ToRy skrev:
Finns det någon del av tallen som växer över grannens tomt? Alltså, om du kapar den del som hänger över din tomt, finns det något kvar då?
En knapp meter från marken till stängslet som vi antar går i tomtgränsen (eller möjligen inne på min tomt. för det är "mitt" stängsel som går vidare runt min tomt, inte grannens). Mer är det inte, resten lutar in över stängslet och min tomt. Överhuvudtaget står tallen illa till pga äppelträd och buskar intill den på flera håll och får den växa till sig kommer den bli direkt farlig och senare välta in på min tomt. För mig känns det betydligt enklare att ta hand om problemet innan det uppstår.
 
Kom igen nu med bilderna! Dör av nyfikenhet
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
OK, här kommer en rätt dålig bild; stammen, mitt stängsel och min buske som tallen går upp genom:

https://imgur.com/JKqLD0p

Som synes så står den väldigt nära tomtgränsen (om vi nu antar att stängslet utgör tomtgräns) och det första den gör är lutar in till mig. Det finns inte en enda gren på grannens sida.

Det som aktualiserat det hela är att vi tänkte fräscha upp det här hörnet, stödså nytt gräs, beskära busken och plocka bort lite annan sly. Stängslet är ett gammalt Gunnebostängsel som börjat rosta, så ska vi ersätta det med t.ex. ett plank så måste vi antingen kapa tallen eller såga ut i planket för den. Jag vet inte hur rimligt det känns för de som tycker att grannen ska få ha "sin" tall ifred. Är det verkligen hans tall när större delen av den finns på min tomt? :)
 
Jo, den var lite krokig. Ska du inte kolla vart tomtgränsen går först? Tänk om du oroar dig för inget, den kan ju faktiskt stå på din sida :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jo, tanken har slagit mig, jag har mailat kommunens plankontor för att kolla vad en utsättning av tomtgränsen skulle kosta. Om inte annat kan det vara bra att ha om man ska sätta upp det där planket nån dag.
 
Det vore ju helfestligt om den stod på din sida och du gör kaffeved av den.

Detta sagt ur en icke sympatiserande sida av mig. Kalla det lite tragikomiskt sett utifrån. Jag hoppas går därifrån nöjda.

Vad skulle det drabba dig att dra det nya staketet 50cm innanför det gamla stängslet? Jag tänker om bredden på tomten blir 35,5m istället för 36m så känns det som lite win win gällande grannsämjan.
 
  • Gilla
Rickard Olsson
  • Laddar…
Det är absolut ett alternativ, om inte annat bör jag ju kunna t.ex. måla planket utan att gå på grannens tomt. Men problemet med att tallen lutar in och en vacker dag kommer rasa in på min tomt kvarstår ju, oavsett var jag sätter upp ett eventuellt plank... Men ja, det vore komik, särskilt om jag kapar ner den, grannen stämmer mig på pluringens mångfald och det sen visar sig vara min tall: http://www.dagensjuridik.se/2015/03...er-till-granne-som-fallt-30-trad-pa-hans-tomt :)
 
klaskarlsson skrev:
Intressant att träd alltid orsakar så mycket debatt :)

[...]

/K
inte första gången heller, vilket visar på att det är dags man sätter ned foten politiskt om träd och tomtgränser. Läste något om att en sån utredning hade initierats. Jag hoppas det kommer regler och jag hoppas de faktiskt ger en lite rättighet till iallafall sol på uteplats som värderas högt av många.

vår granne har alla sina favoritträd på den sida om huset att det skuggar vår tomt, de träd som om de växte upp riskerar skugga hans altan tar han osentimentalt ned med motorsågen. Men träden mot vår tomt är så "vackra och betyder mycket för honom".
det enda träd han kunde tänka sig att ta ned om vi bekostade det är ett gigantiskt träd som släpper nåt damm på hans bilar men som inte påverkar oss alls. Skitgubbe.

ser i tråden att olovlig kapning kan ge att man får betala värdeminskningen på utsatt hus, hur avgörs sånt? Om man tar vårt fall som exempel så kommer hans hus må bättre och taket bli finare om träden tas ned (mycket påväxt), det borde också påverka värdet. Dessutom kan det ju vara värt det då det kan gå jämt ut med värdeökningen på vårt hus med kvällssol på altanen... Då kan man ta en kalkylerad risk.
 
