D09 skrev:
Fått hem första lasset grus till backen

Alltid lika kul att höra skräcken i chaufförens röst när denna ringer och dubbelkollar om det är rätt backe 😂😂😂
Nu blir jag nyfiken, bilder på din backe? :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Fixartanten skrev:
Med tanke på alla bärs skulle jag föreslå att arbetet med motorsågen görs i början och inte i slutet av dagen!:wow:
Du har faktiskt en poäng där... :surprised: Tänkte jag inte ens på... Jag ska bättra mig (y)
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
S
Fortsätter med att göra klart ytterligare en vägg, måttat lite, inhandla OSB, gips och isolering i morgon
 
D09
stefancrs skrev:
Nu blir jag nyfiken, bilder på din backe? :)
Ha ha finns ingen bild som gör den rättvis

Jag tänker inte ens på det längre men gäster berättar om skräckupplevelser där dom tror att bilen ska välta baklänges ha ha

Försökte kolla höjd över havet innan och efter backen men enligt appen så lutar min väg nedåt till huset 😂😂

Hade varit kul att veta lutningarna iaf. Men jag har personligen kört i betydligt värre backar.
 
D09 skrev:
Ha ha finns ingen bild som gör den rättvis

Jag tänker inte ens på det längre men gäster berättar om skräckupplevelser där dom tror att bilen ska välta baklänges ha ha

Försökte kolla höjd över havet innan och efter backen men enligt appen så lutar min väg nedåt till huset 😂😂

Hade varit kul att veta lutningarna iaf. Men jag har personligen kört i betydligt värre backar.
Ska eventuellt anlägga en backe här på tomten, men ska försöka hålla oss till 1:6. Därför är jag nyfiken :)
 
Redigerat:
P
Inte i huset, men väl till det och för mitt framtida jag. Lagt en beställning på fiberinstallation. Ser fram emot att ha en sekundär site att skicka mina backuper till.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
D09
stefancrs skrev:
Ska eventuellt anlägga en backe här på tomten, men ska försöka hålla oss till 1:6. Därför är jag nyfiken :)

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror inte höjderna stämmer.

Googlade efter höjdkarta. Vägen ca 80m, stigning totalt skulle jag uppskatta till 10-14 meter något, kanske betydligt mer.. men den mesta stigningen sker på kanske 30 meter av sträckan.. Gissningsvis
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
S
Primat golvet i tvättstugan. Imorgon kommer snickarna och hjälper mig flytspackla.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Målat gavlarna och skorstenen med första lagret slutfärg.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Har faktiskt bara klippt gräset idag.
Men det som jag är mest nöjd med att jag under flera veckor grävt i kopplingen på min gamla Piaggio Vespa som fyller 45år i år. Och idag fick jag ihop allt igen. Lite ny bensin så skall hon starta och få glida en tur i majsommarvärmen (y)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Förberett inför kommande fasadrenovering med att köpa ett obromsat fogelstasläp, har tröttnat lite på att far använder sitt släp för att styra hur jag ska göra olika saker och kände att jag ville vara oberoende så jag kan göra saker på mitt sätt.
 
  • Gilla
Henri och 8 till
  • Laddar…
Enligt en gammal ritning på vårt hus så har det funnits en öppning mellan vardagsrummet och kammaren (nuvarande gästrum/kontor). Vi har pratat om öppna upp den igen (för det är ju så roligt att kunna gå runt i huset), men sambon är nojig över alla ovälkomna överraskningar vi stöter på i det här huset så fort vi tar oss an ett projekt. Jag själv är mer optimistisk och ser ingen större risk med en håltagning i en definitivt ej bärande vägg...och idag när jag var rastlös gräsänkling och höll på att dra lite antennkabel i närheten av den tänkta öppningen kunde jag inte hålla fingrarna i styr. Det började med att jag gjorde några pilothål i tretexen bakom golvlisten, och helt plötsligt var väggen öppnad :surprised:

IMG_1304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis som jag trodde så har man bara spikat igen dörröppningen, och det är därmed en smal sak att öppna upp även från andra hållet. Vad som däremot kommer bli svårare är att förklara för sambon hur den här olovliga rivningen gick till...

Som en parantes har jag även som sagt optimerat en tidigare bristfällig dragning av antennkabel...tidigare gick kabeln i ett vp-rör i ytterväggen från balkongen och ut vid källartrappen där den stack in i väggen in i en garderob, upp strax ovanför öppningen mellan hall och vardagsrum i en kabelkanal, in i en annan garderob, ner till golvet och genom väggen in till vardagsrummet i en kabelkanal tillsammans med lös FK som matar en drös eluttag i vardagsrummet. Både jord, fas och nolla...trots att matningen strax innan enbart har fas och nolla...jag blir inte klok på förra ägaren...

Numera går kabeln in i väggen på vinden, sedan via ett via ett vp-rör som jag lyckades peta in bakom en dörrkarm på ovanvåningen och ner i en tredje garderob mellan vardagsrum och kammare som numera huserar all hemelektronik.
 
Redigerat:
  • Gilla
MissAnpassad och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag har knackat ner dom två överste skiften med sten på min skorsten. Trodde getingarna hade ätit upp murbruket och byggt bo någon annan mer lämplig stans. Men icke. Dom bodde förra sommaren i murbruket! Och högst upp var väl det dåligt nog att äta sig in i. Men nu är ett lager ny-murat. Får se om det blir ett till eller om jag nöjer mig där.

Sen har jag hunnit med att få på mer färg på vindskivorna. Garaget är numera måleriverkstad. Grundolja och röd grundfärg applicerat. I morse kom sambon in och frågade om jag var riktigt frisk. "Ska vi ha röda vindskivor" :wow: Men ett lager svart är på nu. Flügger WoodTex blir det.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
En bild säger mer än 1000 ord. (Eller två bilder säger mer än 2000 ord?)

Varför ska dom bosätta sig i murbruket när det finns massor med skog runt knuten?! :x

Bo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skorsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Expensionsröret (som självklart blir ett nytt, utan 180º bock) ska även flyttas ner från beslaget runt skorstenen. Det blir en fin genomföringspanna istället. (y)

http://benders.se/globalassets/c4-assets/document/produktblad_genomforingspanna_betong_2012_lu.pdf
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
..varmt o mysigt.. eller nått.. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.