Eftersom jag "tjänade" en massa på förra helgens Makita-inköp så tyckte jag att det kunde finansiera en domino... :cool:


20160520_164707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har redan en tormek så det fick bli några hyvlar istället.
 
  • Gilla
Krillew och 3 till
  • Laddar…
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Gta3800 1705kr från hornbach
 
  • Gilla
davveno1 och 2 till
  • Laddar…
pjodden skrev:
Eftersom jag "tjänade" en massa på förra helgens Makita-inköp så tyckte jag att det kunde finansiera en domino... :cool:


[bild]
Jag älskar ditt sätt att tänka! (y)
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Jag älskar ditt sätt att tänka! (y)
Äsch, det är lånad logik... jag tänkte funkar det för frugan så... :cool:

(Tur att hon inte är här inne och läser! :rolleyes: )
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Funderat länge på en bättre kombinationsvinkel, har en gammal Stanley jag köpte från en loppis för några euro. Den funkar men huvudet är aluminium (ska ju va gjutjärn) och den är endast i tum! Jag har blivit tvungen att lära mig tum-systemet bättre p.g.a. den, men nu vill jag ha en metrisk version.

Så efter mycket forskning så lär PEC's kombinationshakar vara bättre ansedda än Starret och jag hittade en som säljer kosmetiskt defekta versioner billigare (dom har även fått bra recensioner), så nu får vi se om jag gjort ett misstag eller ej.

http://www.ebay.com/itm/Blem-Cosmet...750529?hash=item210a2ea7c1:g:33UAAOSwe7BWwjyD
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Funderat länge på en bättre kombinationsvinkel, har en gammal Stanley jag köpte från en loppis för några euro. Den funkar men huvudet är aluminium (ska ju va gjutjärn) och den är endast i tum! Jag har blivit tvungen att lära mig tum-systemet bättre p.g.a. den, men nu vill jag ha en metrisk version.

Så efter mycket forskning så lär PEC's kombinationshakar vara bättre ansedda än Starret och jag hittade en som säljer kosmetiskt defekta versioner billigare (dom har även fått bra recensioner), så nu får vi se om jag gjort ett misstag eller ej.

[länk]
Det ska INTE vara gjutjärn. Den ska vara smidda. Även Starrett säljer en gjutjärnsversion som lågprismodell men den ska man inte köpa. Köp den smidda!
 
Jag har forskat i det och tycker gjutjärn är helt OK. Att betala fullpris för en Starret är desutom uteslutet.
 
Eld skrev:
Det ska INTE vara gjutjärn. Den ska vara smidda. Även Starrett säljer en gjutjärnsversion som lågprismodell men den ska man inte köpa. Köp den smidda!
Vad är nackdelen med gjutjärn?
 
Inte lika hårt så det kan nötas snabbare, och kan gå sönder om man fäller det. Fast om det nöts kan man skava det, men det ser nog ut som det finns åratal av användning innan det behövs. Paul Sellers har ju kvar sin Rabone vinkel efter 50 år och den ser ut att vara gjutjärn.
 
DennisCA skrev:
Inte lika hårt så det kan nötas snabbare, och kan gå sönder om man fäller det. Fast om det nöts kan man skava det, men det ser nog ut som det finns åratal av användning innan det behövs. Paul Sellers har ju kvar sin Rabone vinkel efter 50 år och den ser ut att vara gjutjärn.
Duger det åt Paul så duger det nog åt oss andra också. Ska bli intressant att höra vad du tycker om den när du hunnit testa.
 
Ja jag hoppas på det bästa och ingen pudel. Att PEC tillverkar vinklar åt Mitutoyo känns lite förtroendeingivande åtminståne.
 
Om slitaget skulle vara ett problem så måste den användas otroligt mycket. Det tror jag inte är något verkligt problem. Däremot är det ju så att man riskerar att gjutjärnet går sönder om man tappar den.
 
Idag kom det ett paket med bl.a. en liten sötnos i;)
P5260231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
Två arbetshästar och en problemlösare:
P1000475.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.