Hej

Lägger upp en projekttråd för min fiberinstallation som förhoppningsvis kan ge andra lite ideér och inspiration för att få en bra, dold och snygg installation. Tråden kommer växa med lite bilder allteftersom projektet fortlöper. Just nu väntar jag att leverantör ska komma och blåsa fiber (vilket enligt kundtjänsten blir till hösten). Valet av placering fiber/kundnod och senare också patchpanel m.m.. är inte tänkt för att trycka in x anta servrar och massa lullull. Vill jag det senare så patchar jag det från detta skåp. Huset i sig är byggt 1977 med krypgrund.

DSC_0503.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutsättningarna från början där kundnod, patchpanel, switch och router ska placeras.

DSC_0635.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Större hål taget och ny IKEA dörr på plats.

DSC_0633.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här gäller det att sikta rätt från krypgrunden när slangar och kablar ska igenom inuti väggen.

DSC_0425.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Härigenom ska fiberslangen komma upp från krypgrunden till elskåp/fiberskåp

DSC_0511.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

17m ska grävas på tomten. Sambo och dotter gräver från ena hållet....

DSC_0513.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... och jag från andra sidan; möte på ungefär hälften.

DSC_0535.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finlir mot hus då jag har robotklippare där fiberslangen ska under begränsningskabeln.

DSC_0536.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fiberslang nedlagd.

DSC_0540.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märkband ovanpå fiberslang.

DSC_0537.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anslutning mot hus från undersidan. Gräver mig enkelt ner utifrån in till krypgrunden så behövs inga fula hål tas som kan leda till problem i framtiden.

DSC_0538.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leverantörens fiber kommer precis utanför staketet i gräsmattan. Här får de skarva på och ansluta oss.

DSC_0696.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer fiberslangen in i krypgrunden.

DSC_0699.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

La par extra varv med gummiduk runt fiberslangen så den inte skaver mot något

DSC_0693.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fäst upp fiberslang lite snyggt i krypgrunden

DSC_0687.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer fiberslangen upp till elskåpet/fiberskåpet i huset. Har även dragit en 63mm PEM slang som kanal upp där jag enkelt kan trä igenom patchkablarna som kommer från husgrunden senare.

Det som nu återstår att göra i väntan på att fiber blir blåst är snygga till lite på insidan och i krypgrunden. Eluttag (4-vägs) monteras när kundnod är på plats. Dörr ska också tapetseras.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Tjusigt! Det är sånt där man kan unna sig när man bara blir ansluten vid tomtgräns. Själv har vi nyligen fått indraget fiber och då ansvarade entreprenören för alla stegen. Det blev raka vägen över gräsmattan, upp längs grunden i ett sparkskydd och sen snett igenom innervägg/syll/grund och kom ut fint i luftspalten. Deras hantverk var det absolut inget fel på men lite surt att de inte kunde tänka sig att använda ett befintligt telerör på baksidan av huset. Man hade ju helst haft allt dolt.
 
Snyggt, bara en sak som kan vara värt att tänka på och det är att om man har möjligheten så är det fördel att lägga fiberducten i en skyddande PEM-slang. så är risken för framtida avgrävningar mycket mindre. En spade klipper lätt av ducten nämligen. Har sett flera exempel på det.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Tanken fanns en gång i tiden att lägga ducten i PEM slang men blev inte så i slutändan.
 
Nu vet jag inte riktigt vilka framtidsplaner du har för nätverket, men min egen erfarenhet är att Elcentralen inte riktigt är den bästa placeringen för nätverksutrustningen.

Ja har istället valt att placera utrustningen så centralt som möjligt i huset. Nu har jag både datorer, routrar, switchar, telefonbox, delar av hemautomatiseringscentralen mm mm placerat på samma ställe, men anslutningsutrymmena som man får (eller gör själv) vid elcentralen räcker ofta inte långt.

Sedan skall man också tänka på värmeutveckling för elektroniken, i mitt hus sitter inte elcentralen så bra till rörande detta (i tvättstugan).

Jag valde att dra in min fiber i källarvåningen av alla dessa skäl och sedan har jag placerat en separat WiFi-AP på vinden.

Rörande att ducten ligger lös i marken så hoppas jag verkligen att ingen skall behöva röra den i framtiden. Själv har jag Mark-tub över tomten, jag nöjde mig inte med duct i PEM.
 
