Min visar -079dB och jag har numera kommunikation med klipparen.
Efter senaste uppdateringen går den klart bättre,klipper ej samma delyta flera gånger efter varandra ! :)
 
Eriksgatan skrev:
Är också fortfarande nästan omöjligt att få kontakt med klipparen via appen för att t.ex. pausa den och skicka till basen 95 % av tiden eller kunna att se hur mycket den klippt av gräsmattan så Connect-tillägget mot den vanliga Indego 10 är helt bortkastade pengar. Jag skulle vilja veta vilka typiska signalstyrkor andra maskiner visar för att försöka bli klok på om det är något antennfel på min. Denna varierar mycket och senast jag kollade visade den -093 dB. Men den har även visat -071 dB ibland på samma ställe (vid laddstationen).
Upplever också problem med att kontakta klipparen. Dock inte jämt. Sist jag kollade stod det -79 dB. Största problemet har jag om jag nollställer tomtkartan och låter den läsa in tomten igen (pga. att vi planterat lite mer i trädgården). Förra veckan tog det ~48 timmar innan appen fick kontakt med klipparen.

Pratade nyss med supporten ang. att klipparen inte uppdaterat sig trots +10 notifieringar om att den gör det och påpekade detta. Fick då till svar att deras system varit hårt belastat men att "det ska vara åtgärdat nu". Fast det tar jag med en nypa salt...

Sen att vår klippare inte uppdaterat sig berodde tydligen på att automatisk uppdatering var avslagen. Trots att jag via appen tolkade det som att den var på. Samt att en manuell check alltid sa att klipparen var uppdaterad. Så enligt supporten så ska den uppdatera sig i kväll när dagens schema är slut. Så jag får se hur det ser ut i slutet på nästa vecka, om den har uppdaterat sig, hur den fungerar med nya mjukvaran.

Dom borde även satsa lite pengar på att skriva om och förbättra mobilappen för den är minst sagt buggig.
 
Eriksgatan
nilrog skrev:
Sen att vår klippare inte uppdaterat sig berodde tydligen på att automatisk uppdatering var avslagen. Trots att jag via appen tolkade det som att den var på. Samt att en manuell check alltid sa att klipparen var uppdaterad.
...
Dom borde även satsa lite pengar på att skriva om och förbättra mobilappen för den är minst sagt buggig.
Instämmer! Appen visar alltså inte nuläget som man skulle kunna tro utan talar om att här finns möjligheten att förändra det, d.v.s. om du klickar på "PÅ" så sätts den i PÅ och tvärtom.

Att Bosch varken använder någon som kan tänka själv eller förstår något om användargränssnitt i utvecklingen och dessutom inte har gjort någon användartest på åtminstone ett par bekanta hur användarna tolkar AV och PÅ i appen så att de kan reparera dumheter innan de släpper appen live sänker förtroendet för Bosch rejält. J#*$a amatörer!
:thumbdown:

Vad mer har de då missat grovt i konstruktionen, tänker man. De bör ändra de ställena i appen till visuella skjutomkopplare som kan skjutas mellan (1) och (0) och visar grönt respektive rött så att man samtidigt ser vad som är inställt och kan förändra inställningen.
 
  • Gilla
nilrog
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Instämmer! Appen visar alltså inte nuläget som man skulle kunna tro utan talar om att här finns möjligheten att förändra det, d.v.s. om du klickar på "PÅ" så sätts den i PÅ och tvärtom.
Precis...vilket jag inser nu :p

Nästa lustighet är att om du nu har den inställd på manuell uppdatering så går det inte att uppdatera den. Kollar man efter en uppdatering när man har fått notifikationen om att det finns en uppdatering så säger den alltid att klipparen har den senaste uppdateringen. Så enda sättet att uppdatera klipparen är att ha den på automatisk uppdatering, och hoppas att dom inte skickar ut en dålig uppdatering.

Det är trist att det finns så många småsaker att hänga upp sig på...för jag gillar klipparen i övrigt...och att den inte bara springer runt "planlöst" och klipper. Men då den första gick sönder mitt i förra sommaren efter endast 2 månader och det tog >8 veckor att få en ny tillbaka, lagom till att säsongen var slut, så har jag inte så stora förhoppningar. Men jag hoppas ändå att vi ska bli positivt överraskade :)
 
Eriksgatan skrev:
Risken finns förstås också att vi enbart blir överraskade...
[länk]
Suck...så dom har byggt en gräsklippare för "vardagsrummet" som inte tål fukt :thumbdown:

Verkar som att man kanske skulle ha gått på den vanliga instinkten och undvikt gröna Bosch...nåväl...händer samma sak som i fjol så får dom baske mig ta tillbaka den.
 
Den här "automatiska" uppdateringen fungerar ju inte så bra. Varje dag kl. 16.35 får jag en notifiering om att den håller på att installera uppdateringen. Men inte installerar den någonting...:|
 
Eriksgatan
nilrog skrev:
Den här "automatiska" uppdateringen fungerar ju inte så bra. Varje dag kl. 16.35 får jag en notifiering om att den håller på att installera uppdateringen. Men inte installerar den någonting...:|
Så var det även för mig, men så efter så där 6-7 dagar så var den äntligen klar. Bara att vänta m.a.o...

