Helt ny med en 330x (fick tag på förra årets modell, när de nu säljer 430x).
När jag verkligen ville försäkra mig om ev. skillnader mot årets 430x, så ringde jag Husqvarna centralt. En skillnad har forumet redan beskrivet: installations-kitet ingår i 330x, inte årets 430x. Men en skillnad till som jag inte sett på forumet (ursäkta om jag missat det) är att batteriet är starkare på 330x. Huskvarna sa dubbelt, men i specifikationerna så hittar jag "bara"
330x = 6,4 Ah
430x= 5,2 Ah.

Kul ändå att man fick tag på den "kraftigare"...
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Hej!

Jag har ett problem att jag får märken i gräsmattan vid en sluttning. Det är i "ändarna" av sluttningen problemen blir. Lutningen är ca 40%(skrivit fel på bilden) så upp emot vad min 330X klarar. Problemen blir när exempelvis gräsklipparen kommer diagonalt i backen och mot någon ände. Då behöver den vända mitt i backen och då den snurrar runt så blir det ofta problem. Problemen blir värre då det är blött för då kan den glida runt lite. När den snurrar runt gräver den i marken som efter ett tag blir gropar. Någon mer måste ha det här problemet. Bifogar två bilder varav en jag gjorde väldigt snabbt. Hoppas ni förstår mig:).

Robot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Robot 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med så kraftiga sluttningar skulle nog terrängkitet göra nytta. Har aldrig sett min 330 slira i branterna sen jag monterade det.
 
Klipparen slirar bara i branterna när den vänder i branten. Annars slirar den inte. Men det kanske är lösningen för mig med ett terrängkitt?
 
Det är just när den ska backa och svänga som fästet sätts på prov. Köra upp för en isig backe med bilen går ofta bra så länge man håller farten men när man har stannat blir det svårt att komma igång igen. Jag tror som legion att ett terrängkit borde lösa biffen.
 
Kanon, då blir det till att beställa ett. Får se om det hjälper☺
 
TheGreyEagle skrev:
Helt ny med en 330x (fick tag på förra årets modell, när de nu säljer 430x).
När jag verkligen ville försäkra mig om ev. skillnader mot årets 430x, så ringde jag Husqvarna centralt. En skillnad har forumet redan beskrivet: installations-kitet ingår i 330x, inte årets 430x. Men en skillnad till som jag inte sett på forumet (ursäkta om jag missat det) är att batteriet är starkare på 330x. Huskvarna sa dubbelt, men i specifikationerna så hittar jag "bara"
330x = 6,4 Ah
430x= 5,2 Ah.

Kul ändå att man fick tag på den "kraftigare"...
Nu har jag inte undersökt detta närmare med att öppna klipparen men vid nästa service så ska det kontrolleras om infon på hemsidan stämmer eller min ÅF och deras HQV representant har rätt när de bedyrar att det är samma batteri sedan hösten -15

HQV 2016 modeller
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
vilden skrev:
Nu har jag inte undersökt detta närmare med att öppna klipparen men vid nästa service så ska det kontrolleras om infon på hemsidan stämmer eller min ÅF och deras HQV representant har rätt när de bedyrar att det är samma batteri sedan hösten -15

HQV 2016 modeller
Beställde själv en 330X i förrgår, men hade inte noterat batteriskillnaden förrän Grå Örnen och du kommenterade. Känns ju bra, även om jag antagligen inte har användning för ett större batteri (pga liten, men knepig och lite backig gräsmatta).

Dock tror jag nog att det sitter ett större batteri i 330X:en även om ÅF säger annat. Det står ju trots allt i manualen som ligger på hemsidan. Det finns ju folk som kan fatta beslutet att köpa just en 330X p.g.a. batterikapaciteten.

Man kan fundera lite kring utförsäljningen av 330X. Den finns ju inte längre på Husqvarnas företckning över robotklippare. Frågan är om de som säljs ut är tillverkade för länge sedan och att man nu sänker priset för att sälja ut det sista av lagret. I sådana fall låter det rimligt att det gamla, större batteriet sitter i 330X.

Men det kan ju även vara så att 330X har tillverkats parallellt med 430X fram tills nyligen eller kanske t.o.m. fortfarande. Och är då 330X identisk med 430X, så är det ju bara ett smart sätt att under en begränsad tid sälja 430X till en resurssvagare/mer ekonomisk kundgrupp för ett lägre pris. Att de sänker priset just nu (några dagar in i juni), beror på att de har skummat marknaden med 430X till alla som varit beredda att betala 22.500:- eller mer. De flesta har handlat redan eftersom grässäsongen är långt gången.

För att kunna fortsätta sälja 430X till de mer resurssvaga/ekonomiska, så sänker de då priset genom 330X och får med sig kunder som i annat fall kanske övervägt en billigare maskin av annat fabrikat.

För mig funkade i sådana fall det senare knepet. Jag skulle inte vara beredd att betala 22.500 + kabel och märlor för en maskin. Var inne på en 320 för ca 17900, även om jag egentligen ville ha en 330X/430X. Slog till som en kobra när 330X sänktes. Har kört en Gardena R40Li på bristningsgränsen av dess kapacitet, men dubblar nu gräsmattan och den är dessutom knepig. Tyvärr ett 30-tal stenbumlingar och andra hinder som måste slingas. Inklusive huset som blir en stor ö.

I alla fall: berätta om du får veta något om batteristorleken på din 330X!
 
Någon som har testat vädertimerm och hur ni tycker att det fungerar?
 
Jag har testat i flera omgångar och är inte riktigt nöjd. Den kör mindre på ställen där det växer dåligt, men det blir tuvigt på många ställe där det växer mer.
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
Lars christer skrev:
Någon som har testat vädertimerm och hur ni tycker att det fungerar?
Körde med vädertimer förra säsongen, vet inte riktigt hur jag tycker de funkade. :)
Slog av den mot hösten.

Ska slå på den igen för o jämföra om jag ser nån skillnad på gräsmattan, kan inte minnas varför jag slog av den.
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
T
Jag har stängt av den då jag tycker det funkade dåligt, hittade ofta roboten parkerade fastän det var väldigt oklippt på sina ställen.
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
OBS. Idag har Liljekvists höjt tillbaka priset på 330X från 18.795:- till 21.995:-
Bygghemma har den kvar på 18.795:-
 
Hade egentligen bestämt mig för 430X, men efter de fina tipsen här i tråden fick det bli en 330X :)
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Lars christer skrev:
Inställningen på trädgårdsform
Öppen normal komplex är bortagen på nya programvaran
Den finns där, håll 0 intryckt så finns den där under avancerat
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.