mexitegel skrev:
CD-ROM?

*kollar kalendern*
Jo, det är fortfarande 2016. Vi har inte åkt tidsmaskin till 90-talet :D
Ja vem har en dator att stoppa den i?
 
mexitegel skrev:
CD-ROM?

*kollar kalendern*
Jo, det är fortfarande 2016. Vi har inte åkt tidsmaskin till 90-talet :D
Haha ja det lät kanske lite stenålder. Men kalla det vad du vill. Den är iallafall rund med ett hål i och oftast väldigt blank på ena sidan. Men det går lika bra att med din smartphone tanka hem PDF:en ifrån hemsidan och läsa den där om du vill känna dig lite mer 2016 :p
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
quick skrev:
Du behöver inte be om ursäkt Exile82, det är bättre du läser igenom instruktionsboken istället ;-) Jag har oxå en hel del grejer i trädgården samlat på ett stället Kahef. Har både lekstuga och gungställning ganska tät sen tre buskar bakom det. Har även ett hörn på tomten som endast har två smala passager in utan någon styrning till utan den hittar dit på ren slump och håller det fint. Min klippare har alltid hittat hem och det relativt snabbt oxå. Det tar väldigt sällan mer än 10 minuter. Så oroa dig inte i onödan och försök inte fixa nått som fungera.
Ah, när jag läste instruktionsboken igen så förstår jag ju nu vad som menas. Men jag kan inte påstå att det var väldigt pedagogiskt skrivet, faktiskt. :)
Tack för all hjälp. Nu rullar den på utan några som helst problem. Jag är inne på tredje dagen och ja, gräsmattan börjar ta form. Dessvärre var gräset aningens för högt när jag startade, gräset är fortfarande lite "vågigt", men jag är övertygad om att det blir bättre med tiden och när jag får sänka klipphöjden.
 
Japp, jag fick också börja på högsta höjden. Då såg gräsmattan konstig ut efter andra dagen när den hunnit gå över allt första gången. Då kunde jag sänka den ett par snäpp, och ytterligare ett par dagar senare så blev det bra. Bäst blir det dock när du sedan programmerat in så mattan får vila lite då och då, annars är risken att mattan ser märklig ut med alla hjulspår :)
 
Det låter bra, för den är fortfarande "ojämn", men jag tror som sagt att den inte har hunnit sätta sig. Samtidigt har jag hårdkört klipparen för att hitta eventuella brister i kabeldragning. Det är med andra ord inte rättvist att bedöma gräsmattan just nu.
Jag kör nån dag till med dem här höjden, sen sänker jag ett snäpp (enligt instruktionen ska man köra på max klipphöjd en vecka för att sedan sänka ett hack per vecka. Kanske tar nån genväg)
 
Jag har ett problem med min helt nya 310 när den ska hitta tillbaka till stationen. Symtomen är att den hackar fram och tillbaka längs begränsningsslingan. Det inträffar när den ska parkera för att ladda och stöter på begränsningsslingan först. Den börjar då att köra någon halvmeter längs den, kör ut, stannar kör in till b slingan igen, vänder kör fram någon meter, kör ut, stannar osv och så kan den hålla på. Det är som att den inte kan lämna slingan mer än någon halvmeter utan att stanna och vända tillbaka till den igen.

Den gör ingen oregelbunden sökning där den söker på samma sätt som när den klipper. Ibland tillåts den att lämna bslingan och dra åt ett annat håll och stöter då oftast på guidekabeln, då jag har en rätt enkel tomt, men den har fastnat i detta beteende så jag fick plocka in den. Jag har provat alla möjliga inställningar med korridorbredd och söktider, med samma resultat. Några ideer eller någon som upplevt något liknande?
 
Min kan följa guidekabeln och docka för att sedan direkt köra ut igen. Sen donar den runt vid begäränsningsslingan på vänster sida ett tag för att sedan ta sig över på höger sida för att sedan docka. Sen laddar den som vanligt. Detta händer inte alltid.
 
Det har kommit en nyare mjukvara som ska förbättra dockningen på 2016 års modeller. Så be din åf uppdatera klipparen om dom inte redan gjort det.
 
Vad heter senaste versionen?
 
MSW 6.04 Ska den heta.
 
LarsEriksson skrev:
Jag har ett problem med min helt nya 310 när den ska hitta tillbaka till stationen. Symtomen är att den hackar fram och tillbaka längs begränsningsslingan. Det inträffar när den ska parkera för att ladda och stöter på begränsningsslingan först. Den börjar då att köra någon halvmeter längs den, kör ut, stannar kör in till b slingan igen, vänder kör fram någon meter, kör ut, stannar osv och så kan den hålla på. Det är som att den inte kan lämna slingan mer än någon halvmeter utan att stanna och vända tillbaka till den igen.

Den gör ingen oregelbunden sökning där den söker på samma sätt som när den klipper. Ibland tillåts den att lämna bslingan och dra åt ett annat håll och stöter då oftast på guidekabeln, då jag har en rätt enkel tomt, men den har fastnat i detta beteende så jag fick plocka in den. Jag har provat alla möjliga inställningar med korridorbredd och söktider, med samma resultat. Några ideer eller någon som upplevt något liknande?
Det låter ungefär som min när den känner av radiosignaler ifrån laddaren och begränsningen ligger i vägen. Men detta låter konstigt. Om du tar bort begränsningen helt som alternativ för att hitta hem eller ställer upp tiden till 20min så börjar den ändå följa begränsningen hem?
 
quick skrev:
MSW 6.04 Ska den heta.
Intressant, jag hittade min klippare snurrandes och letandes efter vägen hem idag, har inte hänt under min relativt korta med hårda testperiod. Den liknar beteendet som övriga beskriver, alltså att jäkla snurrande längs begränsningslinan fram och tillbaka. Kollade vilken mjukvaruversion som jag har, men jag blev inte mycket klokare av det. quick skriver att den senaste ska heta MSW 6.04. Det jag hittar om min klippare är:
MAIN: 6.03.00
HMI: 6.05.00
SUB: 6.00.00

Vilken ska jag gå på?
 
Ja, Det ser ut precis som om den tror att begränsningen är laddstationen och hackar fram och tillbaka för att hitta hem. Men laddstationen kan i detta fall vara 20 meter bort. Om den är nära laddstationen när den börjar med detta hackar den sig oftast åt rätt håll och går ganska snabbt till stationen men om den är längre bort verkar den helt förvirrad. Den gör det även om den inte ska ha börjat söka efter bslingan ännu om det var din fråga.
 
Jag har också programvara

Main: 06.03.00
Hmi: 06.05.00
Sub 06.00.00

Skulle tro att det är Main som är basmjukvaran. HMI är väl mjukvaran för Display och knappfunktioner.
 
Msw är MainSoftWare. Alltså den du har version 6.03 av. Version 6.04 ska förbättra dockningen. Problemen med att följa begränsningen låter märkligt. Jag har dålig koll på det för min följer alltid guiden hem om den nu inte befinner sig precis vid stationen och kör på radiosignalen hem. Den ska ju definitivt inte börja följa begränsningen direkt. Den står väl på 11 minuter fördröjning eller nått ifrån fabrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.