Man skulle verkligen vilja veta vad som är problemet, ifall det krävs en viss signal under en lång tid och om den startar om vid varje försök. I en parallell värld jobbar Bosch med att ta fram smarta lösningar kring uppkoppling av bilar... Jo, jo ...:banghead:
 
Är verkligen sugen på att lämna tillbaka den...skulle kanske gått på min gamla beprövade känsla att gröna Bosch är ingenting att ha...får väl hoppas att deras bilprylar inte är "gröna" :rolleyes:

Supporten ville se skärmdumpar...vad nu det ska hjälpa. Ska bli intressant att se vad dom kommer att hitta på...
Fattar dessutom inte varför det inte går att trigga en uppdatering direkt från klipparen. Den här appen dom har släppt är ju närmast ett skämt :thumbdown: Fast det skulle säker inte hjälpa...även om det känns som att majoriteten av problemen kommer från appen.

Eftersom jag påpekade att sist jag mailade (vilket var förra sommaren ang. att appen inte funkade så bra) så tog det väldigt lång tid innan dom svarade (vilket han försäkrade inte skulle ske nu...) så tog jag och kollade vad dom svarade då (svaret som kom var dessutom inte från den svenska supporten):

It has recently come to our attention that you have been experiencing problems connecting to your Indego Connect lawnmower.

This particular problem occurs only with certain mobile networks in specific circumstances that are largely outside of our control.

We are however working to develop a workaround solution and it is our aim to release this through a remote software update to your lawnmower in the near future.

Thank you for your patience whilst we work on this topic. In the meantime, connectivity to your lawnmower can normally be restored by turning the red isolator key off then on again a few seconds later.
Så dom planerade att "fixa" kommunikationsproblemet genom att skicka ut en uppdatering till klipparen...som går via mobilnätet :p

Det svaret fick jag i Juli förra året...och någon uppdatering dök inte upp under sommaren så vitt jag vet. Fast vår klippare dog strax efteråt och det tog +2 månader innan vi fick en ny.

Sen märkte jag förra veckan att kommunikationen med klipparen hade hängt sig. Den klippte dock fortfarande enligt schema. Men det gick inte att kolla status m.m. Men när jag startade om klipparen så började kommunikationen fungera igen (som han beskrev i slutet på mailen).
 
20+ notifieringar/dygn sen den första, samt ytterligare några notifieringar efteråt, så är den tillslut uppgraderad. Inte den bästa användarupplevelsen.

Men killen på deras support var iaf trevlig och proaktiv :)
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan
Nu har mina Androidenheter den uppdaterade Connect-appen i version 2.0.8. Den är mycket mer responsiv än tidigare. Tyvärr så är där något mackel med kartan för den ser OK ut på mobilens 5,5" men klipps av på halva höjden på 10"-plattan. Bra ändå att kartan fått zoom.

Vad tycker ni som har testat längre om det nya Smart-läget? Vad är vitsen med att klipparen t.ex. inte går ut förrän kl. 16 och då enbart hinner klippa mattan delvis för att sedan göra uppehåll någon dag eller två? (Har ställt in undantag för klippning 22-08 p.g.a. att man sover med öppna fönster).Jag har alltid strävat efter att få hela gräsmattan klippt under samma dag så att längden ser jämn ut även under vilodagarna, men jag är väl alldeles för traditionell.
 
Redigerat:
Eriksgatan
Vad vill man ha informationen om klipparens position till tro? Växtzon? Finns ju olika grässorter som växer olika fort så det tror jag inte på. Styrning efter väderprognos vore visserligen smart men sådant fungerar sämre för enskilda tomter än i lagersystem för t.ex. glassdistributörer där man använder sådant. Planerar man att lägga in ett stöldskydd liknande Husqvarna så har man ju inte någon GPS i Connect-klipparna ju, så då får det ske med "triangulering" mellan GPRS-sändarmaster vilket känns lite skakigt, eller? Eller det kanske är för att Boschs servicepersonal skall hitta?
 
Har inte hunnit testa smart-läget än. Var inte förrän jag såg ditt inlägg som jag upptäckte att man släppt en uppdatering av appen :)

Nu börjar det iaf likna något. Den förra versionen var mest ett skämt.

Spontant kändes det som att smart-läget inte kommer att klippa så ofta för den första tiden den föreslog var 4 dagar fram i tiden. Möjligtvis kanske den nya uppdateringen av klipparens mjukvara gör den lite bättre på att bara klippa där den behöver klippa och i kombination med smart-läget så kanske det blir bra ändå. Men har inte hunnit märka någon större skillnad än då jag bara haft den versionen i ungefär en vecka.

Jag antar att positionen kommer att användas för att försöka undvika att den klipper när det utlovas regn...i brist på en regnsensor på klipparen.
 
Kan ej hitta någon uppdatering av appen ?
Har 1.7.0
 
Eriksgatan
TwinTitan skrev:
Kan ej hitta någon uppdatering av appen ?
Har 1.7.0
Har du Android? Sök i Google Play på "Bosch Smart Gardening". Den installerades helt utan förvarning, fick varken något meddelande före eller efteråt att den hade uppdaterats (vilket knappast är enligt Androids regelverk).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.