RoAd skrev:
Nej jag är inte av uppfattningen att all skugga är bättre än direkt solljus. Om man stänger in klipparen i en låda med svart tak kommer temperaturen bli rejält hög en solig sommardag (tänk dig en svart bil parkerad i solen). Det känns sämre än att låta den stå öppet så luft kan cirkulera och kyla.

Enbart ett tak med öppna sidor är iaf vad jag kommer välja. Och som sagt, kanske växter ovanpå för att ytterligare isolera bort strålningsvärmen.
Kanske har du rätt, men min tanke är såhär...
Temperaturen i en relativt sluten konstruktion kan bli ganska hög, men om man inte har den så blir ju klipparens yttre skal den slutna konstruktionen som ger en enorm värme inuti maskinen.
Det är väl ändå temperaturen i maskinen, där batterier och allt sitter, som räknas?

Hur som, jag är med dig på att en välventilerad konstruktion är att föredra (ur den synvinkeln).

/C
 
R
mortimer skrev:
Eller så har du fel :D
Du får gärna visa på vad jag har fel i? Om solen värmer upp taket och taket inte är isolerat kommer förstås taket värma upp insidan av huset.

Jag ser att du har just ett sådant hus som jag pratar om. Du menar att det håller sig svalt och fint även i gassande sol? Varför blir bilar isf kokheta när de parkeras i direkt solljus på sommaren? Vad är skillnaden?
 
Redigerat:
RoAd skrev:
Du får gärna visa på vad jag har fel i? Om solen värmer upp taket och taket inte är isolerat kommer förstås taket värma upp insidan av huset.

Jag ser att du har just ett sådant hus som jag pratar om. Du menar att det håller sig svalt och fint även i gassande sol? Varför blir bilar isf kokheta när de parkeras i direkt solljus på sommaren? Vad är skillnaden?
Har haft minst två robothus sista åren, vet inte vilket du relaterar till. Huset jag har nu håller lagom temp de soliga o varma dagarna som varit, samma temp under husets som i skuggan på annan sida av villan.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
R
Costanza skrev:
Kanske har du rätt, men min tanke är såhär...
Temperaturen i en relativt sluten konstruktion kan bli ganska hög, men om man inte har den så blir ju klipparens yttre skal den slutna konstruktionen som ger en enorm värme inuti maskinen.
Det är väl ändå temperaturen i maskinen, där batterier och allt sitter, som räknas?

Hur som, jag är med dig på att en välventilerad konstruktion är att föredra (ur den synvinkeln).

/C
Ja att låta klipparen ladda i gassande sol är antagligen illa det med (vilket manualerna påpekar). Jag inbillar mig dock att konstruktörerna vidtagit åtgärder för att växla ut värmen så gott det går. Att stänga in klipparen i ett varmt hus lär motverka det.

Oavsett. För att vara säker så gör jag som jag tänkt.
 
R
mortimer skrev:
Har haft minst två robothus sista åren, vet inte vilket du relaterar till. Huset jag har nu håller lagom temp de soliga o varma dagarna som varit, samma temp under husets som i skuggan på annan sida av villan.
Såg ett i dina bilder med täckta sidor och svart tjärpapp på taket. För mig känns det som om det blir varmt om det står mitt i solen.
 
20160512_211711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser mitt ut!
 
  • Gilla
davidgp och 2 till
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Är tyvärr inte hemma denna veckan, så foto fungerar inte just nu (men gräset blir klippt ändå ;-). Men jag har med dubbelhäftande tejp satt fast en brytare innanför skalet till laddstationen så att "skärmen" öppnar den när den laddas (AM220AC) Det är denna brytare:
- [länk]

Och sedan använder jag denna för att skicka signalen:
- [länk]
Jag har köpt precis de där två prylarna också och blivit liggandes i över ett år nu för jag fattar inte hur det ska kopplas med sladdarna för jag får ingen signal. Misstänker att jag fått med ett tomt batteri från clas ohlsson och har länge tänkt testa byta ut det :) men hur som helst hur kopplar du sladdarna så jag inte gör det fel i alla fall.
 
RoAd skrev:
Du får gärna visa på vad jag har fel i? Om solen värmer upp taket och taket inte är isolerat kommer förstås taket värma upp insidan av huset.

Jag ser att du har just ett sådant hus som jag pratar om. Du menar att det håller sig svalt och fint även i gassande sol? Varför blir bilar isf kokheta när de parkeras i direkt solljus på sommaren? Vad är skillnaden?
Min uppfattning är att den mesta värm som kommer in i bil är genom rutorna
Är ett robothus ventilerat blir det svalare inuti oavsett vad det är för tak
det var mina uppfattningar
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Min uppfattning är att den mesta värm som kommer in i bil är genom rutorna
Är ett robothus ventilerat blir det svalare inuti oavsett vad det är för tak
det var mina uppfattningar
Precis! Har du en sedan så är det svalt i kofferten jämfört med kupén.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Så här blev mitt, byggt på spillvirke med papp på taket. IMG_20160529_163933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ollefisk och 2 till
  • Laddar…
Behnke skrev:
Så här blev mitt, byggt på spillvirke med papp på taket.[bild]
Spillvirke is the shit.
 
  • Gilla
Behnke
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår Honda huserar på gaveln på trädgårdslandet..
 
  • Gilla
PeeWee och 11 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspirerad av denna tråden så fick spillbitar av trallen bli en fjällstuga åt Bosse.
 
  • Gilla
b0dd3 och 3 till
  • Laddar…
Alla ni som har laddstationen på stenplattor, hur sätter ni fast den så att den står där stabilt och inte flyttar sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.