Redigerat:
Jag ser framförallt två olika möjligheter att gå vidare om inte diskussionen med grannen leder till önskat resultat:

1. Förklara att du med hänvisning till 3:2 JB anser dig ha rätt att ta bort den delen av växtligheten som tränger in på din fastighet. Ge grannen skälig tid att ta bort trädet själv. Om detta inte hörsammas så tar du bort aktuell del av trädet. Det blir då grannens sak att stämma dig och grannen måste då styrka att du inte haft rätt att genomföra åtgärden och kräva skadestånd. Detta är det alternativ jag själv hade valt (om jag verkligen stört mig).

2. Betrakta trädet på samma sätt som om det vore en lång planka som grannen lutat mot ditt staket. Den får du ju inte flytta själv utan risk för att göra dig skyldig till egenmäktigt förfarande. Istället kan du ge in en ansökan om särskild handräckning till kronofogden. Skillnaden mot vanlig handräckning är att KFM vid särskild handräckning gör en egen prövning av om du har rätt att kräva att intrånget på din fastighet stoppas. Vid vanlig handräckning räcker det med att grannen bestrider åtgärden så måste du själv ta ärendet till tingsrätten. Ansökningskostnaden har jag för mig är densamma i båda fallen (några hundralappar).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Om du ska ta bort stängslet så är det lämpligt att hyra en grävmaskin till att ta bort plintarna. Jag antar att stängslet hör till din fastighet? Om du som oerfaren grävmaskinist råkar vicka omkull trädet så får du ringa försäkringsbolaget. Sen kan FB dividera med grannen och du slipper. Olyckor händer ju lätt.
 
  • Gilla
HenrikP och 1 till
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Vill han ha en tall är det väl bättre att han placerar den helt och hållet på sin egen tomt?
Eftersom att grannens son kallar tallen för bajstallen så är det en rimligt gissning att det finns en historia bakom tallen och att den har ett affektionsvärde för grannen och hans son...

och om man planterar en tall på en plats där den kanske kommer att växa snett så kan man inte förutse vilket håll den växer åt. Det kan mycket väl röra sig om en martall detta skulle kunna förklara varför den inte är högre än den är efter 35 år.

Chrissofsweden skrev:
Jag vill verkligen se en svensk sned tall nu. Fem sidor nu med vilda gissningar. Underhållande förvisso, men jag känner att om tråden ska komma vidare och sluta i något vettigt så vill jag se den där krokiga tallen! :D

Edit: helst med en dagstidning så att vi vet att bilden är äkta ;)
Det finns inget konstigt eller ovanlig med en sned tall.

Min granne har två jättefina sneda tallar.
 
Det är ganska skrämmande att så många föreslår att ha ihjäl trädet på eget bevåg, är det också ok att repa bilar som är finare än min egen? Jag skulle kunna ha en psykopat som granne utan att veta om det?
 
Snål-Jocke skrev:
Det är ganska skrämmande att så många föreslår att ha ihjäl trädet på eget bevåg, är det också ok att repa bilar som är finare än min egen? Jag skulle kunna ha en psykopat som granne utan att veta om det?
Vad hade du gjort med trädet? Det finns ju trots en GRÄNS av en anledning, inte bara för att det är roligt. TS har ju faktiskt köpt hus+tomt. Vad hade du sagt om grannen planterat ett träd på din tomt?

Om du springer runt och repar bilar gör väl inte mig något så länge du har finare bil än mig :rolleyes:
 
Jag skulle göra det jag har rätt till. Det är helt ok att kapa det man får om man anser sig behöva det. Förhoppningsvis blir trädet så fult så ägaren ändrar sig. Men att på eget bevåg en mörk natt ta sig in i en annan människas trädgård och fälla eller döda trädet är lågvatten.
 
Chrissofsweden skrev:
Jag vill verkligen se en svensk sned tall nu.
Försökte hitta ett foto på min sneda tall som jag tog ner innan den välte, den lutade snett mot hörnet där en granne har frigga och en annan har kompost. Hade kunnat bli rörigt...
 
  • Gilla
Rickard Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.