Status
Tråden går ej att kommentera.
thomasx skrev:
Jag känner en faslig massa människor som bor på mycket större avstånd än du och målaren, och vi har minsann sett varandra många gånger.

Eftersom jag är konsument sedan jag föddes, och har blivåt såväl bestulen som lurad av hantverkare, känner jag mig känslomässigt engagerad i sådana här tillfällen...

Så du har haft problem med "rika" kunder. Jo, fördomsfulla människor finns det gott om...

Alla som gnäller över hantverkare. Du verkar veta mycket om människor som gnäller över hantverkare. Du stöter på många sådana, förstår jag. Finns det kanske någon särskild anledning till det, att just du stöter på så många sådana, menar jag? ...

Varför jobbar du i en bransch där du tycker att det är så mycket strul och gnäll?

Varför är det under ett värdigt beteende att informera om vilket företag man försökt anlita?

Är det enligt dig alltså under all värdighet att påtala att man fått uppfattningen att någon vill göra ett jobb svart? Står du alltså inte för yttrandefrihet? Är det bara hantverkare som får säga vad det tycker, men inte konsumenter?

DU är väldigt upprörd över folks antaganden om hantverkaren, men säger inte ett enda ord om alla de påhopp som TS fått stå ut, där är du själv tvärtom värst i klassen och har till och med aktivt vidtagit åtgärder enbart för att hämnas, vad har TS gjort dig? Och varför svarar du inte på frågan om vad du menar med att du hoppas att TS ska få "sina fiskar varma"? Är det TS som nu får stå till svars för alla dina "rika" kunder som du är sur på för att du packade av vid fel dörr, eller inte fick jobba hos utan avtal med svart betalning?

"Folk" som du är anledningen till att jag, och många med mig, har så otroligt låga tankar om hantverkare.

Sen kan du ju fundera lite på om det inte är så att många av dina "rika" kunder, är "rika" just av den anledningen att de har lärt sig att vara trevliga, vänliga och tillmötesgående mot sina kunder, istället för tvärtom... ... ...

Den gamla klyschan "Kunden har alltid rätt", har inte kommit till utan anledning, och den är lika giltig idag som förr, som idiom, i alla branscher utom en... ... ...
Jag bygger mina åsikter på rika krångliga människor på erfarenheter och statistik...
Har jobbat på fem olika företag dom 36 åren som blåstället suttit på, och, "rika" kunder är alltid överrepresenterade bland kunder som strular... Allom känt bland alla hundratals olika hantverkare jag känner...

Skillnaden mellan TS och uthängd företagare i denna tråd är att TS förblir anonym, till skillnad mot målaren...
Dessutom verkar det som att TS Drömma försvunnit från tråden...?

Jag tänker inte tjafsa mer med flertalet av er otrevliga forumsmedlemmar, det tjänar inget till...
Hoppas dock fortfarande på att TS får sina fiskar varma (vad det egentligen betyder)...

Dax för friidrott på TV nu... Ha en bra kväll!
 
klonk skrev:
De flesta kunder är säkert trevliga inklusive TS. :)
Det tror jag också, men han förstår inte hur byggbranSchen fungerar
 
E
Johnsson 56 skrev:
Jag tror detta är en missuppfattning. TS har inte bett om hjälp, han bad om synpunkter
Har jag sagt något om att TS ber om hjälp? Läs en gång till
 
erkka skrev:
Har jag sagt något om att TS ber om hjälp? Läs en gång till
Om du skriver : "Inlägg som handlar om kunder som skickat blommor el ej tycker jag är rätt off topic och hjälper TS föga",
så uppfattar jag det som att du menar att han vill ha hjälp?
 
E
klonk skrev:
De flesta kunder är säkert trevliga inklusive TS. :)
Vad har egenskapen "trevlig" egentligen med saken att göra? En trevlig hantverkare kan vara oseriös, el tvärtom. En trevlig kund kan ju vara massmördare? Tackar ni ja/nej beroende på hur trevlig kunden är?
 
E
Johnsson 56 skrev:
Om du skriver : "Inlägg som handlar om kunder som skickat blommor el ej tycker jag är rätt off topic och hjälper TS föga",
så uppfattar jag det som att du menar att han vill ha hjälp?
Blir du gladare om jag skulle skrivit "och hjälper TS föga i sin strävan efter att få synpunkter" ?
 
