Är det inte bara o ta en bild med värmekameran efter någon gått in, precis som man kan göra på Ica efter någon slagit koden?
 
D
Fred vom Jupiter skrev:
Japp, köpt på Bauhaus så det kan mycket väl vara så. Ska åka dit imorgon och snacka lite med infodisken.
Glöm inte ta med dig kartongen (eller åtminstone ett foto på klisterlappen med ett nummer) så de vet vilka brickor du skall ha.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Är det fortfarande *123456* för att låsa upp eller har det förenklats med möjlighet till att bara slå kod och öppna? Kan man har 4 siffrig kod nu?
 
Suhagg skrev:
Är det fortfarande *123456* för att låsa upp eller har det förenklats med möjlighet till att bara slå kod och öppna? Kan man har 4 siffrig kod nu?
Med låset kopplat till Verisure så är det i alla fall antingen bricka och 4 siffror sen * eller *6-siffror*. Tycker det känns väldigt dumt att behöva hålla på och trycka på * hela tiden. När man ska låsa och larma så låser den ju direkt med * å så ska den hållas inne för att sen slå koden och * igen för att larma på. rätt mycket krångligare än det var med Verisures manöverpanel och deras brickor eller koder.
 
fremar skrev:
Med låset kopplat till Verisure så är det i alla fall antingen bricka och 4 siffror sen * eller *6-siffror*. Tycker det känns väldigt dumt att behöva hålla på och trycka på * hela tiden. När man ska låsa och larma så låser den ju direkt med * å så ska den hållas inne för att sen slå koden och * igen för att larma på. rätt mycket krångligare än det var med Verisures manöverpanel och deras brickor eller koder.
Tråkigt :(
Japp då var det bara att vänta något år till innan någon släpper något användarvänligt :)
 
Hittade denna: www.idlock.se
Det går tydligen att köpa till en Z-wave modul.
 
oban skrev:
Hittade denna: www.idlock.se
Det går tydligen att köpa till en Z-wave modul.
Jag såg inget om Z-wave, men den stora frågan man måste ställa sig är om man vill koppla in dörrlås i ett så pass osäkert system som Z-wave? Om det enbart är notifiering, javisst, men att styra. Nej tack.

Det står ingenting om att låset är godkänt eller ej, vilket får mig att anta att det inte är godkänt. Yale doorman är godkänt, men inte om det används med kod eller kopplas upp mot ditt larm, så i praktiken är det inte värt något. Viktigt att tänka på att få dispans/tillstånd från försäkringsbolaget.

Sajten gav inte det bästa intrycket med gott om stavfel. Nu verkar det ju vara ett norskt företag som står bakom, men ändå.
 
Igårkväll när jag skulle låsa innifrån så klagade hon över lågt batteri men hann aldrig säga klart hela meningen innan batteriet dog helt. Sen var hon död. Jag kunde försöka låsa och ett ljud hördes i ett par ms innan låset dog igen. Bytte batterier och nu funkar det igen. Är det inte 1) meningen att batterierna ska hålla längre än 5 månader och 2) den ska varna i god tid innan den dör?
 
Vi har haft vårt Yale Doorman i 2,5 år och min erfarenhet är att batterierna endast räcker 6 månader, inte de utovade 12 månaderna. Under dessa år har jag själv aldrig hört en batterivarning från vårt lås.
 
  • Gilla
gein
  • Laddar…
B
Svenska klimatet (kylan) som knäcker batterierna lite tidigare kanske?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har haft min installerad 1.5 år och aldrig bytt batterier.
 
Tips!
Använd Litiumbatterier, finns på bland annat jula och Kjell
De tåler kyla betydligt bättre än alkaliska batterier samt håller betydligt längre.
 
Jag går lite i tankarna att montera tillbaka mitt gamla lås och köpa en Glue Home istället. Men man kanske bör vänta tills Glue Home blir "godkänt" av försäkringsbolag. Glue Home är lite enklare i den mening att man fäster det ovanpå låsvredet på insidan men det har också vissa fördelar i att man t.ex. alltid kan använda den vanliga nyckeln. Dock så blir det väl omöjligt att låsa upp med telefonen om man aktiverat bortalåset (eftersom vredet då inte fungerar), på gott och ont kanske.
 
  • Gilla
LasseTM
  • Laddar…
gein skrev:
Jag går lite i tankarna att montera tillbaka mitt gamla lås och köpa en Glue Home istället. Men man kanske bör vänta tills Glue Home blir "godkänt" av försäkringsbolag. Glue Home är lite enklare i den mening att man fäster det ovanpå låsvredet på insidan men det har också vissa fördelar i att man t.ex. alltid kan använda den vanliga nyckeln. Dock så blir det väl omöjligt att låsa upp med telefonen om man aktiverat bortalåset (eftersom vredet då inte fungerar), på gott och ont kanske.
Om du väntar på ett godkännande så lär du vänta länge då den inte kan godkännas enligt nuvarande regler.
Om ditt försäkringsbolag däremot inte ställer dig några krav på godkänd låsning så kan du använda vad du vill.
Dessa lås passar inte till motsvarande assa 2000 lås med bortasäker låsning så det behöver du inte oroa dig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.