Mikael_L
scim skrev:
Flyttat lite syrener
Vattna, vattna, vattna, vattna ...


och vattna ...
;)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rensar, jordar och planterar..
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Vattna, vattna, vattna, vattna ...


och vattna ...
;)
Jo, de har fått några hundra liter, och det verkar bli regn i helgen. Flyttade 4-5 syrener ifjol för hand och de klarade sig trots betydligt mindre rotklump. Faktum är att jag dessutom flyttat tre björkar, två tallar och ett äppelträd med gott resultat. Svärfarsan däremot tar sig för huvudet och säger att "men sådär kan man ju inte göra" :D
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Vi fick 50 öre per hel maskrosrot när vi var små. Det blev någon hundring har jag för mig:)
På min tid var det 1 öre per maskros. Så gammal är jag. :)
100 maskrosor kunde kvittas mot en glass ur mammas frys, varför vår gräsmatta även blev attraktiv för grannungarna.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag fattar inte vad folk har emot maskrosor egentligen. De är ju hur vackra som helst och tar inte över som kirskål eller parkslide. Mina får stå kvar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Jag fattar inte vad folk har emot maskrosor egentligen. De är ju hur vackra som helst och tar inte över som kirskål eller parkslide. Mina får stå kvar.
Kirskål är vackert, både blad o blomning! Men de är oxå ena jäklar på att sprida sig.. och precis som maskrosorna..vill man inte ha dem överallt!

För oss är det inte enstaka maskrosor.. här lyser de som värsta rapsfältet - och går man barfota blir man gulllllfoting :)
Några få är helt ok, men vi måste hålla efter.
 
Och jag som inte utrotar dom kan lätt räkna dom på ena handens fingrar, trots storleken Skåne på gräsmattan. :p Maskrosor sprider sig ju inte med rotsystemet som kirskålen gör.
 
Snigla skrev:
Kirskål är vackert, både blad o blomning! Men de är oxå ena jäklar på att sprida sig.. och precis som maskrosorna..vill man inte ha dem överallt!

För oss är det inte enstaka maskrosor.. här lyser de som värsta rapsfältet - och går man barfota blir man gulllllfoting :)
Några få är helt ok, men vi måste hålla efter.
Är maskrosorna så många så är det inte ens lönt försöka få bort.... Om du inte vill använda kemi.
Dessutom uppskattar fåglarna när det blir fröbollar! :)
 
Har man en gräsmatta i storleken Skåne förstår jag att man inte rensar. Men har man en vanlig villa-gräsmatta på 500m2 så vill iallafall vi hålla dem borta. Och de sprider sig rätt rejält om inte grannarna rensar :)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag kan varmt rekommendera den här ogräsupptagaren för att bli av med maskrosorna. Inte alls ovanligt att man får med sig 15-25 cm rot. Går man en stund varje dag och tar de som syns så är det snart ordning på gräsmattan, och jobbigt är det heller inte då man slipper böja sig ned om man kombinerar den med en kärra till lövkorgen.
 
MissAnpassad skrev:
Och jag som inte utrotar dom kan lätt räkna dom på ena handens fingrar, trots storleken Skåne på gräsmattan. :p Maskrosor sprider sig ju inte med rotsystemet som kirskålen gör.
Inte utrotat här heller, vi håller efter hehe.. funderar på om vi har så himla mycket pga att vi har ett par åkrar i närheten som är helt täckta av maskrosor.. de sprider sig ju med sina "fröställningar" när de blåser..
 
Korvgubbe skrev:
Jag kan varmt rekommendera den här ogräsupptagaren för att bli av med maskrosorna. Inte alls ovanligt att man får med sig 15-25 cm rot. Går man en stund varje dag och tar de som syns så är det snart ordning på gräsmattan, och jobbigt är det heller inte då man slipper böja sig ned om man kombinerar den med en kärra till lövkorgen.
Sån har vi, makens bästa vän (han hatar maskrosor).. den funkar kanon (y)
 
  • Gilla
Comaglove
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Är maskrosorna så många så är det inte ens lönt försöka få bort.... Om du inte vill använda kemi.
Dessutom uppskattar fåglarna när det blir fröbollar! :)
Jag uppskattar också fröbollarna, roliga o blåsa på haha.. och vackra att fotografera! Men man vet också hur många maskrosor en fin "dunboll" kan bli.. inte lika kul :)

Nej håller med dig, nästan.. jag kör över med gräsklipparen.. sen är jag nöjd ett par dagar. Maken avskyr rosetterna.. och går omkring och drar upp allt han hittar.. jag försöker få han att göra det på grusgångarna (där de faktiskt stör) och låta dem på gräsmattan vara (så jag kan köra över dem med gräsklipparen..)

Tror som sagt att vi har så mycket för att ett par av bönderna runt oss har ett par åkrar som ser ut som rapsfält.. fast det är maskrosor bara.. (trodde inte det kunde vara så mycket maskrosor på ett ställe)
 
Korvgubbe skrev:
Jag kan varmt rekommendera den här ogräsupptagaren för att bli av med maskrosorna. Inte alls ovanligt att man får med sig 15-25 cm rot. Går man en stund varje dag och tar de som syns så är det snart ordning på gräsmattan, och jobbigt är det heller inte då man slipper böja sig ned om man kombinerar den med en kärra till lövkorgen.
Sån har vi med, den tredje är vi inne på... är kalasbra så länge den funkar men den håller inte så länge tycker jag. Fast vi har ju rätt mycket maskrosor också. Tror jag fyllde en skottkärra på 10-15 m2... :)

Förresten vart gör ni av maskrosor som ni tagit upp? Torka och bränna, starta storskalig kaninavel eller nåt annat?
 
Jag röstar på kaninavel, har själv produktionskaniner och de så grymt lättskötta och trevliga. Miljövänliga små rackare dessutom (så länge man inte matar dom med skräp som pellets) och goda att äta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.