  • Gilla
NisseM
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Jag undrar vad du har för förhållande till Admin, för du verkar kunna hålla på att håna folk till höger och vänster oavbrutet, utan att för den skull bli raderad
Det undrar jag med. Upptäckte ignorfunktionen och vips blev forumet så jäkla mycket bättre :)

erkka skrev:
Jag tror att de hantverkare som skriver på detta forum till 99.9% troligtvis är hederliga personer som gör ett oftast bra jobb, medans det på forumet finns ett antal husägare som haft en dålig erfarenhet av andra mindre seriösa personer. Därav den totalt oförstående attityden från många hör gentemot TS.

Inlägg som handlar om kunder som skickat blommor el ej tycker jag är rätt off topic och hjälper TS föga.
Köpa en hantverkstjänst är komplext och här går många bort sig, inte minst då allt mer styrs mot att stirra sig blind på pris.

Jag har uteslutande mycket goda erfarenheter av hantverkare, förutom vid ett tillfälle då jag i panik fick ringa en jourbil, och alltså inte kunde göra ens en snabb bakgrundskoll. Att kalla de "hantverkare" som står för de där riktigt grova grodorna för hantverkare blir också väldigt fel, de borde snarare benämnas vis sitt riktiga epitet - bedragare. Så många av de med dålig erfarenhet av hantverkare har i själva verket mött en bedragare och inte sällan har de nog bäddat ganska bra själva för det genom att vara naiva, inte kolla upp samt gå mest på pris.

Att bygga en bra relation med hantverkare är att rekommendera, livet som husägare blir så mycket smidigare då. Här fanns en hantverkare som TS visste var bra, och som slog knut på sig själv för att kunna knö in jobbet samt sträckte fram näven. Sådana kontakter ska man odla, de är guld värda.
 
  • Gilla
ItWasntMe och 3 till
  • Laddar…
erkka skrev:
Blir du gladare om jag skulle skrivit "och hjälper TS föga i sin strävan efter att få synpunkter" ?
Vad ska man svara på så barnsliga kommentarer.....
Jag kommer inte att svara dig mer, men du skriver att han inte blir hjälpt av att någon skriver om en nöjd kund, sen påstår du att du inte har skrivit att han vill bli hjälpt. Helt meningslöst att besvara mer
 
thomasx skrev:
Ja, då var "bror duktig" här igen. Eftersom Johnsson56 inte har så bra på fötterna när det gäller fakta och sakfrågor, ägnar han sig mest åt att hitta på namn på mig, det säger väl det mesta. Exakt vad som döljer sig bakom de olika rubrikerna i listan som presenterades tidiare, är svårt att veta, räknas t.ex. hantverkare som "Allmänna"? Och vad räknas och räknas inte in i "Bostaden"? Trädgården, garaget, Poolen, källaren, osv osv.

Därtill ligger "Bostaden" på topp fem, så även det styrker mitt påstående om att hantverkarna är en av de kategorier som får mest klagomål, om vi nu ska räkna "bostaden" som hantverkare.

I alla fall, så här skriver konsumentverket, klart och tydligt, inga tveksamheter

"Varje år sammanställer Konsumentverket statistik över klagomålen till landets konsumentvägledningar. Ända sedan mätningarna började 2005 har hantverkstjänster toppat klagotoppen."

