Nu har jag satt ihop lådan hjälpligt så våra sådder ska överleva. Koriander, dill, sallad, persilja, tomat och chili älskar sina rockwoolkuber. Har även avjordat ett par köpekryddor och sallader för ett par dagar sedan och de anpassar sig fint till att bo i en blandning av leca och perlite.

Nu i början blir det en riktig mix av system; "nft" och dropp är igång med varsin tank men behöver kompletteras med bättre kopplingar för att jag ska våga lämna det igång. Tänkte köra svag näringslösning i droppet (=kryddor och sallad) och starkare i nftn(=tomater och chili).

Sen finns det två platser kvar där jag inte kan bestämma mig, kanske får bli handvattnad kokos till att börja med. Än så länge lyser 2 hembyggda ledlampor upp rasket(50w kallvit, 50w varmvit), det blir 60 cm från ljuskällorna till plantorna längst ned så jag ska komplettera med ytterligare belysning.
Blir nog en till led men funderar på om jag kan få in vertikala ljuskällor på något snyggt sätt då lådan står på högkant.

När jag skulle blanda till näringen ballade ec-mätaren ur så får bli en order med kalibrering och rengöringsvätska och ett sortiment slang och kopplingar, det är svårt att visualisera exakt vad man behöver så nu köper jag på mig extra.

Tror att all belysning och övrig elektronik stannar på 150-200w. Är ljuset på 14h/dag kostar det max en tjuga i veckan, så målet blir att producera motsvarande en kruka ört från ica i veckan.

Slänger upp en bild när en telefon med bättre kamera är hemma.
 
Ser fram emot att se lite bilder på andras byggen, känns som jag hållit mycket monolog i tråden:)

I veckan har jag bytt näringslösning i bägge drip-systemet. Spolade ur med enbart vatten ett dygn och sen ny näringslösning. De små rädisplantorna verkade inte alls gilla att få bara vatten. Läste sen att det här med att skölja ur är lite tveksamt, växterna gillar inte att näringshalten varierar mycket. Det verkar vara bättre att hålla sig till "stabilitet".

Ska man skölja ur saltavlagringar så kan man göra påfyllning av vatten (för att kompensera för avdunstning) direkt i krukorna istället för reservoaren. Då chockas inte rötterna lika mycket.

Ska blir intressant att se om pH håller sig stabilare nu med ny näringslösning.
 
Nerre skrev:
Ser fram emot att se lite bilder på andras byggen, känns som jag hållit mycket monolog i tråden:)

I veckan har jag bytt näringslösning i bägge drip-systemet. Spolade ur med enbart vatten ett dygn och sen ny näringslösning. De små rädisplantorna verkade inte alls gilla att få bara vatten. Läste sen att det här med att skölja ur är lite tveksamt, växterna gillar inte att näringshalten varierar mycket. Det verkar vara bättre att hålla sig till "stabilitet".

Ska man skölja ur saltavlagringar så kan man göra påfyllning av vatten (för att kompensera för avdunstning) direkt i krukorna istället för reservoaren. Då chockas inte rötterna lika mycket.

Ska blir intressant att se om pH håller sig stabilare nu med ny näringslösning.
Tänkte köra igång till hösten! Nu känns det som om jag hellre odlar ute när det blir tillräckligt varmt.
 
Odla utomhus har vi försökt med många gånger, men det har aldrig blivit bra eftersom ogräs och skadedjur har tagit över. Det är helt enkelt för mycket jobb med att försöka vårda växterna på vår tomt.
 
några kommentarer om ikeas lösning?
jag kollade på den igår och tyckte det kändes lite väl dyrt och inte sådär jättesnyggt heller
 
ikeo skrev:
några kommentarer om ikeas lösning?
jag kollade på den igår och tyckte det kändes lite väl dyrt och inte sådär jättesnyggt heller
Fanns den i butik här i Sverige?
 
Den skulle väl börja säljas i Maj, jag har inte varit på IKEA nåt den där veckan så jag vet inte om de kommit ut i butik.

Deras system är ju så kallad "passiv hydro", d.v.s. näringslösningen sugs upp i krukan via en veke. Det är ju inte så högteknologiskt:)

Priserna minns jag inte nu, men det man ska tänka på är att växtbelysningar generellt är mycket dyrare än vanliga kallvita lampor, så köper man paket med belysning blir det rätt dyrt.

Jag kommer eventuellt köpa en låda för 15 krukor och sen bygga om den till nåt liknande NFT. Kommer inte använda deras pimpsten heller utan kör nog vidare med mina lecakulor. Man behöver inte pimpstenens sugande effekt om man inte kör passiv hydro.
 
den fanns i barkaby 1'a maj, alla delar fanns inte att köpa men det fanns en komplett uppsatt så att man kunde se hur det såg ut
 
Typiskt, jag får såga lite. 15-krukors brickan var typ 3 mm för bred på bägge ledderna. Som tur är så är det ju en rätt bred kant runt som det inte borde vara några problem att ta bort en bit av.

Jag kommer ju inte använda den som passiv hydro riktigt heller tror jag, nåt NFT-liknande blir det nog. Sätter ett breddavlopp så jag får en nivå som går precis till krukornas underkant tänkte jag. Ska fundera lite.


