Det påverkar ju såklart. I vissa fall tas en "mikroupplysning" som inte syns som upplysning, men det är inte alltid dem gör det, utan emellanåt tas "full" upplysning. Och många små upplysningar påverkar kreditvärdigheten mer än en "stor" upplysning.

Ex 10 upplysningar á 1000 kr kommer sänka din kreditvärdighet mer än 1 upplysning på 10 000 kr. Anledningen är att man anser att om du har bra ekonomi så skall du inte behöva ta kredit på småbelopp, dvs betala i förskott istället, antingen via kort eller via postgiro. (det finns nätbutiker som bara kör faktura, men som tillåter att man betalar i förskott, oftast får man då kontakta deras kundservice så de kan upprätta en "kontantfaktura").

Däremot tar man hänsyn till att folk ibland kan behöva ta större belopp på kredit för att "vänta in lönen", exempelvis om växellådan i bilen rasar, värmepumpen går sönder eller tvättmaskinen kastar in handduken för gott, även om man helst ska ha en buffert så att man även kan ta sådana belopp i förskott.
 
B
Jag har råd att betala 1000 kr i förskott, men jag vill inte göra det till nätbutiker jag inte känner till. Även om 99,99% av nätbutikerna är seriösa vill jag inte betala till dem som hör till de andra 0,01%. Fallet med bedragarna som sålde kameror ligger ständigt i bakhuvudet på mig. Alltså de där som levererade i god ordning under ett par års tid, fick goda referenser och sedan upphörde med leveranserna en vacker dag (och försvann med pengarna). Kunderna som betalat i förskott där kan nog hålla sig för skratt. Bedragarna blev visserligen dömda senare, men hur det gick med pengarna vet jag inte.
Kortbetalning eller postförskott får det bli framöver.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Blazermannen: Därför man kollar noga hur seriösa butiken är. Hur länge de funnits på marknaden och sådant.

Att köpa på faktura är också riskfullt. Vad händer om de plötsligt ändrar i din order och säger att du plötsligt beställt varor för 10 000? Och låter det vara varor som inte går att använda ångerrätt på, t.ex. DVD-filmer och spel, så att du i slutändan blir skyldig att betala dem pengarna?

Kontentan är, att man ska inte göra affärer med bedägeributiker över huvud taget, varken på faktura eller i förskott. Oavsett hur du betalar kommer du annars bli "bränd".

Och samma gäller också i fysiska butiker,
KOLLA NOGA VAD NI SKRIVER PÅ!!!!!!


Det gäller bauhaus, det gäller när du köper mobil, det gäller allt. Allt för vanligt så luras det på lagliga sätt. Ett trick som det körs med i mobilsäljar-"öar" med provison, är att du köper ett abbonemang med mobil (muntligt).
Men på papperet skriver de "200 kr förhöjd månadsavgift, 12 mån bindningstid" men kryssar i "Ingen medföljande mobil". När avtalet är påskrivet säger bara killen "nej, du får ingen mobil, du tackade ju nej till den.". Vips så har du avtalat att köpa abbonemang X hos operatören Y, som kostar säg 199 kr månad, men du betalar 399/månad istället. För exakt samma sak. Och detta drar de in massor av provision på.

Därför skall du ALDRIG lita på det muntliga som sägs före. Muntliga avtal gäller, visst, men om försäljaren säger något och du skriver sedan på papperet som säger något annat, så är det papperet som gäller, eftersom papperet kommer efter det muntliga. Papperet ändrar således det muntliga avtalet.

Skriver man på ett papper, och det sedan kommer ett muntligt avtal, så ändrar det muntliga avtalet pappersavtalet, och kan du bevisa det muntliga avtalet, t.ex. genom en bandinspelning, OCH du kan bevisa att det sags efter pappersavtalet, då gäller det muntliga avtalet.


SÅ LÄÄÄÄÄÄS avtalen. Ska det vara så svårt? Då blir man inte lurad av bauhaus som försöker sko sig på att ge dig en kredit som de sedan drar in massa pengar på.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C
sebastiannielsen skrev:
Att köpa på faktura är också riskfullt. Vad händer om de plötsligt ändrar i din order och säger att du plötsligt beställt varor för 10 000? Och låter det vara varor som inte går att använda ångerrätt på, t.ex. DVD-filmer och spel, så att du i slutändan blir skyldig att betala dem pengarna?
Det där håller jag verkligen inte med om. Då är det ju lika riskfyllt att inte handa alls. Det kan ju lika gärna komma någon bedragare och skicka en bluffaktura till dig.

Vad som händer om det du beskriver skulle inträffa är att man bestrider, stuntar i att betala, och i 99% av fallen är det inget mer med det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
cpalm: Skillnaden är att det är markant enkare att bevisa att det är en bluff om du inte ens varit i kontakt med företaget och det plötsligt kommer en bluffis.
Än om du faktiskt lagt en beställning och det finns loggar i form av IP-adresser och sådant.
 
