Ganntrader skrev:
Dimension, alltså batterityp, AAA, AA eller annan?
18650 li-ion
 
  • Gilla
Ganntrader
  • Laddar…
b0dd3 skrev:
Här kommer V2.01

[länk]
Den funkade. Var även förbi HP idag. Pratade med ett par olika personer. Verkade trevliga och intresserade. Den av dem som var finast klädd ojjade sig över att sprida/nedladdade mjukvaror och jag förstår honom. Men samtidigt är min mening inte att läcka mjukvaror som inte är officiella utan erbjuda ett arkiv med sådana som varit ute för nedladdning så man kan backa bakåt vid behov. Jag väljer att addera 2.01 till mina samlingar så fort den finns att ladda ner från Worx.

De pratade även om en ny till efter 2.01 som var på G.

Dem var två st tekniker som lagade maskiner, iaf 3st på kontoret och telefonslussen såg vi inte.

På eftermiddagen stod en stor trave maskiner som skulle med utgående post, så de jobbar nog på i bra tempo :)

crFLVbA.jpg

CO7D3Cu.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
mg765 och 3 till
  • Laddar…
Hej på er, fick hem min Landroid (Bumblebob) för några dagar sen och har sedan dess blivit grannskapets driftkucku eftersom jag lägger i princip all tid på att förfölja och studera robotens mönster och beteenden i olika situationer... :D En granne har redan påpekat att man inte tjänar någon tid på att ha en robot ifall man skuggar den hela tiden.

Bumblebob är en 791E.1 som just nu kör FW 1.58 som den kom med.

Studsmatteproblemet, alltså att roboten går upp på medarna och skadar knivarna, verkar inte vara något större problem på den här modellen - har ikväll observerat när den gått emot medarna i alla möjliga olika vinklar massor av gånger och alla gånger så reagerar roboten omedelbart när nosen lyfts och backar. Vet inte om detta är något som förbättrats på den nya modellen?

Att zon-/arbetsområdes-klippning inte verkar funka som det ska har jag också noterat, det är ett stort problem för mig då vår tomt är lite krånglig - laddaren står i ett litet område som är ca 15% av mattan och resten av tomten nås genom en passage som är ca 1x1m. Alltså är det väldigt sällan som Bumblebob hittar ut självmant, zonklippning är därför något jag verkligen behöver. Är det ingen som får detta att funka någorlunda med någon version av FW?
 
Bumblebob är en 791E.1 som just nu kör FW 1.58.
Du har ju massa kul att prova. 1.91, 1.97, 1.98 och även 2.01.

Börja uppifrån och gå nedåt kanske?
 
Henke2 skrev:
Du har ju massa kul att prova. 1.91, 1.97, 1.98 och även 2.01.

Börja uppifrån och gå nedåt kanske?
Jag har en 791e.1 och ingen av de ovanstående versionerna ger mig någon fungerande zonklippning i alla fall, men problemet är känt och "Worx" jobbar med det...
 
Jo, jag har ju läst det - men det vore ju lite trevligt att veta på vilket sätt det inte funkar (jämfört med hur det borde funka) och om det kan funka under vissa förutsättningar osv. Ingen som vet?

En annan sak som är lite problematisk för mig är att jag har en svacka med ett par backar som är preciiiis lite för branta, i vissa vinklar och farter så tippar Bumblebob bakåt. Är det någon som experimenterat med extravikt fram?
 
Jag köpte Göran (796E.1) i våras och den funkar i stort sett perfekt, dock efter mycket justerande av begränsningskabeln.

Även min maskin står och laddar på en svårtillgänglig del av gräsmattan, därför har jag lagt in tre zoner:
Zon 1: 1m - 10%
Zon 2: 25m - 40%
Zon 3: 55m - 50%

Det funkar såtillvida att den alltid verkar gå till zon 3, vilket är OK :)

Ett tips för att se att begränsningskabeln ligger bra är att låta klipparen gå ut ur laddaren och sen omedelbart välja hemgång. Då är det enkelt att gå efter och se var den får problem och man får också en förståelse för varför kabeln ska läggas enligt manualen...

Normalt är jag triggerhappy på att uppgradera till nya mjukvaruversioner men min levererades med 1.64 och jag har få problem den. Drar lite snett men inget som påverkar klippningen på min matta...
 
dl_4711 skrev:
Jo, jag har ju läst det - men det vore ju lite trevligt att veta på vilket sätt det inte funkar (jämfört med hur det borde funka) och om det kan funka under vissa förutsättningar osv. Ingen som vet?
För mig är problemet helt enkelt att när den ska börja klippa, så backar den ut från laddstationen, kör runt den, hittar avgränsningskaben, och sen börjar den klippa direkt. Vid några tilfällen har den följt kabeln i någon meter innan den börjar klippa, och 2 eller 3 gånger så har den faktiskt följt den dit den ska men kan inte återskapa det (tyvärr).
 
