pjodden skrev:
Lite OT, men måste bara fråga vad "produktionskaniner" är för något? :surprised:
Lite trädgård är det, eftersom de är biologiska gräsklippare samt slyröjning och dessutom giftfri ogräsbekämpning. ;)

Begreppet produktionskaniner innefattar kaniner som köttdjur, pälsdjur och ullproducenter. Det finns lite olika raser, som New Zeeland red är en köttkanin likaså lantrasen mellerud, rasen svensk päls har avlats fram så alla har samma pälsfärg vilket underlättar om man vill sy stora saker i en och samma färg och rasen jag själv har, dvs angora sprutar det ull från, de klipper man ner 4 ggr om året och får då den finaste ull som står att finna.

Märks det att jag gillar kaniner?:surprised:
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Tänkte skriva nått i still med Crazy Rabbit-Lady. Men sen läste jag det själv och insåg hur det kan tolkas, då jag låter bli att skriva det..... Eller :x
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
engs
Korvgubbe skrev:
Jag kan varmt rekommendera den här ogräsupptagaren för att bli av med maskrosorna. Inte alls ovanligt att man får med sig 15-25 cm rot. Går man en stund varje dag och tar de som syns så är det snart ordning på gräsmattan, och jobbigt är det heller inte då man slipper böja sig ned om man kombinerar den med en kärra till lövkorgen.
Hade enorma mängder maskrosor och annat ogräs när vi flyttade in, började med fiskars plockarn och spenderade timmar dagligen med att dra upp skottkärror fulla av maskrosor. Tänkte det krävs inga gifter, bara lite envishet... Avverkade två stycken Fiskars på en säsong, båda sprack längst ner på samma ställe. Andra gången tog jag tillgodokvitto isf en ny på garantin...

Efter Fiskars nr 2 så gick jag över till att plocka blommor (kunde dagligen få ihop flera 10l hinkar med enbart blommorna) och väntade till nästa säsong för att istället köra ut stroller plus kombi. Först över hela mattan och sedan extra på de ställen det låg kvar ändå / var återväxt. Skulle säga att åtminstone av maskrosorna så har vi nu kanske 10-20% av hur det var vid inflytt, men 10% av tidigare bestånd är fortfarande relativt stora mängder.

Nu väntar en flaska MCPA på rätt tillfälle och under tiden fortsätter plocka bort blommor för att minska återväxten samt gödslar för att gynna gräset. Så gick det med mina ambitioner att vara giftfri... Tiden räckte inte till.
 
S
Klippt gräset, gjort rent altanen, hur mycket pollen kan det finnas!!!! :mad:
 
Har knutit ihop en spaljé av ekstavar jag hade kvar sen trappbygget.
Kanske får olja in dom men känns lite onödigt då de är väldigt kompakta
DSC_1618_zps8whurowx.jpg
 
  • Gilla
Micro och 2 till
  • Laddar…
Lagt det sista av 700kvm gräs på rulle. Nöjd men lite sliten:)

/Woodchuck
 
  • Gilla
gripnil
  • Laddar…
A
Jag har luktat på blommorna. :D

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjodden och 4 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Jag väntar på regn så jag kan gödsla gräsmattan med NPK. Den hade verkligen behövt en omgång nu så gräset har en chans att få övertaget över ogräset på sina ställen. Men nejdå, nu ska det vara sol, sol, sol... Märkligt att vädret aldrig kan spela en i händerna :)
Körde ut npk för kanske 10dagar sedan, fick snällt vattna ner allt på mina 1000kvm. Tur att man har en förstående sambo!

Igår och idag har jag lyckats stödså gräsmatta och krattat ut 500kg toppdress, kommer nog gå åt iaf 2ton till innan allt är toppdressat

Sen att ungefär 100-150kvm ska nyanläggas till hösten blir nog en överraskning för tanten.
 
Lärt dottern köra gräsklipparen!
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Mikael_L
Allinug skrev:
Jag har luktat på blommorna. :D
Du och Ferdinand. :)
stefan_2022476231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Credde och 1 till
  • Laddar…
Har hunnit med att få ordning på poolen och pumpen så att den fungerar utan läckage och har även bytt brädor på en bänk som nog inte har fått omvårdnad sedan den var ny på 70-talet.
Har ostadigt väder med regn här så jag funderar på om D09 är ute o kör med traktorn bara för att han kan..:p
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Lutte skrev:
Körde ut npk för kanske 10dagar sedan, fick snällt vattna ner allt på mina 1000kvm. Tur att man har en förstående sambo!

Igår och idag har jag lyckats stödså gräsmatta och krattat ut 500kg toppdress, kommer nog gå åt iaf 2ton till innan allt är toppdressat

Sen att ungefär 100-150kvm ska nyanläggas till hösten blir nog en överraskning för tanten.

Här är det risk att vår gamla vattenpump dör om jag skulle vattna ner det. Vore bra om den kunde hålla ihop ett år till så vi hinner få kommunalt vatten :)

Hur mycket toppdress lägger du på? Tror jag ska dressa nästa år, men har funderat lite på hur mycket man ska beräkna att det går åt?
 
Idag har jag klyvt 3kbm ved och sedan grävt ut runt träden. Det ska bli en odlingshörna men ska ha bort stubbarna och gräset/jorden


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jag har planterat alla mina tomatplantor i de kärl som de ska stå i hela sommaren, så nu får det inte bli några frostnätter för jag har inte plats inne för dem längre.

Så har jag rensat ogräs. Det växer kirskål under staketet mot grannen, så det gäller att bevaka gränsen.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Lite stenläggning i växthuset...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
denna70 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.