S
Hur ska man förvara skivorna, stående el liggande?

Jag har lagt ner skivorna, när jag hämtade de så låg de ner, säkert 100 skivor på varandra
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Så där brukar en b/bb skiva se ut. Det som kallas "möbelplywood" saknar såvitt jag förstått inre håligheter och är väldigt svårt att få tag på, speciellt för 300:-/skiva. Så, du får nog stå ut med kantdefekterna.
Var beställde du ifrån?
 
Ja det är oftast det som är problemet, att många skivor läggs på varandra. Minsta oplanhet i det skivorna ligger på och de formar sig efter det pga tyngden. Jag förvarar mina skivor liggande ett tag när jag plockat hem dom, i alla fall om dom är oplana, tanken är väl att egentyngden ska hjälpa till att få dom dom plana.

@frustrator; möbelplywood har jag aldrig hittat. Jag brukar annars shoppa min björkplywood från fredrikssons.
 
S
skivorna köpte jag på ett snickeri
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Först lite uppreglat på siporexväggen o sen 18mm OSB på det som verktygstavla. Ni kan fråga men jag tänker inte svara på varför smygen sticker olika långt ut i rummet på höger o vänster fönster.....Klart att båda fönsterna är monterade lika djupt i väggen...Bra nog i sammanhanget dock, nytillverkar ett fönster på högersidan inom kort o sätter då det på rätt ställe och sen stämmer smygarna också:)
[bild]

Många lådor blir det. Rätt grovt byggda, men det gick snabbt och de är väldigt stabila. Limmade ihop m skruvning för press. Hade först tänkt ha enbart MDF som front, dvs ej plywood på framsidan av lådan. Men ändrade mig halvvägs så det blev en lite fullösning, dock gick det snabbt och blev mkt rejält om än onödigt klumpigt.
[media]

Så här ser det ut innan fronterna monteras. Reglarna ovanpå är valda så att jag i framtiden kan ta bort dem, ersätta med reglar åt andra hållet och fräsa MFT-mönster i toppen om jag vill det. För tillfället kommer jag dock att behålla den slät, utan hål. Expansionsbeslag från Biltema, billiga men riktigt bra, har satt många sådana. Lätta att sätta om man har en relativt tjock botten att skruva i.
[bild]

Toppen limmad o provisoriskt lagd på plats. 3 lager MDF-sealer på den.
[bild]

Andra lagret grå färg på fronterna pålagt. Blir ett lager till imorgon. Sen handtag o dags att kasta i verktyg!
[bild]

Vilken tjocklek på plywood använder du till lådor respektive stommar?

PS. Mycket bra projekttråd!
//Nicklas
 
Här inser jag att jag glömt att uppdatera lite....råkade bli färdigbyggt utan fler bilder tagna, men kan i alla fall knäppa någon bild på det färdiga resultatet senare idag.

Nicklas: 19mm MDF i stommen, 18mm plyfa i lådorna. Lådorna kunde definitivt varit tillverkade i tunnare plyfa men dels ville jag at det skulle vara riktigt kraftigt då jag vill att det ska hålla i många många år, dels är det betydligt lättare att fästa beslagen om botten är tjock.
 
  • Gilla
Gotland85
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Här inser jag att jag glömt att uppdatera lite....råkade bli färdigbyggt utan fler bilder tagna, men kan i alla fall knäppa någon bild på det färdiga resultatet senare idag.

Nicklas: 19mm MDF i stommen, 18mm plyfa i lådorna. Lådorna kunde definitivt varit tillverkade i tunnare plyfa men dels ville jag at det skulle vara riktigt kraftigt då jag vill att det ska hålla i många många år, dels är det betydligt lättare att fästa beslagen om botten är tjock.
Det låter stabilt och bra! Det gillar vi! Vilken handlare köper du plywood av? Fredrikssons i Malmö?
Jag har börja skissa på stommar till mitt garage och funderar på vilken kvalitet på plywood jag ska använda. Tror du det blir för lyxigt/onödigt dyrt med björkplywood BB/BB till både stommar och lådor?

