S
Kortet är väl okej i sig, man tjänar en del pengar om man är stor kund. Men, jag gillar inte vänta på en faktura som kommer över en månad efter att man köpt en vara. Jag vill gärna betala direkt.

Jag har kortet men använder det inte. Dock störigt att de varje gång i kassan frågar om Bauhauskort.
 
Du har rätt att betala varan direkt...?
 
Fast just resursbank är sämst när det gäller att "betala direkt". Jag betalde extra på en resurs/bauhaus räkning för jag hade handlat mer på bauhaus som skulle komma på nästa månads räkning.
Jag betalde 2000kr extra, men när räkningen kom var den inte 2000kr lägre utan hela beloppet. När jag ringde och frågade vad som hände med de pengarna jag betalade in extra, så sa resurs att varje månad går in för sig själv.
Så jag hade tydligen "sparat" 2000kr i maj medans jag låg 2500kr minus i juni. Så de fick manuellt flytta pengarna.

Det är en dålig bank, men bonusen på kortet gör att man får stå ut :/
 
Ett trix som Resurs har är att inte inkludera upplupen ränta till fullo. Trots att du tror att du betalt in och "nollat" kan det uppstå en liten rest-diff vilket ger dom anledning att skicka ut faktura nästa månad med fakturaavgift. Väldigt utstuderat.
 
T
Det är en bra bank enligt Dagens Industri, så bra att de idag rekommenderar köp av aktien.
Affärsidéen är tydligen;
"Affärsidén går ut på att låna in pengar från allmänheten, för närvarande till 0,6 procents ränta, och låna ut pengarna som konsumentlån och kortkrediter till en ränta som just nu är 13 procent. Kostnaderna ligger på drygt 40 procent av intäkterna och kreditförlusterna uppgår till 400 miljoner kronor om året eller motsvarande 2–3 procent av lånestocken. Med en utlåning på 18 miljarder kronor betyder kalkylen att det ramlade ut en vinst för Resurs på 750 Mkr efter skatt i fjol. "

Det är tydligen många som vill finansiera sina inköp via kredit...jag kommer dock inte att gå in i bolaget av mer moraliska skäl.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
PeterNacka skrev:
SVARET PÅ VARFÖR KREDIT UPPLYSNINGAR ÄR NEGATIVT ATT HA; När man får en kreditupplysning på sig är det för att man ansöker om en kredit. Dvs en option på att låna pengar alt långa pengar direkt. Banker å kreditinstitut kan bara se antal upplysningar man haft sista 3 åren, om jag inte minns fel. De kan se hur mkt man har i årsinkomst, antal lån tagna i Sverige före sista årsskiftet. Så när man har flera UC på sig kan inte de veta om man tagit lån på alla dessa institut eller bara kollat vilka möjligheter man haft där. En del hamnar i trassel i livet å tar alla lån de får oavsett kostnad. Då kan de till slut inte betala av eller åter de sista tagna lånen. Dessa kan som sagt de inte se förens efter kommande årsskifte. Så risken finns att kreditvärdigheten därför inte stämmer alls. Det är skälet att man nekar dem som har över visst antal UC/kreditupplysningar på sig. (En del institut går att hävda att vissa eller alla är tagna före sista årskiftet,de kan därför se att man i slutändan inte tog något lån varför de är ointressanta. EN del institut har en policy att det kvittar. Bara för att underlätta för sina handläggare å kreditprocessen. Så tips å hävda detta när de strular om antal UC sista 3 åren!). Yes, så ärre.

