pacman42 skrev:
Är tyvärr inte hemma denna veckan, så foto fungerar inte just nu (men gräset blir klippt ändå ;-). Men jag har med dubbelhäftande tejp satt fast en brytare innanför skalet till laddstationen så att "skärmen" öppnar den när den laddas (AM220AC) Det är denna brytare:
- [länk]

Och sedan använder jag denna för att skicka signalen:
- [länk]
Hur gjorde du i domoticz? Har du räknare som loggar tid då den laddar eller klipper?

Tänkte sätta upp detta själv nämligen och är noob på domoticz.

Tack.
 
R
Ser att många här byggt lådor med svart tak som dessutom står mitt i solen. Borde inte det bli ännu värre än att bara ha laddstationen fritt? Värmen borde ju bli högre i lådan än i fria luften.

Optimalt borde väl vara enbart ett tak som dessutom är tjockt nog för att inte stråla ut värme på undersidan?
 
Jag tror på ventilerat. (och fult ...;) )
IMG_4963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
davidgp skrev:
Jag tror på ventilerat. (och fult ...;) )
[bild]
Vinterdäcken mår inte bra av den sommar förvaringen!
 
R
davidgp skrev:
Jag tror på ventilerat. (och fult ...;) )
[bild]
Vet inte om jag tycker det ser så fult ut. Jag tror att jag kommer att göra något liknande.

Funderar dock på att anlägga ett litet sedumtak ovanpå för att dels få det lite snyggare och dels isolera bort värmen ovanifrån (ett svart papptak värms upp rätt rejält i solen och strålar sedan ut det på undersidan).
 
Tillfällig förvaring. Nu bor de på hotell.
 
Värmen går ju uppåt enligt fysikens lagar så kan inte tänka mig det blir varmare. Ställ in en digital termometer och mät temp utanför resp. någonstans under taket.
 
R
mortimer skrev:
Värmen går ju uppåt enligt fysikens lagar så kan inte tänka mig det blir varmare. Ställ in en digital termometer och mät temp utanför resp. någonstans under taket.
Med andra ord fungerar inte varmhållningslampor i restaurangkök ;)
 
RoAd skrev:
Med andra ord fungerar inte varmhållningslampor i restaurangkök ;)
Skulle vilja påstå det ja
 
R
Du får nog läsa på lite om strålningsvärme tror jag :)
 
Jag har inga problem med strålningsvärme från mitt tak :cool:
072.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst är väl ventilerat och reflekterande bättre, men allt som ger skugga borde väl vara bättre än att solen direkt träffar klipparen?

Själv lutar jag nog mer åt att bygga "carport" än "garage".

/C
 
R
Costanza skrev:
Visst är väl ventilerat och reflekterande bättre, men allt som ger skugga borde väl vara bättre än att solen direkt träffar klipparen?

Själv lutar jag nog mer åt att bygga "carport" än "garage".

/C
Nej jag är inte av uppfattningen att all skugga är bättre än direkt solljus. Om man stänger in klipparen i en låda med svart tak kommer temperaturen bli rejält hög en solig sommardag (tänk dig en svart bil parkerad i solen). Det känns sämre än att låta den stå öppet så luft kan cirkulera och kyla.

Enbart ett tak med öppna sidor är iaf vad jag kommer välja. Och som sagt, kanske växter ovanpå för att ytterligare isolera bort strålningsvärmen.
 
RoAd skrev:
Du får nog läsa på lite om strålningsvärme tror jag :)
Eller så har du fel :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.