Saker och ting går lite långsammare nu med en nyfödd man vill spendera dagarna med...men lite har jag ändå hunnit med. Duschen som var försenad anlände samma dag vi kom hem från BB så i dagarna har jag monterat alla dolda slängar, blandare och fästen samt byggt in det hela så det sista kaklet kan sättas.

Tyvärr tänkte jag lite fel/hade lite bråttom när jag satte ventilationen, så "hålet" bakom badkaret när all plyfa och gips var på plats blev lite för smalt för att passa det 70cm breda badkaret, så jag valde att göra en 60cm infällda hylla centrerad över badkaret istället för en icke centrerad hylla... Lite osäker på om det kommer se OK ut, men nu kör jag på -det lär se minst lika bra ut som om ett par, tre före detta arbetslösa varvsarbetare från Polen och Estland som nu valt att extraknäcka som plattsättare i Svedala skulle gjort jobbet...

Ja, det ni ser är alltså en infälld blandare på vänster sida med tre funktioner (badkar, takdusch och handdusch). Takduschen fäste sticker fram vid taket, handduschens rör sticker ut till höger om blandaren. Att jag inte täckt hela vägen ned beror på att det kommer sitta ett inbyggd badkar som täcker, och jag via undersidan och det stora hålet vid blandaren kan komma åt och serva hela krångligheten om det skulle behövas.

Edit: oh vad jag älskar när plattan korrigerar ord felaktigt, så det verkar som man är mer än lätt efterbliven... not!
 
  • avloppochvent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rörtrassel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inbyggtochövertäckt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Varvar blöjbyten med att lära lillknodden differentialekvationer (går sådär?!?) med att gneta på med badrummet. Kieltos våtrumsspackel visade sig vara spacklet från helvetet -det går helt enkelt inte att slipa!?!

Är det något jag kan vad gäller hantverksmässiga moment så är det nog spackling, och kanske framförallt bredspackling -jag har spacklat ett inte oansenligt antal kvadratmeter i mina dagar, även om jag tycker det är lika jävligt varje gång...

Drog på våtrumsspackel över skarvar och skruvar, två vändor. Hyrde giraff och körde igång -blev tamejfan inte ens ett blåmärke på spacklet ens efter en timmes idogt slipade, medan gipspapper och delar av gipset åts upp av giraffen... helt sjukt!?!

Så, det blev till att bredspackla hela taket med spackel av annat märke och en ny vända med giraff. Denna gång rev jag av taket med giraffen på kanske 15 minuter och så kanske max 10 minuter till med att slipa kanter och hörn med min trötta gamla black&decker-handslip.

Taket kanske borde ha varit vjort innan jag började sätta kaklet, men av olika skäl blev det lite bakvänt. Målet i helgen är att foga väggarna och sätta toan på plats, samt montera kommoderna och de inbyggda blandarna till handfaten, så att stenfirman kan komma och måtta in bänkskiva och övriga stenbitar som ska till för att kunna bocka av det sista...
 
  • bredspacklingsuger.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick en fråga om jag börjar bli klar och hur badrummet blev, så jag tänkte göra ett sista inlägg med att säga att; ja, jag tror faktiskt att jag kan räkna mig som klar med projektet nu. Helt färdig blir man förståss aldrig, men jag har i alla fall kommit till en punkt då jag gått över varje del av huset mer eller mindre helt nu. Några småsaker är kvar, några saker som jag vill göra om för jag stör mig på dem, men vad gäller huset i stort så känns det som att jag inte *måste* göra någonting mer nu. Alla utrymmen fungerar som det tänkt nu.

Badrummet är färdigställt sedan ett bra tag tillbaks. Förutom badrummet så har jag även byggt ett akustikreglerat rum för hemmabio och musiklyssning. Det rummet tänkte jag eventuellt starta en egen tråd om då det är lite av ett projekt i projektet, så att säga.

I alla fall, som avslutning på tråden tänkte jag komplettera med lite bilder från badrummet:

Här är allt kaklat och klart och rördragning till dubbelhandfatens vägghängda kranar är på g.
rordragning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När rördragningen var klar så monterades komoder och en måttbeställd marmorskiva:
komod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg var att bygga en ram till en spegel som ska täcka hela väggen. Idén är att spegeln skall dölja de vägghängda armaturerna. Först var jag inne på att dölja dem med en "klack" av marmor, men så kom en sån där idé som man får ibland -vore det inte coolt om kranen sticker ut från spegeln?!?
spegelram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ramen är lite finurligt konstruerad så att den går att lossa från väggen mha lite gängstänger och skruvar på strategiska ställen som man kommer åt från kommoderna om man skulle behöva serva kranar eller slangarna bakom spegelramen. Skivan och kommoderna är monterade så att det bildas en spalt bakom dem så att slangar och annat kan passera upp längs bakväggen.
spegelram2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och så är spegeln och armaturerna monterade...
spegel2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken med att låta armaturerna komma ut ur spegelgaset är delvis estetisk -dom svävar lixom fritt i rummet. Men, det visade sig också att det var betydligt billigare att beställa en lite större spegel med fyra hål i, än att bygga en klack plus en spegel utan hål...men så här i retrospekt hade jag nog kunnat slanta upp extra för spegel-lösningen, för det blev väldigt lyckat, tycker jag själv.
spegel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på armaturen
svavandearmatur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När stenfirman ändå var på plats passde jag på att fråga vad det skulle kosta att täcka in inbyggnadsbadkaret med samma sten som bänkskivan. Det visade sig att det inte skulle bli så vansinnigt dyrt så istället för att kakla in det med allt jobb det innebär så beställde jag till slut tre stenbitar för det ändamålet:
badhorna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att lösa det estetiska problemet med en inspektionslucka och avrinning till brunnen (som är placerad under badkaret) så gjorde jag en design med en ganska stor långsmal öppning som täcks av en stenbit som hålls fast med magneter. Det gör att jag får en nästan dold inspektionslucka och samtidigt en lång låg slits för vattnet att rinna in till brunnen genom. all in all är jag skitnöjd med badrummet!
inspektionslucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, med dessa bilder ber jag att få tacka för mig i den här tråden. Det har varit en jäkla resa och jag hade nog inte klarat den utan detta eminenta forum. (y):up:
 
  • Gilla
Krille4 och 21 till
  • Laddar…
Kul med lite uppdatering!
 
L
Vilket projekt du gått igenom har sträckläst din tråd idag!
Vore slännande med en ny samling före och efter bilder!
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Lewdis skrev:
Vilket projekt du gått igenom har sträckläst din tråd idag!
Vore slännande med en ny samling före och efter bilder!
Var tvungen att bläddra igenom trådspektaklet själv nu när du så att du sträckläst den och ja, några fler före-/efterbilder kanske ändå vore på sin plats som avslutning, även om jag hittade några i tråden. Jag ska försöka leta lite i arkiven under sommaren och se vad jag hittar så kanske det blir några fler bilder för att knyta ihop den här tråden.
 
  • Gilla
Jonathan C och 4 till
  • Laddar…
tack för några timmar inspirerande läsning! du har PM :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.