Marcussjogren skrev:
Fy så in i satingen så dyrt det var!
Tror det kostade ca 2000kr ink moms på Ahlsell, inte gratis men det är iaf tillverkat i Sverige. Föredrar annars hager men de hade inget som jag tyckte passade med utrustningen.
Väldigt trevligt med ett riktigt nät i huset, vi har testat lite olika fabrikat på powerline och de har alla funkat dåligt.
 
Jag ska dra 20mm VP rör i krypgrunden men vet inte vad jag ska använda för typ av klammer för att fästa de. Tittar man på alla kabelklammer av större modell så är max dia på kabel/rör 20mm vilket säkert kommer få klammrarna att spricka inom kort tid. Metallklammer vet jag ska finnas men hittar inte för rätt dimension (och pris). O nej, ska inte bocka en 3tums spik runt röret. Vad använder ni andra för att fästa 20mm VP rör ?
 
18-22 tcs
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vart hittar jag de till bra pris ?
 
Såg det på Jula också men det är 50st/129kr, o jag ska dra 50-70m VP rör, känns som det är på håret det räcker om man snålar och sätter varje meter. Kanske räcker dock....
 
I krypgrunden kan man väl slarva lite med avstånden...... :rolleyes:
 
[SKPG]Zamora;2491739 skrev:
I krypgrunden kan man väl slarva lite med avstånden...... :rolleyes:
Instämmer :D
Ska egentligen bara hålla de individuella 2m eller 3m rören. Vet av erfarenhet att det är svårt o knöligt att dra kabel över skarvar och långa avstånd i rör så rören kommer hängas med typ 2dm mellanrum för att underlätta allt.. 30m på ett bräde med 2-3st böjar kan bli lite knöligt. Får man in 4st oskärmade Cat6 installationskablar (7mm ytterdia) i ett 20mm VP rör tro ?
 
Redigerat:
Nja.....kan bli tufft.....
 
[SKPG]Zamora;2491748 skrev:
Nja.....kan bli tufft.....
Tror det också. Får nog bli att dra ytterligare ett rör för 2st kablar om behov uppkommer om något år.
 
C
mortimer skrev:
Får man in 4st oskärmade Cat6 installationskablar (7mm ytterdia) i ett 20mm VP rör tro ?
Favorit i repris:
http://hydra.nat.uni-magdeburg.de/packing/cci/cci.html

4 kablar i ett rör kräver en innerdiameter på röret som är ca 2,4 gånger ytterdiametern på kabeln + lämplig marginal, som jag glömt bort vad det är nu, men jag har för mig att det är ca. 10% om röret är rakt och kablarna dras i samtidigt.
Så 7 * 2,4 = 16,8 + 10% = 18,4. Innerdiameter VP20 = 17 mm, så det lär gå mindre bra. Dvs. kör minst VP25 med innerdiameter 21,5.
 
cpalm skrev:
Favorit i repris:
[länk]

4 kablar i ett rör kräver en innerdiameter på röret som är ca 2,4 gånger ytterdiametern på kabeln + lämplig marginal, som jag glömt bort vad det är nu, men jag har för mig att det är ca. 10% om röret är rakt och kablarna dras i samtidigt.
Så 7 * 2,4 = 16,8 + 10% = 18,4. Innerdiameter VP20 = 17 mm, så det lär gå mindre bra. Dvs. kör minst VP25 med innerdiameter 21,5.
Låter vettigt med de siffrorna. Vart hittar man VP rör med större dimension än 20mm som privatperson utan att behöva beställa det ?
 
mortimer skrev:
Instämmer :D
Ska egentligen bara hålla de individuella 2m eller 3m rören. Vet av erfarenhet att det är svårt o knöligt att dra kabel över skarvar och långa avstånd i rör så rören kommer hängas med typ 2dm mellanrum för att underlätta allt.. 30m på ett bräde med 2-3st böjar kan bli lite knöligt. Får man in 4st oskärmade Cat6 installationskablar (7mm ytterdia) i ett 20mm VP rör tro ?
3-4 klammer per 3m rör brukar man köra på. raksträcka då.
Julas pris på klammer är faktiskt bättre än vad en del elektriker kan köpa de på grossisten så billigt med andra ord! Riktigt bra kvalite om du köper samma paket som på bilden. Billigare klammer är jobbiga att klämma runt rör/kabel.

Du får det riktigt tajt med 4 tp kablar av tunnare modell. Tror knappt ens 3st är möjligt vid lite längre sträcka. Enbart raksträcka brukar vara rätt jobbigt att få dit nämligen. lägg ett extra rör och ett för framtiden ;) Bara förskjuta klammerna 1cm åt sidan och skruva dit så. blir inte många kronor dyrare i längden.
 
M
Johan Svensson skrev:
Tror det kostade ca 2000kr ink moms på Ahlsell, inte gratis men det är iaf tillverkat i Sverige. Föredrar annars hager men de hade inget som jag tyckte passade med utrustningen.
Väldigt trevligt med ett riktigt nät i huset, vi har testat lite olika fabrikat på powerline och de har alla funkat dåligt.
Se där - det var ett bättre pris! Det jag hittade var på strax över 3000:- helt obestyckat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.