Hej !

Här kommer en tråd till er som bygger hus i området Askeby i Linköping. Vad har ni byggt / skall bygga med för hustillverkare. Jag är intresserad av en tomt där.

Tacksam för svar
 
Hejsan,

vi bor redan i Askeby och väntar nu på att de nya tomterna ska komma i maj. Vi har hittat husmodeller vi fastnat för hos Trivselhus, A-hus, Rörvikshus, Sjödalshus m fl.

Andra som redan har byggt härute har bland annat byggt med A-hus, Myresjöhus, Borohus och Eksjöhus.

Självklart vill vi gratulera er till ett mycket bra val av område. Det är ett lugnt område där barnen kommer i första hand.

/Anna Maria
 
Hej Anna Maria

Kul att få höra från någon som bor i Askeby. Vi funderar att bygga med Smålandsvillan, men är lite fundersamma över grunden, det verkar ju vara ganska högt grundvatten i området och man vill ju inte ha problem med fukt etc...

/ Thomas
 
Hej Lilla My

Så här står det i reglerna för tomt och småhuskön i Linköping

Regler för anvisning av tomt

7. Genom tomt- och småhuskön förmedlas tomter och färdigbyggda småhus. Upplåtelseformerna är äganderätt, tomträtt och bostadsrätt.

Anvisning sker till sökande som inkommit med intresseanmälan till aktuellt utbud av tomter och småhus.

Anvisning sker i turordning efter anmälningstid i tomt- och småhuskön.


Läs mer på http://www.linkoping.se/Organisation/Namnd/TeknikSamhallsbygg/tos_tskon/index.htm

/Thomas


 
Hejsan Lilla My,

det är nog inget problem att få tomt här i Askeby, tomterna som nu byggs på har varit ute till försäljning sedan 2003. Och som sagt kommer det 12 stycken nya i maj.

/Anna Maria
 
Jag och min flickvän håller på och bygger ett hus från Sjödalshus i Askeby och just nu väntar vi på ritningar från Sjödalshus som vi skall använda till bygglovet.

Skoj att se fler som är på gång i Askeby!

/Micke & Tessan
 
LillaMy - När vi skaffade oss tomten så gick vi bara med i tomtkön och sen sa att vi var intresserade av tomten och sedan var det bara att få papper på posten som bekräftade att vi hade reserverat tomten :) Så det var väldigt smidigt och det var ingen turordning eller så utan det vara bara att visa intresse.

MVH

/Micke
 
Hejsan Lilla My,

de nya tomterna ligger precis vid de som byggs nu. Ner samma gata fast åt vänster istället.

Hejsan Micke och Tessan,

gick förbi er tomt på förmiddagen idag på bebispromenad och vilken tomt när solen skiner. Vilket lyckat val!

Hejsan Thomas,

enligt några som redan byggt i Askeby så har det tillkommit 15-25 000 för grundarbete med tanke på vattenståndet.

/Anna Maria
 
Passar på att lägga in ett litet inlägg om priset på grunden.

Jag hörde av en säljare att vår granntomt hade en extrakostnad på 30 000 kr i samband med grunden och vi förutsätter att kanske hamna på samma kostnad.

Skoj att du tycker vi har gjort ett gott val.. Det är inte förrutan att man längtar till nästa sommar då man förhoppningsvis kan sitta ute på en nylagd gräsmatta :)

Men men först ser vi fram emot att huset kommer på plats till hösten. Fick bygglovsritningarna förra veckan och skall skicka in dessa till bygglov denna veckan.

/Micke
 
Idag skickade jag in ritningarna för bygglov till kommunen. Skall skriva vidare här när det är klart så vet ni iaf hur lång tid kommunen tar på sig.

/Micke
 
joakim skrev:
Kul tråd! Vi tänker oxå försöka få en bra tomt, när de ny kommer i Maj. Det har som sagt funnits några tomter kvar ett tag från första etappen, men de har inte lockat oss rent lägesmässigt. Vi hoppas med vår relativt höga plats i kön kunna knipa en av "hörntomterna". Det som vore intressant nu är att få lite ideér om husval och prisnivåer.  Jag kan bara priserna på Eksjöhus"lyckan" 1.400   LB Hus "Kattugglan" 1.340  Förutom Smålandsvillan och Älvsbyhus som priserna redan ligger på respektive hemsidor.  Alla andra husleverantörer har jag inte en susning om de har "lågpris-serier" eller hur deras ung. prisbild ser ut. Detta vore superintressant att få ett hum om, speciellt med ni andra som bor och byger i Askeby.
Tjena Jocke!

Skoj med fler hus spekulanter :)

Jag har inte så jättebra koll på olika husleverantörers "lågpris serier". Men jag tror de flesta tillverkare har en serie med hus som dom vill räkna till lågpris kategorin.

Själva bygger vi ett två plans hus från Sjödalshus på 190 kvadrat. Det blev lite dyrare än vi hade tänkt från början eftersom byggnadsnämden inte godkänner hus med manzard tak. Då fick det bli ett tvåplans istället.

Lycka till med tomtköpet!

/Micke
 
Jag hörde att kommunen lagt på en planavgift på alla tomter i Askeby, stämmer det?
 
Jag känner inte till någon planavgift iaf :p

Det som jag betalar för tomten (vilken är redan köpt) är:

130 000 kr = Tomt

Sen tillkommer VA och EL

/Micke
 
Nu är iaf bygglovet klart! Fick det förra veckan. Fick göra en liten kompromiss på ett dekortak men i slutändan blev det faktiskt ett bättre resultat!

TOLO är påskriven och klar! Preliminärt datum för husleveransen är vecka 34-35. Sen är det ytterligare 12 långa veckor innan vi kan flytta in :)

/Micke
 
Hej Micke!

Kul att höra att ert bygglov gick igenom.

Jag är lite intresserad av vad bygglovskostnaden blev för er. Då vi själva ska lämna in bygglovshandlingar, nu till veckan. Jag har fått lite spridda uppgifter från kommunkontoret.

/ Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.