TreeView skrev:
Nej, inget av dina önskemål ovan klarar den. Den klipper och samtidigt sparar undan där den varit, ju mer den än på ett och samma ställe desto mindre vill den vara där utan söker sig då till de områden den inte besökt lika ofta. Dock förutsätter det att den hittat runt på hela området sen innan, vilket den gör om du ger den lite tid, alternativt aktivt hjälper in den till hörnen, då lagras det i robotens karta.
Tack, har väl lite dåligt tålamod.
Hoppas de utvecklar appen mer så det kanske kommer i framtiden då jag skulle vilja peka bort den ifrån sandlådan osv till de gröna områdena när man vet att barnen är ute.

Annars är jag positivt överraskad vad lite den har fastnat, på snart 20h så har den fastnat en gång och det är en håla vid ny planterat träd så den var väntad.
Nästan tråkigt då jag laddade en skottkärra med jord och tänkte hitta alla "Vricka foten hål" då det finns en hel del.
 
Jag har köpt en 430x.
Min gräsmatta är c:a 1200 m2.
Större delen av gräsmattan är sammanhängande. Sen är det en mindre yta (C:a 5-10 % av totalen) som ansluter via en trång passage där det är c:a 70-75 cm mellan begränsningskablarna. Passagen är i hörnet av gräsytan och är ganska kort (c:a 1 m) och for. Jag har dragit in en av guidekablarna till detta område. Den går mitt i den smala passagen.

Den hittar in till den lilla gräsytan, men har jättesvårt att hitta ut. Det innebär att ibland kör den en hel batteriladdning på denna yta fast den är färdigklippt. Det känns definitivt som om den tillbringar mer tid än nödvändigt där för att den inte hittar ut...

Är det någon inställning jag missat? Eller finns det något annat man kan göra?

/Peter
 
Du får nog leva med att den gör åt en hel laddning i området, passagen är ju för smal för att den ska lyckas komma ut annat än undantagsvis. Vad du kan göra är att låta den följa guiden in dit mer sällan, kanske bara en gång i veckan eller så.
 
legion skrev:
Du får nog leva med att den gör åt en hel laddning i området, passagen är ju för smal för att den ska lyckas komma ut annat än undantagsvis. Vad du kan göra är att låta den följa guiden in dit mer sällan, kanske bara en gång i veckan eller så.
Jag fick för mig att man skulle kunna ha min 30 cm mellan guide och begränsning. Hur smal får en passage vara?
Min gamla robot Landroid hade faktiskt lättare att hitta ut i samma passage, då den hade ungefär samma infallsvinkel som utfallsvinkel från begränsningskabeln vilket innebar att den kryssade sig igenom passagen. Automowerns mer avanverade algoritm är faktiskt till nackdel i den här trånga passagen, då den ofta gör nästan 180 grader när den går in mot begränsningen i passagen...

GPS är aktiverad. Och då går det inte programmera guidekablarna. Den använder dock guiden för att ta sig in på den lilla gräsytan. Önskar att den även kunde använda guidekabeln ut...
 
Testa manuella inställningar så du själv kan bestämma hur ofta den ska klippa det mindre området. Med 5 släppunkter (6 om man räknar med laddstationen) får man lika bra täckning som med gpsen.
 
Blir inte detta problem mindre sen när den lärt sig tomten bättre? Så den aktivt söker sig därifrån när den känner sig nöjd. Eller börjar klippa där mindre ofta?
 
Min har ett liknande trångt område som den fixar och ett tips tror jag är att göra ingången från ditt område trattformat. Har fått för mej att den hittar in bättre då. Sen kan du kolla om det blir någon skillnad på inställningen trädgårdsform (open/normal/komplex).
 
Inställningen på trädgårdsform
Öppen normal komplex är bortagen på nya programvaran
 
Stingray468 skrev:
Min har ett liknande trångt område som den fixar och ett tips tror jag är att göra ingången från ditt område trattformat. Har fått för mej att den hittar in bättre då. Sen kan du kolla om det blir någon skillnad på inställningen trädgårdsform (open/normal/komplex).
Hittar ingenting i menyerna på 430x angående trädgårdsform...

Hur smal kan en fungerande passage vara mellan begränsningskablarna? Det är alltså frågan om en rätt kort passage (1 m) mellan hörnen på två gräsytor. Och har jag satsat på en klippare med GPS så avser jag att använda den funktionen.
 
T
Vid ett av husets hörn är det smalt som *** hos oss, mellan kablarna är det nog inte mer än 30 cm men då är det 'trattar' åt båda hållen så det är inte som en korridor. Det fungerar utan problem efter att man ställt dit klipparen ett par gånger så att den fattat att det finns gräsmatta där också.

Det som händer ar att den egentligen inte hittar dit tillräckligt ofta för att det ska bli lika snyggt som på andra ställen - men när den är där klipper den allt innan den går och laddar så för oss funkar det helt ok.
 
D
falmark skrev:
Hittar ingenting i menyerna på 430x angående trädgårdsform...

Hur smal kan en fungerande passage vara mellan begränsningskablarna? Det är alltså frågan om en rätt kort passage (1 m) mellan hörnen på två gräsytor. Och har jag satsat på en klippare med GPS så avser jag att använda den funktionen.
Ge den tid, upplevde att den blev bättre och bättre på att hantera passager med tid, gissar att den lär sig lite varje gång
 
T
Hej, igår så säger appen till min 330X helt plötsligt "Ej ansluten". Kollar jag i robotens display så visar den att den har täckning och anslutning, eller det är så jag tolkar de 4 av 5 staplarna bredvid satelitsymbolen. Har startat om roboten men ingen förändring. Har det er någon gång? Några idéer på hur man kan lösa det?
 
Finns ju ingen dedikerad tråd för 450x, men är väl i stort sett samma som 330x.

Så en fråga, i appen på telefonen kan man ju ställa in i % hur ofta den skall följa resp guide kabel osv.
Men skall man göra detta på klipparen så vill den avaktivera GPS innan den går på manuella.

Så frågan är om man ändrar i appen gäller dessa inställningar verkligen då?
 
  • Gilla
Mimsan4
  • Laddar…
Inte om gpsen är aktiv.
 
legion skrev:
Inte om gpsen är aktiv.
ok, knepigt att de inte skriver det i appen då =(
Har ju ändrar där en del och inte märkt någonskillnad så försökte direkt på klipparen och såg detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.