  • Gilla
docfoetze
  • Laddar…
Kul att höra att det är fler som skyddar sin fiber lika mycket som sina barn :)
 
Ren självbevarelsedrift. Barnen klagade så mycket på svajigheten i WLANet att jag nu dragit in Ethernet på bägge deras rum...
 
Kul att det kommit lite åsikter och synpunkter; många som jag redan haft i beaktande redan innan projektet drogs igång. Lite feedback.. Jag är lite förbi åldern med att ha en massa servrar och bygga egna stora nät hemma med 19":s utrustning. Uppkommer behovet för oss eller nästa ägare till stort phett mediaskåp/serverrum/datarum så går det att lösa från nuvarande lösning. Ser tillräckligt av det i jobbet . Huset är en enplansvilla med möjlighet för 2 barn; just nu "fullt" med en tonåring som nöjer sig med TV och trådlöst internet. Vår minsta kille dröjer det typ 5-10 år innan behov uppkommer. O jag drar fasta nätverksuttag i rummen där det behövs; 1 uttag för TV och 1st för Data. Sen lite olika i TV rum och allrum där skrivare finns och möjlighet för tele (om vi vill i framtiden).
Värmeutveckling känns inte som ett problem; snart 40 år gammalt hus är inte tätt någonstans och det går att låta dörren/luckan vara på glänt eller sätta ett fint luftgaller i ovankant på dörren. WLAN routern kommer monteras på utsidan ovanför dörren just för att få bra täckning m.m..

Möjligheten att låta entreprenören till leverantören sköta allt fanns hos oss också men tyckte vi kunde lägga de drygt 3000kr som vi sparar på annat. O skulle de gjort det så hade det blivit ett fult hål i Mexiteglet med kabelskyddsrör och sedan hade kundnoden/fiberkonverteraren hamnat bredvid vår dubbelsäng.
 
Vill du att andra lägger upp sina lösningar med så det finns lite olika tips eller vill du hålla tråden för dig själv? Hos mig gräver de in V. 34 och jag har gjort kanalisation i hela huset och ett mediaskåp i köket :).

Jag lägger min duct i markrör och sedan i vprör/slang på vinden
 
Jag la markrör över tomten eftersom de inte ville gräva där jag ville ha kabeln, och när jag ändå skulle ha dit grävare bara några veckor innan var det enklast så.

Fiberkonverterare etc sitter i källaren, därifrån håller jag på att dra ut trådat nät till resten av huset. Blir en AP i vardera gavel av huset så det blir bra täckning även i trädgården.
 
Tack TeroM. Blir något åt samma håll för min del, tänkte dock inte klämma in det trådlösa innanför dörren.

Först var tanken att försöka hålla tråden för just mitt projekt men vi kör på... vi släpper tråden fri för de som vill dela med sig av sina fiberprojekt. O då ser jag gärna att det läggs upp mer än en bild och en mening i varje projekt som vävs in i denna tråden. Bilder är alltid intressant. O då ska det ju spegla just hur man valt att placera och dra in sin fibernod.
 
Är det OK med så skarpa böjar på fiberslangen som visas på bilden 21.05.2106 15:15. Går fibern att blåsa genom då?
När jag drog in fiber var högsta tillåtna radie på slangen 35 cm.
 
bekin skrev:
Är det OK med så skarpa böjar på fiberslangen som visas på bilden 21.05.2106 15:15. Går fibern att blåsa genom då?
När jag drog in fiber var högsta tillåtna radie på slangen 35 cm.
För tubslang räcker det med en radie som på en snusdosa. Jag tror nog att det där skall gå bra, men det är på gränsen. Det stora problemet med att ha ducten helt utan skydd är att mössen kommer attbita hål på den. Där jag bor har detta hänt i flera hus och skåp, det senare pga att gruset man lagt i botten runnit ut vid anslutning an nya fastigheter och i bostäderna för att man lagt ducten lös genom en vägg eller i torpargrunden.
 
bekin skrev:
Är det OK med så skarpa böjar på fiberslangen som visas på bilden 21.05.2106 15:15. Går fibern att blåsa genom då?
När jag drog in fiber var högsta tillåtna radie på slangen 35 cm.
På den bilden går duct rakt, det vita som är böjt är någon annan kabel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.