Så Johansson56, vem är det som inte vet vad han pratar om egentligen?
Folk kanske ska sluta anlita dom billigaste jävlarna dom kan hitta då, man får vad man betalar för... Klart det finns mycket skräp i byggbranschen, tex asfaltskojarna som kommer varje år, vad som förundrar mig är hur folk lyckas gå på det år efter år... Om man inte stirrar sig blind på priset och anlitar utbildat folk (med svenskt yrkesbevis) samt bra referenser tror jag att man i dom allra flesta fall får en bra hantverkare som gör ett bra jobb. Och det är samma i alla andra branscher också, köper jag en skyffel på Biltema går den isönder efter en vecka så som jag hanterar den, köper jag en dyrare svensktillverkad skyffel kan den hålla ett år. Det är väldigt få gånger man får något riktigt bra när man tar det allra billigaste man kan hitta... Sen om man är väldigt petig tycker jag man ska ta upp det med hantverkaren redan när man begär offerten så han kan ge ett pris som ger utrymme för att göra ett jobb som är mer än att följa gällande toleranser. För jag tror faktiskt dom flesta hantverkare tycker det är roligt att göra något utöver det vanliga så länge man får betalt för det, men det är gemene man inte intresserad av att betala extra för. Och tyvärr är nog inte dom flesta petiga det heller utan vill ha det gratis på andra kunders bekostnad
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
ja visst blir man så glad =)
Och en klapp på axeln, lite glädje och en kopp kaffe gör underverk ute hos kund. Man gör det där *lilla* extra (som man får skäll av chefen för, för det tog 30min extra) men man vet att kunden blir superglad av, och i gengäld ringer till firman när han behöver hjälp nästa gång.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Palleee skrev:
Folk kanske ska sluta anlita dom billigaste jävlarna dom kan hitta då, man får vad man betalar för... Klart det finns mycket skräp i byggbranschen, tex asfaltskojarna som kommer varje år, vad som förundrar mig är hur folk lyckas gå på det år efter år... Om man inte stirrar sig blind på priset och anlitar utbildat folk (med svenskt yrkesbevis) samt bra referenser tror jag att man i dom allra flesta fall får en bra hantverkare som gör ett bra jobb. Och det är samma i alla andra branscher också, köper jag en skyffel på Biltema går den isönder efter en vecka så som jag hanterar den, köper jag en dyrare svensktillverkad skyffel kan den hålla ett år. Det är väldigt få gånger man får något riktigt bra när man tar det allra billigaste man kan hitta... Sen om man är väldigt petig tycker jag man ska ta upp det med hantverkaren redan när man begär offerten så han kan ge ett pris som ger utrymme för att göra ett jobb som är mer än att följa gällande toleranser. För jag tror faktiskt dom flesta hantverkare tycker det är roligt att göra något utöver det vanliga så länge man får betalt för det, men det är gemene man inte intresserad av att betala extra för. Och tyvärr är nog inte dom flesta petiga det heller utan vill ha det gratis på andra kunders bekostnad

Jag tycker att du kör lite för mycket generalisering här-och vad ger det mig för garanti bara för att jag kör svenskt?
Jag brukar gå via Bra byggare när jag ska anlita någon och även om Bra byggare vill ge sken av att det är seriösa firmor så kan du räkna med att det kan skita sig ändå, och då brukar jag även kolla referenser och deras hemsida mm.

Vi bygger ut vårt fritidshus och jag hade 5 olika firmor som jag träffade ansvariga för, jag har inte tummen mitt i handen och är ganska kunnig vad gäller byggnation, så ett par firmor avskrev jag efter kontakt då både rätta känslan och kompetensen jag ville ha inte infann sig iom vårat samtal.

Slutliga valet blev en svensk stor firma och 2 väldigt förtroendeingivande personer med bra kompetens och en hemsida med bra info och referenser.
Tyvärr var all denna känsla, info, kompetens, bra feeeling, svenskt, inte billigt, bara skit iaf.
Det dom hann göra var ett riktigt B-jobb, trots tjat och ett påskrivet kontrakt för vår del, fick vi det aldrig tillbaka påskrivet av dom, massa jobb som inte blev gjort OCH nyckeln har vi INTE fått tillbaka än!
Naturligtvis har dom inte fått fullt betalt, dom finns inte längre med på Bra byggare, så tyvärr har vi erfarenhet av den negativa sidan av myntet även om ni hantverkare vill få det till att det är vi som är skit.

Dock har vi nu istället även fått smaka på den positiva sidan, kanonkillar som har grävt, fixat platta, fixat avlopp och hur trevliga och tillmötesgående som helst, och nu även en snickare som är hur trevlig, kompetent och seriös som helst, så båda sidor finns även fast vi tagit svenskt och inte betalar billigt.
 
Vatthagen skrev:
Jag tycker att du kör lite för mycket generalisering här-och vad ger det mig för garanti bara för att jag kör svenskt?
Jag brukar gå via Bra byggare när jag ska anlita någon och även om Bra byggare vill ge sken av att det är seriösa firmor så kan du räkna med att det kan skita sig ändå, och då brukar jag även kolla referenser och deras hemsida mm.

Vi bygger ut vårt fritidshus och jag hade 5 olika firmor som jag träffade ansvariga för, jag har inte tummen mitt i handen och är ganska kunnig vad gäller byggnation, så ett par firmor avskrev jag efter kontakt då både rätta känslan och kompetensen jag ville ha inte infann sig iom vårat samtal.

