D09
God Hjul förresten ;)
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
D09
En fundering

Traktorn startar men måste gå med full shoke, dör efter 10-30 sekunder

Misstänker att det kommer tjuvluft.

Vilka packningar är relevanta då samt övriga ställen som kan påverka?

Det jag tänker närmast på är de två packningarna i förgasaren dvs den som finns där man delar förgasaren samt den mot grenröret.

Det finns väl ingen bensinpump eller hur var det nu 🤔

Påverkar det tro om det läcker t ex droppar lite?
( packningen från bränslefiltret har börjar läcka )
 
Du har en packning i bakkant av förgasaren mot insugningsröret och troligtvis en högre upp på förgasaren (där du delar lock och kroppen om det inte sitter en o-ring).
Vet ej vilken förgasare du har på ett sådant här monster men kolla om du har ett gummi membran innanför locket dom brukar kunna få hål i sig och då går motorn skit.
Du borde även ha någon form av luftskruv , kolla så inte den har vibrerat bort.
Bensinpump borde du ha.. om inte bensinen rinner ner med fall (typ moped) följ slangen bakåt från förgasaren så ser du var du hamnar.;)
Där bensinen läcker ut drar den troligtvis inte in luft...
Lycka till...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Micro skrev:
Du har en packning i bakkant av förgasaren mot insugningsröret och troligtvis en högre upp på förgasaren (där du delar lock och kroppen om det inte sitter en o-ring).
Vet ej vilken förgasare du har på ett sådant här monster men kolla om du har ett gummi membran innanför locket dom brukar kunna få hål i sig och då går motorn skit.
Du borde även ha någon form av luftskruv , kolla så inte den har vibrerat bort.
Bensinpump borde du ha.. om inte bensinen rinner ner med fall (typ moped) följ slangen bakåt från förgasaren så ser du var du hamnar.;)
Där bensinen läcker ut drar den troligtvis inte in luft...
Lycka till...
Bak mot utsugningsrörer verkar det bara vara en klämskruvshistoria. Kanske saknas det något 🤔

Luftskruven finns kvar..

Kollade manualen men hittar inget om bensinpump så det är nog självtryck.

Då är det egentligen bara packningarna kring förgasaren som ska bytas och hoppas på det bästa
 
Ser insugsröret ut som till en mc / moped ?
Kolla om det ska vara någon form av gummitätning där (tänk dig en hylsa i gummi , o-ring eller något.) är den torr eller sprucken så har du nog hittat felet.
Leta på förgasaren efter något nummer eller namn så kanske du kan googla efter en sprängskiss.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog en bild när jag mekade sist. Man ser insuget th där :)
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
D09
Ny packning mot grenröret samt delningen av förgasaren.

Såg ut att bli något av det eftersom den gick på tomgång några minuter men visade sig vara orkeslös och fortfarande behöva nästan full shoke

Är inte alls imponerad av den nu 😳😳😳
 
D09 skrev:
Ny packning mot grenröret samt delningen av förgasaren.

Såg ut att bli något av det eftersom den gick på tomgång några minuter men visade sig vara orkeslös och fortfarande behöva nästan full shoke

Är inte alls imponerad av den nu 😳😳😳
Har du kollat bränsletillförsel från tanken, förgasaren så den är flåtörventil ,nålventil verkar som bränslebrist när den bara går på chock
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Elkludde skrev:
Har du kollat bränsletillförsel från tanken, förgasaren så den är flåtörventil ,nålventil verkar som bränslebrist när den bara går på chock
Det trodde jag första gången. Då hade nålen tendens till att fastna. Tog loss och gjorde rent och sen gick den igång gott.

Därför blev jag förvånad när den dog i backen.. Eller ja.. Inte förvånad men frustrerad 😂

Kollade nålen och den verkade löpa fritt samtidigt som symtomen är desamma..

Kanske den hittar ett dumt läge eller så har flottören ändrat sig 🤔

Tror på din linje.. Blir att skruva loss igen 😂
 
D09
Ha ha var så jäkla sur på den innan så jag var ute o fotade.. Impulsförsäljning men samtidigt så är det ju min skrållan 😇

Lite mer tid ska damen få 👍
 
D09 skrev:
Ha ha var så jäkla sur på den innan så jag var ute o fotade.. Impulsförsäljning men samtidigt så är det ju min skrållan 😇

Lite mer tid ska damen få 👍
Om den dör i backe ,belastad kanske för snålt ttälld skruva ut bränsledieselnålen i. botten ett half varv
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Elkludde skrev:
Om den dör i backe ,belastad kanske för snålt ttälld skruva ut bränsledieselnålen i. botten ett half varv
Det räcker att man ska föra den framåt på plan mark för att den ska "bli trött"

Satt och skruvade på den innan när den gick på tomgång och jag tyckte att den svarade väldigt dåligt på skruven 🤔

Reagerade på att det såg söligt ut ovan grenröret..

Bytte grenröret och packning för något år sedan..

Kan den ge dessa symtom om packningen gett sig igen?
 
D09 skrev:
Det räcker att man ska föra den framåt på plan mark för att den ska "bli trött"

Satt och skruvade på den innan när den gick på tomgång och jag tyckte att den svarade väldigt dåligt på skruven 🤔

Reagerade på att det såg söligt ut ovan grenröret..

Bytte grenröret och packning för något år sedan..

Kan den ge dessa symtom om packningen gett sig igen?
Det kan ge sådan symtom grenröret kan vara spräckt eller skevt ,har varit utför det på en krabat en gång,men det var ju inte så fruktansvärt svag ändå
et sätt att prova om den drar tjuvluft är att spruta på startgas där man tror det är läcka i så fall ökar den i varv


tror det är ett separat tomgångsmunstycke så den inverkar nog inte att skruva på nålen vid tomgång
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Elkludde skrev:
Det kan ge sådan symtom grenröret kan vara spräckt eller skevt ,har varit utför det på en krabat en gång,men det var ju inte så fruktansvärt svag ändå
et sätt att prova om den drar tjuvluft är att spruta på startgas där man tror det är läcka i så fall ökar den i varv


tror det är ett separat tomgångsmunstycke så den inverkar nog inte att skruva på nålen vid tomgång
Nästa försök är nog med att ta loss grejorna kring grenröret och köra startas där 👍

Hur funkar det med soppan i tanken.

Jag har ganska lite i eftersom den tenderar till att läcka kring bränslefiltret. Insatsen är kass.

Jag tömmer traktorn när jag inte har den och har inte direkt fullt tankat.

Soppan täcker iofs hålet med några cm men blir finns det förutsättningar för att det ska störa tro 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.