, men frågan är om det är värt merkostnaden. Det beror väl på hur länge lysrören ska stå på varje dag, när energibesparingen har betalt för de dyrare armaturerna.
 
Har två Jula-149kr-armaturer alá 2x36W som ska upp i garaget. Elen är framdragen till en kopplingsdosa i taket. Kan jag enkelt gå ut med två kablar, en till varje armatur?
 
Varför inte koppla vidare från dem ena armaturen till den andra bara? Du har ju genomföring på båda sidor.
 
Alko skrev:
Varför inte koppla vidare från dem ena armaturen till den andra bara? Du har ju genomföring på båda sidor.
Låter vettigast ja.
 
Jag vill minnas att det bara finns en ingång, varpå frågan. Måste ut och kika imorgon igen.

Men okej, rent sakligt går det eller inte? :)
 
Chrissofsweden skrev:
Jag vill minnas att det bara finns en ingång, varpå frågan. Måste ut och kika imorgon igen.

Men okej, rent sakligt går det eller inte? :)
Det går! :)
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Mikael_L
En del armaturer är bara med ingång från ena hållet. Ibland är det en knock-out man kan slå ur och få en öppning i andra änden. Annars går det nästan alltid att borra upp andra änden också och sätta i en gummigenomföring eller kabelförskruvning.
Jag brukar borra med stegborr.

Ang inkoppling, det går lika bra att grena i en dosa och sen ut till två eller fler armaturer som att dra genom en armatur till nästa.
Man låter det bestämmas av vad som är mest snyggt och praktiskt (och snabbt osv).
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Någon som haft dessa julaarmaturer uppe ett tag och sett om plasten är åldringsbeständig eller om den blir spröd. Är ju så sällan i garaget så mina är inte representativa :).
 
Mikael_L
I inlägg #82 i denna tråd ser du ju hur lite äldre Jula-armaturer (köpta för ca 6 år sedan) går sönder i plasten av sparsam användning. Horribelt dåligt.
Om de man köper idag, eller om de från Bauhaus, är bättre eller av samma skrot och korn vet jag inte.

Om ca en tre år kan jag berätta hur Bauhaus armaturer stod sig jämfört med en tidigare generations Jula.
Om även dessa lämnar in om några år så kommer jag aldrig ta i billiga lysrörsarmaturer med tång ens.

Men det löser sig nog självt, antagligen tar LED över även på detta område under de närmaste åren. ;)
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Tack Mikael :)
 
Köpte tre stycken 424063 från Jula när de kostade 149:-

Och ja, de är väldigt plastiga.
Det är en genomföring och sedan i andra änden så kan en slå ut för en genomföring till.

Helt klart prisvärda för 149:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.