Slutliga valet blev en svensk stor firma och 2 väldigt förtroendeingivande personer med bra kompetens och en hemsida med bra info och referenser.
Tyvärr var all denna känsla, info, kompetens, bra feeeling, svenskt, inte billigt, bara skit iaf.
Det dom hann göra var ett riktigt B-jobb, trots tjat och ett påskrivet kontrakt för vår del, fick vi det aldrig tillbaka påskrivet av dom, massa jobb som inte blev gjort OCH nyckeln har vi INTE fått tillbaka än!
Naturligtvis har dom inte fått fullt betalt, dom finns inte längre med på Bra byggare, så tyvärr har vi erfarenhet av den negativa sidan av myntet även om ni hantverkare vill få det till att det är vi som är skit.

Dock har vi nu istället även fått smaka på den positiva sidan, kanonkillar som har grävt, fixat platta, fixat avlopp och hur trevliga och tillmötesgående som helst, och nu även en snickare som är hur trevlig, kompetent och seriös som helst, så båda sidor finns även fast vi tagit svenskt och inte betalar billigt.
Jag tror ingen här har påstått att alla svenska byggföretag är seriösa och duktiga. Jag har under mina 40 år träffat på massor av oduglingar
 
Vatthagen skrev:
Jag tycker att du kör lite för mycket generalisering här-och vad ger det mig för garanti bara för att jag kör svenskt?
Jag brukar gå via Bra byggare när jag ska anlita någon och även om Bra byggare vill ge sken av att det är seriösa firmor så kan du räkna med att det kan skita sig ändå, och då brukar jag även kolla referenser och deras hemsida mm.

Vi bygger ut vårt fritidshus och jag hade 5 olika firmor som jag träffade ansvariga för, jag har inte tummen mitt i handen och är ganska kunnig vad gäller byggnation, så ett par firmor avskrev jag efter kontakt då både rätta känslan och kompetensen jag ville ha inte infann sig iom vårat samtal.

Slutliga valet blev en svensk stor firma och 2 väldigt förtroendeingivande personer med bra kompetens och en hemsida med bra info och referenser.
Tyvärr var all denna känsla, info, kompetens, bra feeeling, svenskt, inte billigt, bara skit iaf.
Det dom hann göra var ett riktigt B-jobb, trots tjat och ett påskrivet kontrakt för vår del, fick vi det aldrig tillbaka påskrivet av dom, massa jobb som inte blev gjort OCH nyckeln har vi INTE fått tillbaka än!
Naturligtvis har dom inte fått fullt betalt, dom finns inte längre med på Bra byggare, så tyvärr har vi erfarenhet av den negativa sidan av myntet även om ni hantverkare vill få det till att det är vi som är skit.

Dock har vi nu istället även fått smaka på den positiva sidan, kanonkillar som har grävt, fixat platta, fixat avlopp och hur trevliga och tillmötesgående som helst, och nu även en snickare som är hur t9revlig, kompetent och seriös som helst, så båda sidor finns även fast vi tagit svenskt och inte betalar billigt.
Jag har inte påstått att det är ni som är skit, tvärtom tycker jag dom flesta hantverkare säger att dom allra flesta kunderna är bra kunder vilket jag också tycker, nej det ger klart ingen garanti men om du har fått ett anbud som knappt täcker tippavgifter för schaktmassorna, maskinkostnader och nytt material så kan du ju räkna med att dom kommer fuska med schaktningen till din husgrund... Klart du kan ha otur endå men det tror jag hör till ovanligheterna, har svårt att se hur det kan gå så bra för en firma som åker runt och gör en massa skitjobb, däremot om du anlitat en större firma som du säger kan du ju ha fått en nyanställd som gjort jobbet hos dig... Tror mindre firmor handplockar sitt folk mer än jättarna.
 
KitchenDesign skrev:
ja visst blir man så glad =)
Och en klapp på axeln, lite glädje och en kopp kaffe gör underverk ute hos kund. Man gör det där *lilla* extra (som man får skäll av chefen för, för det tog 30min extra) men man vet att kunden blir superglad av, och i gengäld ringer till firman när han behöver hjälp nästa gång.
Ja, det gör man verkligen! Dock på min firma får man inte skäll, man får beröm när man ger det där lilla extra för då har kunden ringt och berömt en för att man ställde upp och för att man fixade så allt fungerade till 110% innan man stämplade ut och att man uppfyllde kundens förväntningar.
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Palleee skrev:
Folk kanske ska sluta anlita dom billigaste jävlarna dom kan hitta då, man får vad man betalar för...
Så om man anlitar den näst dyraste, som begär ungefär dubbelt mot den billigaste "skaran".
Är man garanterad mot stöld då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.