Smultronen verkar inte självpollinerande, de blommorna som kommit nu verkar vissna bort utan att bli smultron. Så det blir till att pollinera manuellt sen när det kommer mer blommor. De två första blommorna som jag pollinerade manuellt verkar det dock bli smultron av. Så två smultron är på G. Enorm skörd! :)

Rädisorna verkar inte ha funkat, vet inte vad felet är där riktigt. Blir bara en smal rot, ingen knöl.

Gräslöken växer oerhört sakta.

De goda nyheterna är att en av tomaterna börjar bli lite rödtonad.

Timjan och persilja har vi skördat, persiljan mest för att den behövde klippas ner. Rucola har jag också skördat lite blad ett par gånger.
 
Ett par snabba bilder.
2016-05-09 17.29.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-05-09 17.29.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är två olika klasar, inte samma från två håll (som det nästan ser ut som).


Jag blev tvungen att toppa skotten som det kommer blommor på för det blev alldeles för trångt, men det är alltså minst en "omgång" till ärtstora frukter på G.



De här är inte riktigt lika nära att bli klara.
2016-05-09 17.29.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är dessutom bara det här och ett till som verkar bli frukt just nu eftersom jag provade hur det skulle funka utan manuell pollinering. Nu kommer jag pollinera alla nya blommor som kommer men det verkar som de kommer i omgångar så det är lite uppehåll just nu.
 
De två första tomaterna var goda. Blev lite rucola till dem också men inte så mycket (hade inte hunnit komma så mycket nya blad sen jag skördade sist).

Jag har sågat till tråget från IKEA så det går in på hyllan, det kommer nog blir riktigt bra. Har också mätt upp vad det behövs för vattennivå för att precis nå underkant av krukorna (10 mm verkar det vara).

Nu är frågan vad jag ska sätta in för genomföring för returen där... Skulle behövs nåt vinklat. Funderar på om man kan ta nån plastkub och gänga M10 fingänga i för att få en vinkelkoppling av lampnipplar. Men lampnipplarna är ju inte rostfria (har jag märkt på smultronens krukor).

Kollade runt lite på Biltemas hemsida men där fanns inget, googlar man verkar det dock finnas en del schyssta 90-graders nipplar som MC-tillbehör (antar att det är till hydraulisk frambroms).
 
Så kul att se röda tomater :D
Det dröjer nog ett par veckor för mig, minst.
Men nu sitter allt på plats och fungerar någorlunda självständigt. Plantorna dricker väldigt mycket i värmen som är nu. Bevattnar en del med microsprinkler för att få upp luftfuktigheten och det funkar bra men bidrar till att tömma tanken rätt fort.


En liten film: [video]https://youtu.be/ncXT3oKWS2E[/video]
 
Du hade mycket grönt där i alla fall, kommer alla dina plantor från frön eller är en del omplanterade?
 
Det mesta på väggen är köpeplantor som jag sköljt av jorden från rotsystemet. Sallad fungerar hur bra som helst och jag har skördat plantorna flera gånger. Salvia trivs också jättebra från start. Timjan och basilika gillade inte bytet till hydro och dog ner nästan helt men nu kommer de igen. Smultronen ficl jag inte bort så mycket jord ifrån men de växer som ogräs :)

en större tomat är köpt och står kvar i jord då jag väntar på att den ska få en tjuv stor nog att ta som stickling. Har 5 olika busk eller ampeltomater jag ska göra så med för att se vilka som funkar bäst i lådan. Hittar inte min favorit pendulina nånstans :(

Allt i rockwoolkuber är sått för några veckor sedan och handvattnat. Nu när de hamnar på sin plats börjar de växa på riktigt bra och så fort de fyllt upp kuben med rötter och börjar växa ned i Lecan exploderar de verkligen i tillväxt! Tänkte försöka så vissa örter som persilja och dill en gång i veckan för att ha en konstant rotation.
 
När jag klippte av lite skott från mina tomatplantor provade jag att trycka ner ett av dem i en ledig kruka med lecakulor som satt i ena drip-lådan, det skottet verkar ha rotat sig faktiskt, men det har inte växt så mycket (eftersom det inte hade rötter från början).

Enligt mina noteringar tog det 3,5 månader från sådd till första skördade tomaterna, återstår att se hur många veckor det tar innan alla tomaterna från plantorna skördats.

Vår timjan växer jättefint i köksfönstret, sambon råkade dock klippa av nästan allt från den ena av plantorna (men den har redan skjutit nya skott).

Persilja går väl att skörda regelbundet så länge den inte går i blom? Däremot är väl dill nåt som är svårt att hindra från att gå i blom. Har för mig att jag läste att dill och koriander är svåra just eftersom de går i blom så lätt. Men jag gillar inte dill så det gör inte mig så mycket:)

Det var ju lite trångt i ebb/flod-systemet i början så jag ville inte så så mycket olika grejer. Får jag igång 15-krukorslådan från IKEA så kommer man att kunna ha många olika grejer. Där tänkte jag främst köra sallat och sånt som inte är flerårigt. I fönstret är tanken att försöka ha växter som funkar som fleråriga (som krukväxter).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.