Eld skrev:
Det ska helst vara 75 från diskbänken. 50 är mycket jobbigare att rensa.
Med den här gamla skiten och en hink varmt vatten blir det soprent på fem röda, även i ett 32mm diskbänksavlopp.

vaskrensare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
S
en kanna varm vatten 2 gånger i veckan gör mycket också
 
SBH skrev:
lite nyfiken var du hittar 75mm,diskbänksavlopp
Vattenlåssatsen är givetvis 40 eller 50 eller nåt men sedan ansluter man med en övergång till ett 75-rör som går ner i golvet. Då blir det lättrensat och bra.
 
Min femma är att använda mer gammalt, Fyrkantsbult och nycklar till dessa saknar jag i affärerna. För att inte tala om allt hudlim och fisklim jag använder dagligen eller alla vackra spårskuvar av mässing och schellack.
Nej, in med mer gammalt!
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
remdrivet skrev:
Min femma är att använda mer gammalt, Fyrkantsbult och nycklar till dessa saknar jag i affärerna. För att inte tala om allt hudlim och fisklim jag använder dagligen eller alla vackra spårskuvar av mässing och schellack.
Nej, in med mer gammalt!
Framför allt så önskar jag mig bättre utbud på Whitworth och BSF skruvar och muttrar. Så man kan reparera grejorna och hålla produktionen gående.

Benlim borde inte vara så svårt att koka åt sig av benen som de kastar bort vid slakthuset i älgjaktstiden....... men allt sådant vill ju ta för mycket tid.....
 
Är det någon poäng med benlim annat än att man kan ta isär det? Det var av stor nytta för mig förvisso men jag har återlimmat med vanligt lim nu så den kommer nog aldrig isär....
 
Nej det är ingen annan poäng men för vissa tillmäpningar är det väldigt viktigt att kunna ta isär limningen vid framtida reparationer...... och ibland är det bra att kunna ta isär om man har klantat till någonting.

Det finns folk som använder vanligt PVA-lim för att bygga upp virket till dimension men sedan limmar fogarna med benlim av just de här orsakerna.
 
Det finns ett antal poänger med animaliska lim, renovering och restaurering av antiker, öppentid för vissa limningar, limning av animaliska produkter (kallas lädercement) så nog finns det gott om användning där det är att föredra över annat lim.
 
Troberg skrev:
* Spik. Ja, det finns fortfarande anledningar till att använda dem, men i de allra fleasta sammanhang så skruvar man idag.
Fel. Spik är snabbast och snyggast – om man har spikpistol.

Troberg skrev:
* Nubb. Har fortfarande vissa användingsområden (mest att göra ont i fötterna och punktera bildäck...), i de flästa fall är häftpistol ett bättre och smidigare alternativ..
Fel. Nubb är snabbast, snyggast och och ger en bättre infästning (stor skalle) – om man har pappspikpistol.


Troberg skrev:
* Skruv. Ja, skruv är bra, men släng ut gamla spårskruvar, varianterna på stjärnskruv och insexskruv, kom in i 2000-talet och kör Torx.
Fel. Torx är förvisso en bra skruv men bara användbar där den inte syns. Synliga torxskallar är för alltid hänvisat till undermålig inredning i pizzerior. Torx får ALDRIG synas, det är fult. Det är bara spårskruv som får användas synligt.

Troberg skrev:
* Eltejp. Ja, den har fortfarande en del områden, men i de flesta sammanhang, speciellt när det gäller just el, så är vulktejp så mycket bättre. Jag tror att det enda jag använde eltejp till idag är att jag använder vit eltejp för att märka sladdar genom att tejpa en liten "flagga" och skriva på den med svart penna.
OK

Troberg skrev:
* Lim. Många gamla sorter är inte värda besväret längre. Idag så är epoxi och CA kungen på det mesta när det gäller "fin-limmande". Har man de två, kontaktlim (lämpligen på sprejburk) och vitlim eller polyuretanlim hemma klarar man i stort sett allt. Släng ut gammalt Karlssons klister och sånt skit.
Inte en aning, spikar mest.
 
Fetkubrick skrev:
Det är bara spårskruv som får användas synligt.
Och då endast om man "drar på streck". Dvs att alla spåren bildar en lång linje. Att dra spårskruvar så spåren står lite hur som helst, det är fult det!

Vi är väl några stycken som klarar oss med lite lägre ställda krav på estetiken... ;)
 
Återkom gärna till den här tråden om 15-20 år när 2000-talets ROT-skruvrenoveringar ska rivas igen.
Dom rivningar vi har gjort dom senaste 10 åren har varit väldigt smidiga tack vare allt var spikat, förvisso lite överdimensionerat ibland men ett bra koben fixade allt på nolltid.
 
  • Gilla
Barnrikehuset och 1 till
  • Laddar…
Tigersåg kommer lösa det galant och kanske t o m snabbare än med kofot.
 
-RB- skrev:
Tigersåg kommer lösa det galant och kanske t o m snabbare än med kofot.
I ärlighetens namn så har vi rivit med tigersåg o koben :) och det är säkert 1000-tals spikutdragningar ändå med kobenen.
Vi pratar då inte rivning av hela hus där tigersåg o slägga löser det mesta.
 
Nimajneb skrev:
I ärlighetens namn så har vi rivit med tigersåg o koben :) och det är säkert 1000-tals spikutdragningar ändå med kobenen.
Vi pratar då inte rivning av hela hus där tigersåg o slägga löser det mesta.
Nä fy för spik, vet inte hur många jag tvingat ur (inte kul alls). Hade då ändå kofot.
 
Sluta skruva med borrmaskinen, köp en slagskruvdragare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.