C
-=fullmoon=- skrev:
Tror knappt ens 3st är möjligt vid lite längre sträcka.
3 st tunnare kablar tror jag funkar helt ok. Det är nästan ingen skillnad på 2 och 3 kablar i ett rör. Jag har tryckt i 2 st Cat 6 i ett VP16 ca. 10 meter med 2 st 90-gradersböjar, där det dessutom redan låg en tunn telekabel. Fick smörja och ta i lite men inget extremt på något sätt.
 
mortimer skrev:
Tror det också. Får nog bli att dra ytterligare ett rör för 2st kablar om behov uppkommer om något år.
2st Cat 6 per 20-rör brukar vara en bra regel :)

JR 20 eller 120 är nog metallklammern du tänker på. Men det är nog billigare med TC18-22
 
Redigerat:
Det var dåligt med bilder i inspirationstråden, Här är mitt bidrag, jag köpte ett billigt skåp, sågade hål i bak, sågade upp ett par 50mm ventilationshål (vet ej hur värmekänslig fiberboxen är, men ville inte bygga in den helt. Hade tänkt mig att om det blev för varmt, använd ett av hålen och montera dit en 50mm laptopfläkt och sno USBporten på fiberboxen för 5volt till fläkten. Nu efter ett par varma somrar så har det visat sig att ventilationshålen räcker till som det är utan fläkt.)

Jag satte på lite insynsskydd på glasrutorna i mitten så man slipper se fiberboxern, sedan drog jag nätverk i de gamla telefonledningsrören, använde tele-kopparkablarna som dragtråd, i ett gammalt parhus från -78 fanns det gott om telefonuttag som det var dags att göra nått annat kul med, så det fick bli nätverk.

Det var mitt sätt att gömma en ful fiberbox. Många väljer att sätta dem nära ett fönster så man kan gömma den med gardiner, det är oxå ett sätt :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
P
Varför rör? går det inte bra med slang? Jag har bara slang i huset. 3st CAT5e har jag i en 20mm slang. 2st i en 16mm
elbutik.se har ju det mesta
På Ahlsell får man ju inte handla om man inte har konto/firma som de accepterar... :(
 
Slät insida på slangen eller flexslang ?
 
Börjar komma av oss på sätt o vis från trådens tanke från början precis som Ropia skriver; jag är kanske delvis själv delaktig också. Jag hade hoppats på lite från början till slut bilder; alltså även grävningen oavsett om det gjorts på egen hand eller av entreprenör.
 
Tråden dog helt plötsligt. Ingen som har pågående fiberprojekt ?
 
Jo då men tyvärr inga roliga bilder då de ska gräva v.34. Men jag lägger upp bilder när det börjar lösa sig ;)
 
Det grafiska i vårt projekt består just nu i att sitta och glo på fiberomvandlaren och vänta på att WAN-lampan ska tändas...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Då har vi två fiberprojekt med tillhörande bilder som vi inväntar. Lysande
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jag ska lägga in mina erfarenheter och lite bilder senare, återkommer. Bygger trådat nät dolt i befintligt hus (mycket betong, tegel och lättbetong) och väntar på fiberanslutningen.
 
Jag har postat min spontan installation (hoppade på efter att tiden gått ut och skyltarna började komma upp hos grannarna) i en annan tråd. Blir lite dumt med dubbel post men jag kan ju lägga in en länk:
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/258869-johel572-blir-med-man-cave-7.html?perpage=15#post2462347

Själva installationen i huset har gjorts alt eftersom nya innerväggar kommit upp (uttag i alla sovrum, på potentiella kontorsplatser, vid TV och i garaget. Samt en drös med tomrör för framtida expansion.
 
Så här ser det ut just nu högst upp i städskåpet i tvättstugan:

DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Patchpanel, switch, och grenuttag monterat i ett litet 19 rack.
Från patchpanelen går det dubbla cat6 kablar till olika rum draget i 20 mm flexslang och dubbla uttag i rummen.
I väntan på fibetanslutning är ingående kabel kopplad till ADSL modem via uttaget i hallen.
Några uttag är dragna via blindutrymme runt ventilationskanal upp på vinden och sedan ner i väggarna. Knivigt att fiska flexslang och kabel i innerväggarna! Andra kablar är dragna via två st krypgrunder, den ena rakt bakom teknik/städskåpet. Drygt arbete att borra i 30 cm betong.
Några rum kvar att dra, men inte viktigt just nu med fasta uttag där, wifi som komplement. Stort hus med många våningar och rum.

Återstår att fixa en NAS, samt ip-telefoni i skåpet när fibern kommer.
Ska försöka få leverantören att dra fibern in i eller nära teknikskåpet också och inte bara innanför ytterdörren, även om det blir extararbete att dra i krypgrunden.

Ett tack till Mats nätverksskola som fick mig att göra en riktig installation från början.
Svarar gärna på frågor om material eller annat om någon undrar.
 
Pin skrev:
Så här ser det ut just nu högst upp i städskåpet i tvättstugan:

[bild]

Patchpanel, switch, och grenuttag monterat i ett litet 19 rack.
Från patchpanelen går det dubbla cat6 kablar till olika rum draget i 20 mm flexslang och dubbla uttag i rummen.
I väntan på fibetanslutning är ingående kabel kopplad till ADSL modem via uttaget i hallen.
Några uttag är dragna via blindutrymme runt ventilationskanal upp på vinden och sedan ner i väggarna. Knivigt att fiska flexslang och kabel i innerväggarna! Andra kablar är dragna via två st krypgrunder, den ena rakt bakom teknik/städskåpet. Drygt arbete att borra i 30 cm betong.
Några rum kvar att dra, men inte viktigt just nu med fasta uttag där, wifi som komplement. Stort hus med många våningar och rum.

Återstår att fixa en NAS, samt ip-telefoni i skåpet när fibern kommer.
Ska försöka få leverantören att dra fibern in i eller nära teknikskåpet också och inte bara innanför ytterdörren, även om det blir extararbete att dra i krypgrunden.

Ett tack till Mats nätverksskola som fick mig att göra en riktig installation från början.
Svarar gärna på frågor om material eller annat om någon undrar.
Bara hos mig som bilden inte fungerar ?
 
DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hmm, testade på en annan dator och kunde bara se bilden om jag var inloggad, inte som gäst. Nytt försök via PCn istf surfplattan. Bättre nu?
 
  • Gilla
Rena och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.