En stabil pjäs i gjutjärn. Utom i infästningen av bordet tyvärr, den liknar mer aluminiumfolie. Börjar känna att det kanske inte var så bra affär ändå...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag måste hitta ngt nytt sätt att få fast bordet, helst med möjlighet att vinkla det, fast det kanske inte är så viktigt. Förslag? :x
 
Bladstyrningen verksr bestå av ngt slags metallkuber, känns inte direkt som lågfriktion. Men det kanske fungerar. Eller borde jag byta till plast, tex skärbräda från ikea (PE)?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet gummi verkar vara regel på gamla sågar har jag ju läst här. Banorna ser inte så ojämna ut och bombardieringen sitter i metallen. Därimot är det väldigt sprucket och de är inte limmade på hjulen.
Kan det göra nytta att fylla sprickorna med vulkmedel (tex från en lagningsatts för punktering), jag tänker att det borde minska risken att gummit går av helt?
 
nanowire skrev:
Bladstyrningen verksr bestå av ngt slags metallkuber, känns inte direkt som lågfriktion. Men det kanske fungerar. Eller borde jag byta till plast, tex skärbräda från ikea (PE)?
Är metallstyrningar på min Inca, fungerar bra, blir ingen värmeutveckling att tala om. Vet annars att vectrex skrev nyligen om att beställa lignum vitae. När jag behöver tight styrning har jag kört med två träbitar som badat 24h i ed40.


Gummit hade jag bytt helt.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire skrev:
En stabil pjäs i gjutjärn. Utom i infästningen av bordet tyvärr, den liknar mer aluminiumfolie. Börjar känna att det kanske inte var så bra affär ändå...

[bild]

[bild]

Jag måste hitta ngt nytt sätt att få fast bordet, helst med möjlighet att vinkla det, fast det kanske inte är så viktigt. Förslag? :x
Gör träbitar av tex ek i stället för dom trasiga bitarna.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Är metallstyrningar på min Inca, fungerar bra, blir ingen värmeutveckling att tala om. Vet annars att vectrex skrev nyligen om att beställa lignum vitae. När jag behöver tight styrning har jag kört med två träbitar som badat 24h i ed40.

Gummit hade jag bytt helt.
Ok, det låter lovande! Inget akut problem do alltså med styrningen.

Hmm, jag var rädd för det, verkar varken enkellt eller kul att få tag på och byta :|
 
nanowire skrev:
Bladstyrningen verksr bestå av ngt slags metallkuber, känns inte direkt som lågfriktion. Men det kanske fungerar. Eller borde jag byta till plast, tex skärbräda från ikea (PE)?
[bild]

[bild]
Bladstyrning av metall har min gamla Jonsered också det fungerar utmärkt, dessutom lite service jmf med mjukare material.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
larsbj skrev:
Gör träbitar av tex ek i stället för dom trasiga bitarna.
Jo, det borde fungera, iaf för 90 grader! Jag låste mig nog och tänkte att det måste vara metall :surprised:
 
larsbj skrev:
Bladstyrning av metall har min gamla Jonsered också det fungerar utmärkt, dessutom lite service jmf med mjukare material.
Ok, hur servar du dom, filar dom plana bara?
 
nanowire skrev:
En stabil pjäs i gjutjärn. Utom i infästningen av bordet tyvärr, den liknar mer aluminiumfolie. Börjar känna att det kanske inte var så bra affär ändå...




Jag måste hitta ngt nytt sätt att få fast bordet, helst med möjlighet att vinkla det, fast det kanske inte är så viktigt. Förslag? :x
http://www.amazon.com/trunnions-wood-band-saw-pair/dp/B000HEJKZ0

Kanske den här ? Ganska vanligt att den delen går sönder. Kolla så måtten stämmer bara.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Bordinfästningen ser ut att vara enkel att reparera!

Jag tycker att du skall ta en stump av ett lämpligt tjockväggigt ämnesrör. Be någon som har metallsvarv svarva ansatser inuti röret och tillverka två runda plattor till gavlar. Sätt dit gavlarna och svetsa fast. Kapa hela paketet i två halvor på längden. Svetsa dit fästöron. Skruva ihop fästöronen mot varandra med en lämplig plåt som fyllning mellan halvorna. Be någon som har metallsvarv sätta upp hela paketet i metallsvarven och svarva utsidan. Skruva isär och borra och slipa och fila de avlånga hålen för fästskruven.

Behöver du ritning för att se hur det skall gå till?

Värre delar har vi tillverkat på den här backen.......
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Kontakta moretens.se om en nytt bordsfäste. De har reservdelar även till gamla maskiner. Med lite tur så...
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
nanowire skrev:
Ok, hur servar du dom, filar dom plana bara?
Slipade dom plana när jag köpte sågen -91 sen har det funkat, och då har det varit yrkesverksamhet i verkstaden ca halva tiden sedan dess.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Frustrator skrev:
[länk]

Kanske den här ? Ganska vanligt att den delen går sönder. Kolla så måtten stämmer bara.
Åhh, tack! Ser exakt lika dana ut iaf. Synd att dessa också ser ut att vara gjorda av alu-belagd papemache
 
heimlaga skrev:
Bordinfästningen ser ut att vara enkel att reparera!

Jag tycker att du skall ta en stump av ett lämpligt tjockväggigt ämnesrör. Be någon som har metallsvarv svarva ansatser inuti röret och tillverka två runda plattor till gavlar. Sätt dit gavlarna och svetsa fast. Kapa hela paketet i två halvor på längden. Svetsa dit fästöron. Skruva ihop fästöronen mot varandra med en lämplig plåt som fyllning mellan halvorna. Be någon som har metallsvarv sätta upp hela paketet i metallsvarven och svarva utsidan. Skruva isär och borra och slipa och fila de avlånga hålen för fästskruven.

Behöver du ritning för att se hur det skall gå till?

Värre delar har vi tillverkat på den här backen.......
Det låter så oerhört enkelt när du beskriver det. Jag behöver nog mer än ritning om jag ska greja det. Får börja med att sätta ut kontaktanons efter vänner med metallsvarv (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.