Jag har haft zoner på 1m, 107m samt 120m. Jag vet med mycket stor säkerhet att den gått till 107meter. Läste av det i min loggfil. Såg även klipparen svänga ut där någon gång.

Om nu 107m zonen var nummer tre i ordningen eller om den valt andra zoner vet jag inte. I mitt fall ville jag testa att släppa den kring 115meter plus minus lite 90% av gångerna *typ*.
 
peternicklas
Zoner, behöver man verkligen detta?
Vår gräsmatta går runt huset i c:a 320 grader, u-formad. Har en massa öar, smala passager som är i vägen.
Båda mina maskiner som klippt gräsmattan har aldrig haft några problem att hitta och hålla gräsmattan klippt. Nu med den nya modellen där den slumpar utgångsvinkeln från laddstationen så styrs klipparen lite mer.
Ni som skriver om zoner, har ni problem att få klipparen att hitta rätt utan zoner?
 
Jag vill påstå att en zon är om tomten är tex tvådelad med en smal passage över en grusgång. Där funkar zon rent tekniskt. Annars menar jag att i synnerhet de nya E.1 klarar sig bra utan och att zonerna bara sliter mer på gräset samt stjäl klipptid.

Där med inte sagt att funktionen inte ska funka.
 
peternicklas skrev:
Zoner, behöver man verkligen detta?
Vår gräsmatta går runt huset i c:a 320 grader, u-formad. Har en massa öar, smala passager som är i vägen.
Båda mina maskiner som klippt gräsmattan har aldrig haft några problem att hitta och hålla gräsmattan klippt. Nu med den nya modellen där den slumpar utgångsvinkeln från laddstationen så styrs klipparen lite mer.
Ni som skriver om zoner, har ni problem att få klipparen att hitta rätt utan zoner?
Vårt hus ligger med en hörntomt med ganska mycket insyn och av den anledningen vill jag ha laddaren vid (L) i bilden för där syns den inte utifrån, då är det väldigt sällan som klipparen hittar till (1) i bilden, den studsar gärna ut igen eftersom omårdena är olika breda verkar det som. Men konstigt nog klipper den ännu mindre vid (2), det verkar vara som att den antingen bara kör in där och sen studsar ut igen, eller så fortsätter den förbi det området på väg mot (1).

Skulle förmodligen kunna lösa det utan zoner genom att helt enkelt öka tiden som roboten är ute o kör, har 1100m2 tomt - ca 200-250m2 hus, garage o uteplats så kör just nu 4,4h / dag 7 dagar/vecka,
Skärmklipp 2016-06-01 08.10.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas skrev:
Ni som skriver om zoner, har ni problem att få klipparen att hitta rätt utan zoner?
Ja, har man ett passage som är på 1300mm som jag beskrivit innan så har den svårt att klippa just det området eftersom det ligger längst ifrån stationen. Men som många säger, drömmen hade ju varit att inte behöva ha zoner för det blir fula hjulspår när den går ut till den zonen varje gång.

Så det är väl det dom måste fixa med mjukvaran helt enkelt. Om zon 2 är på 20% så ska den bara släppa där 2 gånger utav tio vilket i mitt fall så får jag nästan helt bort hjulspåren då zon 1 är på 1m precis som du har det.
 
Henke2 skrev:
Jag vill påstå att en zon är om tomten är tex tvådelad med en smal passage över en grusgång.
Yup, jag måste ha det så eftersom min inte hittar bort där då det är längst bort på gräsmattan. Prövade att inte ha några zoner inställda i början men då hittade han knappt dit vilket resulterade i en väldigt ful och ojämnt klippt gräsmatta.

Och det är på framsidan av huset så där vill man ju att det ska va snyggt så grannarna blir avundsjuka ;)
 
  • Gilla
GadgetMaster
  • Laddar…
En undran, behöver denna robot en inlärningsperiod, låt säga en vecka, för att den ska hitta hela tomten? Det kan ju vara en slump men min robot har börjat på en sidan och sakta men säkert arbetat sig runt.

Angående zonklippning så fick jag ett tips av supporten att aktivera alla fyra zoner så jag har satt zon1, 2,3 på 1m och zon4 på 70m men utan resultat. Nu går den endast ut på 1m zonen men jag fortsätter laborera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.