Hemmakatten
Har ett kreditkort jag alltid använder när jag handlar på internet. Dels slipper jag faktura och kreditomfrågningar dels får jag en faktura varje månad som jag kan kolla innan jag betalar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Har ett kreditkort jag alltid använder när jag handlar på internet. Dels slipper jag faktura och kreditomfrågningar dels får jag en faktura varje månad som jag kan kolla innan jag betalar.
Kör på det också med devisen att det är lättare att bestrida än att få tillbaka pengar..framförallt ligger jag ju inte ute med ngt och bevisbördan ligger ju på företaget att jag köpt/och fått levererat det dom säger

/K
 
Dock är det inte så i praktiken tyvärr.
Oftast är det så att "störst har alltid rätt" och domstolen säger i princip att det är den lille konsumenten som har anledning att ljuga för att smita från betalningen / ångra en lagd order (som denne enligt lag inte har rätt att ångra*), därmed anses företaget vara trovärdigt, och företaget vinner därmed.

* = Man har normalt ångerrätt, men vissa varutyper har man ingen ångerrätt på.

"Bevis bortom rimligt tvivel" gäller tyvärr inte vid civilmål, utan där handlar det bara om vem som lyckas övertyga rätten.

Det märker man ju på när domstolar t.o.m. accepterar printscreens som bevismaterial för att "företaget är stort och trovärdigt", men när individen lämnar in samma bevismaterial, då är det plötsligt "med hög sannolikhet förfalskat" och får 0 bevisvärde.
Tänk då vad en orderlogg, innehållande rätt IP-adress och useragent och andra korrekta uppgifter/detaljer från dig (en simel textfil, kan vem som helst redigera) får för bevisvärde jämfört mot dina simpla ord "Nej, har inte alls beställt det, jag beställde bara en målarpensel".

Därför säger jag att det är bätte att förskottsbetala.
Hellre bli av med en i förhand bestämd summa, den summa man betalar företaget i förskott, och en summa man har kontroll över, än att företaget kan kräva en på en godtycklig summa.

Som sagt, är företaget opålitligt så låter man bli att göra affärer med det över huvud taget! Med andra ord, inte kreditkort, inte förskottsbetalning, inte ens betala kontant! Låt bli opålitliga företag helt och hållet!.
 
sebastiannielsen skrev:
Dock är det inte så i praktiken tyvärr.
Oftast är det så att "störst har alltid rätt" och domstolen säger i princip att det är den lille konsumenten som har anledning att ljuga för att smita från betalningen / ångra en lagd order (som denne enligt lag inte har rätt att ångra*), därmed anses företaget vara trovärdigt, och företaget vinner därmed.

* = Man har normalt ångerrätt, men vissa varutyper har man ingen ångerrätt på.

"Bevis bortom rimligt tvivel" gäller tyvärr inte vid civilmål, utan där handlar det bara om vem som lyckas övertyga rätten.

Det märker man ju på när domstolar t.o.m. accepterar printscreens som bevismaterial för att "företaget är stort och trovärdigt", men när individen lämnar in samma bevismaterial, då är det plötsligt "med hög sannolikhet förfalskat" och får 0 bevisvärde.
Tänk då vad en orderlogg, innehållande rätt IP-adress och useragent och andra korrekta uppgifter/detaljer från dig (en simel textfil, kan vem som helst redigera) får för bevisvärde jämfört mot dina simpla ord "Nej, har inte alls beställt det, jag beställde bara en målarpensel".

Därför säger jag att det är bätte att förskottsbetala.
Hellre bli av med en i förhand bestämd summa, den summa man betalar företaget i förskott, och en summa man har kontroll över, än att företaget kan kräva en på en godtycklig summa.

Som sagt, är företaget opålitligt så låter man bli att göra affärer med det över huvud taget! Med andra ord, inte kreditkort, inte förskottsbetalning, inte ens betala kontant! Låt bli opålitliga företag helt och hållet!.
Well,
Det case du talar om är ju att handla av "skojarbutiken AB" - förhoppnignsvis råkar man inte ut för det om man gör ltie research.

Däremot kan det mkt väl hända tat din beställnigns tappas bort, blir fel eller att leveransen drar ut väldigt på tiden.
Ett väldigt vanligt förekommande ärende, tyvärr, är ju en tvist om varan är skickad än eller inte (den kan ju ha fastnat på vägen också)...

Och då är ju paypal eller liknande kanske en bra väg, men annars kan du efter "rimlig tid" säga upp beställningen, och har du då betalat med kort så bör det inte dras och du behöver inte återkräva pengar.

OM det ändå har dragits kan du ju bestrida räkningen, du har ju inte fått varan, och visst kan företaget påstå att du har fått den, men då måste dom åtminstonde bevisa att dom har skickat den...

/K
 
Det behöver ju inte vara skojarbutiker. Hur många blev blåsta när känd elektronikkedja gick i konkurs? Jag förskottsbetalar aldrig av princip.
 
BiFuel skrev:
Det behöver ju inte vara skojarbutiker. Hur många blev blåsta när känd elektronikkedja gick i konkurs? Jag förskottsbetalar aldrig av princip.
Menar du onoff?
 
Det är väl inte att bli blåst? Att ett företag kånkar.
 
BiFuel skrev:
Det behöver ju inte vara skojarbutiker. Hur många blev blåsta när känd elektronikkedja gick i konkurs? Jag förskottsbetalar aldrig av princip.
Betala du med bankkort var du väl skyddad?
 
Blåst som i blåst på sina pengar, jo. Om du betalt men aldrig fick varan levererad pga konkurs. Om man beställt mot faktura minskas ju den risken.
 
nissenhj skrev:
Betala du med bankkort var du väl skyddad?
Vet inte, i och med att jag brukar handla mot faktura :) Jag var inte en av dem som handlat där i samband med konkursen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.