Sorry, fel av mig.
 
D
Ganntrader skrev:
När jag idag var och tittade till den så verkar den inte klipp något alls, stod i laddstationen och mös.
Jag hade ställt den på "Automatisk klipptid" och 800m2. Provade att ställa in "Anpassad klipptid" istället och då började den klippa när det var dags.
Måste man göra någon mer inställning än att bara välja en yta för att "Automatisk klipptid" ska fungera?
Med automatisk klipptid så tar den väl ledigt på lördag/söndag och klipper bara mån-fre från morgon och fram till någon gång mitt på dagen.
 
DIY_freak skrev:
Med automatisk klipptid så tar den väl ledigt på lördag/söndag och klipper bara mån-fre från morgon och fram till någon gång mitt på dagen.
Jo jag vet men gräset var inte klippt så det verkar inte som om den varit ute i veckan heller.
Som jag skrev installerade jag klipparen förra lördan och den har inte klippt något på hela veckan.
 
Redigerat:
Ganntrader skrev:
Jo jag vet men gräset var inte klippt så det verkar inte som om den varit ute i veckan heller.
Som jag skrev installerade jag klipparen förra lördan och den har inte klippt något på hela veckan.
Hade samma när jag installerade min, förmodligen nån bug i programvaran, vilken version har du?
 
Kom ihåg när ni gjort några inställningar är det bäst att ställa roboten bredvid laddstationen och tryck hem så den kör in, så skall den köra efter inställt schema.
 
Behnke skrev:
Hade samma när jag installerade min, förmodligen nån bug i programvaran, vilken version har du?
Står i sign men 1,58
 
Ganntrader skrev:
Står i sign men 1,58
Ok, samma som jag hade när jag köpte min, kollar mobilversionen och då syns inte signaturen ;)
 
Jag har nu kört med 2.01 i några dagar och kan bekräfta tidigare rapporter att den funkar riktigt hyfsat. Färre "övertramp" som gjort att den fastnat utanför tråden (hände ofta med 1.98), kör betydligt snabbare och täcker därför större yta och tar sig ut/hem fortare och så funkar zonklippning iaf litegrann. Jag har fyra zoner inställda: 5, 45, 108 och 165m. Den har sen jag började köra nu provat alla zoner en gång, den tycker att zon 0 (som alltså är inställd på 5m) ligger på 45m och för alla övriga tre (stäldla på 45, 108, 165m) så kör den till 165m... Så fortfarande rejält buggigt men den tar iaf två zoner. Om detta håller i sig så kan man ju iaf pålitligt ställa två zoner, bara att hålla tungan i rätt mun när det gäller procentfördelningen. :D

Ett problem som jag har med 2.01 är dock att den ofta, ett par gånger per dag iaf, fastnar mot fasta hinder och puttar tills den sen fastnar med "Hjulmotor blockerad" som felkod. Detta hände även med 1.98 men nästan aldrig med 1.58. Känner ni igen det?

Såg nånstans att det var en 2.05 på gång ,ingen som har den än?

Strul, tjuvstopp och buggar till trots är jag ändå nöjd - gräsmattan är onekligen jämnt och fint klippt över hela ytan.
 
  • Gilla
Behnke
  • Laddar…
dl_4711 skrev:
Jag har nu kört med 2.01 i några dagar och kan bekräfta tidigare rapporter att den funkar riktigt hyfsat. Färre "övertramp" som gjort att den fastnat utanför tråden (hände ofta med 1.98), kör betydligt snabbare och täcker därför större yta och tar sig ut/hem fortare och så funkar zonklippning iaf litegrann. Jag har fyra zoner inställda: 5, 45, 108 och 165m. Den har sen jag började köra nu provat alla zoner en gång, den tycker att zon 0 (som alltså är inställd på 5m) ligger på 45m och för alla övriga tre (stäldla på 45, 108, 165m) så kör den till 165m... Så fortfarande rejält buggigt men den tar iaf två zoner. Om detta håller i sig så kan man ju iaf pålitligt ställa två zoner, bara att hålla tungan i rätt mun när det gäller procentfördelningen. :D

Ett problem som jag har med 2.01 är dock att den ofta, ett par gånger per dag iaf, fastnar mot fasta hinder och puttar tills den sen fastnar med "Hjulmotor blockerad" som felkod. Detta hände även med 1.98 men nästan aldrig med 1.58. Känner ni igen det?

Såg nånstans att det var en 2.05 på gång ,ingen som har den än?

Strul, tjuvstopp och buggar till trots är jag ändå nöjd - gräsmattan är onekligen jämnt och fint klippt över hela ytan.
Men är det inte så även på dessa nya modeller att första zon alltid skall vara 1m?
 
Redigerat:
nissenhj skrev:
Men är det inte så även på dessa nya modeller att zon 1 alltid skall vara 1m?
Zon 1? Den första zonen verkar heta zon 0. Och varför "ska" den alltid vara 1m?
 
Står i bruksanvisningen att första zonen ska vara på 1m. Jag får också bara 2 zoner att fungera men för mig gör det inte så mycket. Hoppas v2.05 löser Zon problemen, då blir jag nöjd. V2.01 fungerar även för mig bra (bortsett från zonklippning).
 
dl_4711 skrev:
Zon 1? Den första zonen verkar heta zon 0. Och varför "ska" den alltid vara 1m?
Menar första zonen.
För att det står så i bruksanvisningen och har varit så på alla modeller sedan de införde zonindelning.
 
I fredags installerade vi vår Landroid och körde igång honom. Jag hade räknat med att vi skulle behöva justera en massa fram och tillbaka med slingan innan det skulle funka bra, men det gick över förväntan. Medarna till studsmattan fick han lite problem med, men med några brädbitar var det snabbt avhjälpt. Jag har inte gjort någon avgränsning runt vinbärsbuskarna och han är rätt ilsk mot dom, så jag får väl se hur länge de blir kvar. Är dock inte så jätteförtjust i vinbär så det är ok om de skulle ryka. Jag har gjort en ö av mina hallonbuskar och eftersom de parallella kablarna bara blev ca 20 cm långa var jag osäker på om det skulle funka, men det har inte varit något
problem alls. Varannan gång har han kört över dem och varannan gång har han gjort en 180-graders sväng och kört tillbaka.

Så hittills är jag grymt nöjd.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Och nu fungerar inte zonklippningen längre! Även om jag har samma inställningar som jag hade för 2 veckor sedan när det funkade så är det kört nu. Lever denna robot ett eget liv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.