Mycket möjligt. Är ingen kännare på sånt här. Måste dock säga att de rörliga delarna, speciellt djupjusteringen, funkar riktigt bra. Inte nöjd med hur sätet sitter dock, men det återstår att se om det är ett problem.

1461597082787-623102244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mer lik en defiance kanske..
Men spelar inte så stor roll, viktiga är att den funkar att hyvla med
:)
 
Hilti TE6C på "the healing bench" som AvE brukar säga. Ska se vad vi kan göra med den.

IMG_20160425_235933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Putsat på sågen..ge mig 1 år till så börjar den nog se ren ut :) just nu är det lite för mycket skit på bordsytan för att virket ska kunna glida..
IMG_20160426_225247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lagt ut en film om min skivramp till släpet. Den har varit guld värd för både lastning och lossning av skivmaterial, men även för att bryta ned skivorna till mer hanterbara mått.

https://youtu.be/CZPBjAYRnXc
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 1 till
  • Laddar…
LOL läste skrivkramp först och undrade varför någon vill göra en film om det:).
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Krilleman
Jag läste också skrivkramp i förbifarten! :wow:
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Städat upp lite efter automover installationen igår. Nu har jag precis lagt sågklingan till kap&gersågen i lite T-röd, hoppas det löser upp hartsen :).
 
mexitegel skrev:
Nu har jag precis lagt sågklingan till kap&gersågen i lite T-röd, hoppas det löser upp hartsen :).
Om inte så funkar vanlig såpa (outspädd) bra för att lösa harts på sågklinga
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ungsrengöringsmedel är också bra till sågklingor och frässtål.
 
Jo, jag läste om både t-röd, såpa och ugnsrengöring hör på forumet. Ugnsrengöringen är ju allt annat än hälsosam så den undviker jag helst, och T-Röden fanns närmare än grönsåpan :). Har en klinga till och tänkte testa såpa på den :)
 
Bortsett från hälsoaspekten så finns det även påståenden om att ungsrengöring inte är bra för klingorna så det är nog en bra ide att avstå från den.
Hur skulle det vara att använda hartslösare avsedd för ändamålet? Eller är det inte tillräckligt hard-core? ;)

För hartslösare finns väl alltid hemma? Ett favoritcitat från tråden som handlar just om hartslösare:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...losare-glidmedel-2.html?perpage=15#post907243

Daniel_N skrev:
Sen undrar jag om harzlösare går att använda som ugnsrengöring? Mitt hushåll saknar ugnsrengöring men har harzlösare...

Nu måste det inte vara harslösare avsedd speciellt för snickerimaskiner, det finns liknade rengöringsmedel avsett för motorsågar, sågbyxor osv. som löser harts och kåda och fungerar utmärkt. Jag tror att de flesta tillverkare som Stihl, Husqvarna och Jonsered har olika varianter, dessa går att hitta hos återförsäljare av motorsågar m.m. Själv använder jag Husqvarnas rengöringsmedel både till sågen och sågbyxorna och den löser upp kådan ganska lätt. Till cirkelsågsklingorna använder jag Felders hartslösare som också fungerar utmärkt.
 
Jag skulle nog snarare definiera en hartsrengörare som mest hardcore :). Efter alla tips om alternativa medel så tror jag jag hellre sparar de slantarna. Även om man helst skulle vilja vara hardcore :D
 
jac skrev:
Bortsett från hälsoaspekten så finns det även påståenden om att ungsrengöring inte är bra för klingorna så det är nog en bra ide att avstå från den.
Hur skulle det vara att använda hartslösare avsedd för ändamålet? Eller är det inte tillräckligt hard-core? ;)

För hartslösare finns väl alltid hemma? Ett favoritcitat från tråden som handlar just om hartslösare:
[länk]




Nu måste det inte vara harslösare avsedd speciellt för snickerimaskiner, det finns liknade rengöringsmedel avsett för motorsågar, sågbyxor osv. som löser harts och kåda och fungerar utmärkt. Jag tror att de flesta tillverkare som Stihl, Husqvarna och Jonsered har olika varianter, dessa går att hitta hos återförsäljare av motorsågar m.m. Själv använder jag Husqvarnas rengöringsmedel både till sågen och sågbyxorna och den löser upp kådan ganska lätt. Till cirkelsågsklingorna använder jag Felders hartslösare som också fungerar utmärkt.
Då såpa i princip är hartsmolekyler, tillverkas av tallolja men har en laddning i ena änden som gör dom vattenlösliga, är det inte förvånande att såpa löser harts bra :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.