Bilduppdateringar gillar vi!! 👍👍
 
Gotland85 skrev:
Det låter stabilt och bra! Det gillar vi! Vilken handlare köper du plywood av? Fredrikssons i Malmö?
Jag har börja skissa på stommar till mitt garage och funderar på vilken kvalitet på plywood jag ska använda. Tror du det blir för lyxigt/onödigt dyrt med björkplywood BB/BB till både stommar och lådor?

Bilduppdateringar gillar vi!! 👍👍
Vi har många olika leverantörer, Fredricson är en av dem. För lådor som dras ut och in, läggs ner verktyg i etc är plywood ett bra material tycker jag. För stommar räcker MDF bra för mig i alla fall.
 
Daniel_N skrev:
Vi har många olika leverantörer, Fredricson är en av dem. För lådor som dras ut och in, läggs ner verktyg i etc är plywood ett bra material tycker jag. För stommar räcker MDF bra för mig i alla fall.
Kanske blir MDF till stammarna då, ska suga lite på den karamellen!!

Annars kanske man kan använda k-plyfa till stammarna, för att få ner priset och samtidigt ha kvar stabiliteten i stommen!

Kan man köpa material genom er?
Eftersom att man inte kan handla hos fredricson som privatperson, eller?
och bygghandel inte har björkplywood hemma på hyllan!
 
Gotland85 skrev:
Kanske blir MDF till stammarna då, ska suga lite på den karamellen!!

Annars kanske man kan använda k-plyfa till stammarna, för att få ner priset och samtidigt ha kvar stabiliteten i stommen!

Kan man köpa material genom er?
Eftersom att man inte kan handla hos fredricson som privatperson, eller?
och bygghandel inte har björkplywood hemma på hyllan!
K-plyfa är visserligen starkare än MDF och kraftigare att skruva i. I övrigt är det ett klart sämre material och tråkigt att jobba i. Dina sidor kommer inte att bli lika raka och dina fogar inte lika täta. Limytan blir klart mindre än med MDF pga sämre passform i fogarna och jag är inte så säker på att dina färdiga stommar kommer att bli alls bättre än MDF-stommar, snarare tror jag tvärtom. I min konstruktion ligger hyvlad furu i botten (tror typ 60-70mm), sen står varje stomme bredvid en annan (dvs 19+19mm ihopskruvat rejält) sen ligger ytterligare hyvlad furu (45-50 tror jag) och sen en 30mm MDF ovanpå. Alltihop ihopskruvat med varandra, med golvet och med väggen. Det är väldigt stabilt och jag tror inte jag hade märkt någon skillnad med något annat material i stommarna. Bor du i närheten är du såklart välkommen att svänga förbi och känna eller provhoppa på den:)
Fredricsons säljer till privatkunder på fredag eftermiddagar.
 
  • Gilla
Gotland85
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Här inser jag att jag glömt att uppdatera lite....råkade bli färdigbyggt utan fler bilder tagna, men kan i alla fall knäppa någon bild på det färdiga resultatet senare idag.

Nicklas: 19mm MDF i stommen, 18mm plyfa i lådorna. Lådorna kunde definitivt varit tillverkade i tunnare plyfa men dels ville jag at det skulle vara riktigt kraftigt då jag vill att det ska hålla i många många år, dels är det betydligt lättare att fästa beslagen om botten är tjock.
Jag hade hoppats på en build-along så man hade kunnat bygga sitt eget samtidigt ;) (känn ingen press....)

Gärna lite bilder på stommen, jag fattar inte riktigt hur du menar med dubbla.. Jag är lite trög..
 
Frustrator skrev:
Jag hade hoppats på en build-along så man hade kunnat bygga sitt eget samtidigt ;) (känn ingen press....)

