Nu är 310an inlämnad igen, den fortsatte larma för "lyft" det händer väldigt oregelbundet den kunde gå 12t och ibland 20sek och även mitt på plan slät gräsmatta.

Nu skulle dom byta alla sensorerna fram, tydligen satt det en kudde på 310 jämfört med 2 på större modeller, det skulle finnas en ny uppgraderad som dom skulle byta till.
 
Min har nog en lite ofördelaktigare vinkel när den dockar för det känns som att den får jobba lite mer för att komma in, ser ut så här om någon är nyfiken:

https://youtu.be/JwVZbB9DjVo

Slutsatsen är nog att det verkar vara normalt.
 
När min klippare ska följa guiden hem till laddaren kör den alltid mitt över slingan! Jag har prövat allt mellan 0-9 på korridorsbredd. Någon som vet vad felet kan vara eller är det så att det är fel på klipparen?
 
Redigerat:
Jag funderar på att köpa robotgräsklippare. Vi har en väldigt ojämn gräsmatta ( på sina ställen i alla fall), och vi kommer inte att orka hålla den ren från kottar och grenar. En hel del backar och några trånga passager. Ytan ca 800, men utspridd (ganska lång begränsningsslinga). Kommer det att funka? Funderar på Automower 315.
 
Annananna skrev:
Jag funderar på att köpa robotgräsklippare. Vi har en väldigt ojämn gräsmatta ( på sina ställen i alla fall), och vi kommer inte att orka hålla den ren från kottar och grenar. En hel del backar och några trånga passager. Ytan ca 800, men utspridd (ganska lång begränsningsslinga). Kommer det att funka? Funderar på Automower 315.
Om det är mycket kottar det handlar om så skulle jag titta på en klippare med fast kniv, tex stiga. De tål lite mer tuffa tag.
 
Nackdelen med fastkniv har jag sett några gånger och det är inte roligt. Kniven håller man motoraxlen blir krokig istället. Inget som kottar ställer till men om den kör på lite värre saker då naturligtvis.
 
Tackar för råden. Hur gropig får en gräsmatta vara då?
 
Dom klarar en hel del. Men sen är det ju en definitionsfråga vad som är mycket eller lite gropigt.
 
Nu när det är stor brist på hus och lägenheter i landet så har jag försett min HQ315 med ett boende!

IMG_20160628_152952825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160628_153011137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns att köpa hos Clas för 599 Sek. Klart prisvärd IMHO.
Målar och tapetserar gör du själv. :)
 
  • Gilla
Sworks
  • Laddar…
Har nu haft min 310:a igång i knappt två veckor, och på det stora hela så funkar det fint.
Jag har dock ända sedan början tyckt att den beter sig märkligt då den ska börja leta sig hemåt igen.
Den har dock alltid hittat hem igen till slut, förutom igår då den irrade runt i ca 2h och till slut inte okade längre...

Är det inte meningen att den efter en stund ska följa begränsningskabeln hem?
Min maskin kör en meter, stannar, svänger, kör emot begränsningskabeln, stannar, svänger runt, kör en meter, stannar, svänger, kör en meter, stannar, ...
Jag kunde inte under de två timmarna igår se att den ens skulle försöka följa begränsningskabeln.
Känner ni igen er i detta beteendet? Ska det vara så?

(Jag har alltså än så länge inte lagt någon guide-kabel. Det kommer vad det lider...)

Edit:
En liten filmsnutt på beteendet...
[video=youtube;jkSK3FwwimA]https://www.youtube.com/watch?v=jkSK3FwwimA[/video]

/C
 
Redigerat:
Det var någon gammal version av programvaran som hade lite problem med att följa begränsningskabeln, det står om detta längre bak i tråden. Så en uppdatering kanske skulle hjälpa. Fast om den är helt ny så har din återförsäljare i så fall misskött sina åtaganden då de alltid ska uppgradera klipparna innan de skickas till kund. Kolla vilken version du har.

Med det sagt, så bör man definitivt lägga en guide redan från start. Det är Husqvarnas största fördel jämfört med konkurrenterna.
 
Ok. Bläddrade mig tillbaka till sidan 37 i tråden där det stod lite om detta.
Beteendet min maskin uppvisar stämmer väl med vad som beskrivs där.
Mina versioner,

MAIN 6.04.00
HMI 6.05.00
SUB 6.00.00,

tycker jag då borde indikera (enigt diskussionen på sid 37) att den version jag kör skulle vara bättre på något vis. Tydligen inte perfekt dock...

Som sagt, begränsningskabel ska ner. Ville bara "spika" exakta placeringen för laddstationen först (har någon meter extra begränsningskabel över vid laddstationen för lite justermån...)

/C
 
Redigerat:
Testa att ändra korridorsbredden för begränsningskabel, jag fick min att funka med 3-3, visserligen var det på vägen ut, men det är ju enkelt att testa och se om det fungerar.
 
Angående guidekabel, hur rekommenderas att man lägger den?
I skissen nedan, bör jag lägga den enligt mörkblå variant, alltså en lagom böj ut från laddstationen mot inkopplingsstället, eller enligt ljusblå variant, alltså en lite större båge för att så att säga fånga upp mer av trädgårdens öppna yta? Eller en ännu vidare sväng, bort åt vänster först för att sedan vända tillbaka runt huset?
Anledningen att jag inte drar den hela vägen bort till nedre vänstra hörnet är att det är väldigt trånga passager på ena sidan träden, och på andra sidan är ju begränsningskabeln som man ju inte får korsa...


Guideslinga.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/C
 
Den mörkblå ser bra ut. Du bör nog inte ta ut svängen åt vänster, då det blir en omväg varje gång klipparen ska följa guiden.

Det ska f.ö. gå att korsa begränsningskabeln med guiden där den ligger dubbelt, men inte längs kanten. Fast i ditt fall tycker jag inte det är något att krångla med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.