phl skrev:
Jag upplevde det som sämre på att lösa hartsgeggan samt att det är synnerligen ohälsosamt för ögon och händer.
Jag läste dessutom någonstans (kanske här) att det kan vara styggt mot klingan. Om det ligger någon sanning bakom det vet jag dock inte...
 
Det var nog jag som filosoferade kring lämpligheten av ugnsrengöring för hårdmetallklingor. Jag jobbade med hårdmetallutveckling i drygt tio år.

Själv använder jag DMT:s rengöringssoppa. Om man följer instruktionen på flaskan så går nästa rengöring lättare. Jag tycker att det fungerar.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag testade ugnsrengöring en gång och tyckte inte det fungerade något vidare. Lite senare köpte jag CMT's variant, det var som natt och dag. Bara att spreja på, vänta lite och sedan torka bort med papper. När jag testade ugnsrengöring så fick jag stå och gno med tandborste/mässingsborste och ändå vart det inte lika rent som med den riktiga hartslösaren.
 
Daniel_N skrev:
...Sen undrar jag om harzlösare går att använda som ugnsrengöring? Mitt hushåll saknar ugnsrengöring men har harzlösare...
Ingen aning... prova!

Jag måste säga att din prioritering bekräftar lämpligheten av din roll som moderator i detta forum ;)
 
Gruvberget skrev:
Har löst det nu :) Finns att köpa dundermedel på 5 litersdunk som säljs till sågverk. Kräver handskar och skyddsglasögon. Swedex avhartsmedel.

Dyrt dyrt, så om någon är intresserad av att köpa en halvlitersskvätt (räcker nog i evigheter för ett hobbysnickeri, det är brukslösning som ska spädas) så finns snart en dunk i Falun
Är du fortfarande nöjd med Swedex hartzlösare?
 
Daniel_N skrev:
Är du fortfarande nöjd med Swedex hartzlösare?
Absolut, den fungerar klockrent. Extra trevligt med en stor dunk eftersom man gärna vill avhartsa stora sågklingor och då går det åt 1 liter.
Mild, nästan luktfri och låter man det verka några timmar är det bara att ta en tandborste och försiktigt borsta bort de upplösta hartsresterna. Inget gnuggande eller raspande.
 
Gruvberget skrev:
Absolut, den fungerar klockrent. Extra trevligt med en stor dunk eftersom man gärna vill avhartsa stora sågklingor och då går det åt 1 liter.
Mild, nästan luktfri och låter man det verka några timmar är det bara att ta en tandborste och försiktigt borsta bort de upplösta hartsresterna. Inget gnuggande eller raspande.
Toppen! 5l beställt, skulle ngn skåning behöva en slurk kan ni höra av er.
 
Trådlyft....

20mm stålet såg rätt illa ut efter gårdagens MFTskive-fräsning..
Kollade om jag hittade nån rödsprit, men nej..

Testade med lite koncentrerad spolarvätska.. och de fastbrända lossnade.

Vad säger den samlade kunskapen, är det nåt i som kan förstöra stålet?
:)
 
Nej, det är riskfritt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
En sak som fungerade för mig var avfettning från Rusta, Prickbort heter den. Hartset bara rann av några minuter efter att jag sprayade på. Torkade sedan av med hushållspapper


*Bump*
 
  • Gilla
Resko och 3 till
  • Laddar…
phl phl skrev:
Gammal tråd, jag vet. Köpte dock en sprutflaska med Felders hartslösare på Theofils för någon månad sedan. Testade den idag och kan inte annat än hålla med Bax om dess förträfflighet. Har sedan jag postade tidigare i tråden testat ugnsrengöring på någon sågklinga och frässtål. Visst löste det upp beläggningen men ugnsrengöringen är ju som bekant rätt otrevlig. Helst vill man ha både handskar och skyddsglasögon och man fick gnida rätt bra med borste för att få rent.

Felders vattenbaserade hartslösare var verkligen dunderbra. Bara sprutade på lite grann på klingan och beläggningen bara rann av. Stod ingen på flaskan om skyddsutrustning men jag kände att lösningen nog var lite lätt basisk så skyddshandskar är nog trevligt. Fick gnida lite lätt med en mjuk borste (typ tandborste) och vips var klingan som ny. Rekommenderas!
Har du eller nån annan provat hartslösare på rostigt arbetsbord eller tips på annat medel för att få bort rosten ?
 
J Johan Salvin skrev:
Har du eller nån annan provat hartslösare på rostigt arbetsbord eller tips på annat medel för att få bort rosten ?
Vi är ett gäng här som kör på pysslargrogg (hessa kalkbort spädde med vatten).

Om det är mycket rost kan man köra med ett rakblad och skrapa bort.

Sen som finish kör man med de där slippaddarna vectrex tipsat om tidigare. Ska se.om jag hittar länken till dem. (Man kan köra dem med exv excenterslipen)
 
  • Gilla
Eabo
  • Laddar…
G Geatki skrev:
En sak som fungerade för mig var avfettning från Rusta, Prickbort heter den. Hartset bara rann av några minuter efter att jag sprayade på. Torkade sedan av med hushållspapper


*Bump*
men använde du det på dina klingor ? Och hur nöjd är du nu då ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.