Gärna lite bilder på stommen, jag fattar inte riktigt hur du menar med dubbla.. Jag är lite trög..
Stommarna är som vanliga bänkskåp i kök (fast hellimmade), lösa enheter som man ställer ihop och skruvar i varandra (och neråt, bakåt i väggen, uppåt i ramen och uppåt i skivan om man är som mig...jag hatar arbetsbänkar som inte är stabila).
 
Tyvärr var jag dålig på att dokumentera bygget av bänk två, som var färdig för ett bra tag sedan. Precis som den första bänken började det med en sockel i furu, sen stommar i 19mm MDF, sen furu igen för att hålla ihop stommarna ytterligare och sen en 30mm MDF ovanpå. Höjden är 1010mm, samma som den andra arbetsbänken, bandsågen i närheten och arbetsbordet precis bredvid.

Systainrarna drar man ut med gaveln mot sig, 18mm plywood i botten, sen fram och bak stående 18mm plywood, kraftig fasad uppåt, vilket dels gör att det är lättare att ställa ner systainern, men framförallt gör det mycket lättare och snabbar att greppa om fronten ovanifrån när man drar ut en låda.

Gavlarna ut berodde på att jag hade väldigt ont om plats i bredd och väldigt många sysatiners (det kommer nog snart ett bygge av utmatningsbord till bandsågen med fler systainrar under...

Fronten är gjord av 15 mm poppel, med mjuka 3mm radier överallt. Fastskruvas inifrån. Frontens botten sitter 10mm lägre än plywoodbotten vilket gör att man kan ha fingrarna över eller under fronten när man tar tag i den för att dra ut lådan, mycket smidigt.

Själva beslagen utgör kanter i sidled och hindrar systainern från att kana i sidled.

Stommar är rollade i S4500N, fronter i S7500N enligt gällande färgskala för lokalen;) Skivan har fått 3 lager MDF-sealer och sen någon överbliven bänkskiveolja, Junkers tror jag.

Kvar att göra:
1) Flytta någon låda. Enkelt nu när jag har slagit hål i stommarnas sida för varje skruvposition.
2) Märka upp lådor och tillhörande systainer snyggt med märkmaskin.

Saker som blev bra:
1) Stabilt
2) Fronterna lätta att greppa, lådorna lätta att knuffa igen och "studsar" inte längst in
3) Jag var tveksam kring att ha beslagen som sidosarger men det blev jättebra och jag sparade 20-25mm i bredd per stomme, vilket behövdes.

Saker som inte blev bra:
1) När jag räknade höjder på sysatiners för att hitta rätt multipel (se tidigare i tråden) skulle jag ha räknat med "låsknappen" på T-loc systainrarna och haft den i öppet (dvs uppåtriktat) läge när jag mätte. Jag använder ofta saker rakt upp ur systainern, vill bara dra ut, öppna systainern, ta mina saker , slå igenom och stänga lådan. På vissa sysatiners måste jag tyvärr låsa systainern för att den ska få plats att rulla i. Å andra sidan hade jag i så fall fått plats med färre sysatiners. Ska man av någon anledning ta ut systainern ur lådan spelar detta ingen roll.

2) Ett likände problem framkommer med den klassiska systainern. Stommarna skulle helst varit lite bredare så att man skulle kunna lämnat knäppens i öppen position. Å andra sidan hade jag nog inte gjort så oavsett om jag hade tänkt på det i ritstadiet, hade som sagt brist på plats.

2016-05-07 13.29.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-05-07 13.29.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-05-07 13.29.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
spånhyvel och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Stommarna är som vanliga bänkskåp i kök (fast hellimmade), lösa enheter som man ställer ihop och skruvar i varandra (och neråt, bakåt i väggen, uppåt i ramen och uppåt i skivan om man är som mig...jag hatar arbetsbänkar som inte är stabila).
Hur är varje kub ihopsatt? Butt-joint? Plugg?
 
Dominos o lim. Bakstycket hellimmat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.