Ang att de lurar på en ett avtal. Ja, livet i Sverige är hårt. Stor kultur å moral ändring efter 80-tals krisen med medföljande långa å höga arbetslöshet. De födda efter -75 har inte med det att göra. De har bara anpassat sig till hårda spelreglerna. (Äta eller ätas). Var (30-talisterna) 40 talisterna som helt plötsligt fick för sig att de skulle leva upp alla tillgångar nu. De som tidigare generationer sparat ihop. Både privat men mest inom Stat, landsting å kommuner. Man krävde många å höga bidrag å låga skatter för det fanns utrymme till det å de hade rätt till det. De är ju den gyllene generationerna. De som inte bidragit med så mkt men den första som blev uppvuxna med silverskedar å arbetsgivare som slet å ryckte i dem. Fick alltid bra jobb på dagen. Så Egona Växte för stora :/ De började tala om saker som få förstod å inte de själva heller men det gynnade dem... Global ekonomi. Fri marknad då den gynnade alla vinnare. (Vem ser sig som en förlorare??? Minoriteten bara). Så de fick de flesta med sig. De som uppfann fallskärmar mm. Därför många av dem har låga pensioner. Japp, de kunde leva så gott på bidragen att de bara arbetat halvtid i genomsnitt i sina yrkesliv. Samtidigt som många som arbetat heltid tog det mesta svart för förr var det mest kontanter å kontrollsystem omöjliga att applicera. Om ni vill tycka synd om dagens pensionärer är ni ologiska. Valet är eget men de har skapat detta hårda samhälle som kräver att de yngre å de i den lägre hierarkin måste vara fräcka. Små lurars i allt de gör för att tjäna ihop nog för en vanlig lön. Så skyll inte på OFFRENA utan skyll på de som satt reglerna. Dvs era far å mor föräldrar eller föräldrar. Tillhör ni gruppen. Skyll på er lättja. Gör den till tjuven. Fängsla å tortera den. Hur man nu gör det :)

Nu blir det liv i luckan men är akademiker inom ämnet så kan min sak! (De hade å har än mest makt då rösträtten är satt på för högålder. Gemene 15 åring har ca lika mkt förstånd å kunskap om samhället nog för att rösta som en 75 åring. Därför är de äldre i majoritet å röstar på sin sak. = De har makten å använder den oftast tvärsemot sina föräldrar å förfäder som gynnade de kommande å unga å inte sig själva. (Erfarenhet är inte kunskap såvida inte erfarenheten är korrekt uppfattad samt att man LÄRT SIG det bästa från situationen. Det är just sälla man definierar saken rätt. Grupptrycket står över de flesta människor. Så vad de äldre ist har är ett stort lager fyllt av felaktiga slutsatser och MYTER om allt).

Ha en bra dag allesammans!

Ps. Glöm inte att argumentation är diskussion. Slänga adjektiv på varandra är mobba alt terrorisera. Första är det bästa jag vet å nyttigaste för mänskligheten. Sista det sämsta å mest förödande... Kan man inte härleda argumenten logiskt utifrån antagandet eller teorin man utgåt ifrån. Då har man ingen giltig logisk slutsats utan lurar sig själv ist till att tro att man styr av logik när annat styr, vanligtvis. Grupptrycket å dess normer å koder. Just därför kunde Hitler härja å därför händer liknande hemskheter på flera platser i världen igen å logiskt sett alltid kommer att hända igen. Ds
Det låter mest som desinformation - det är jo 30 -talisterna och de före dem som jobbat hårt.
- Dem som vi rånat flera gånger nu med sk Robin-Hoodskatter,
Att du är akademiker inom detta håller jag därför för tveksamt.
 
  • Gilla
eviljava och 2 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Ett trix som Resurs har är att inte inkludera upplupen ränta till fullo. Trots att du tror att du betalt in och "nollat" kan det uppstå en liten rest-diff vilket ger dom anledning att skicka ut faktura nästa månad med fakturaavgift. Väldigt utstuderat.
Jag har varit kund hos de sen de började och har aldrig varit med om en sån sak.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hemmakatten
Har ett par kreditkort som jag får flygpoäng på. Men framförallt använder jag alltid kreditkort när jag handlar på nätet. Hinner då få fakturan och se om det debiterats fel på kontot. Skulle aldrig använda ett debit/bankkort vid nätaffärer.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag har råkat ut för samma sak hos Volvo. Leasade en bil med start i januari. Då sade försäljaren att jag var tvungen att ha ett Volvokort för att leasingavgiften (privatleasing) betalades den vägen. Därför var jag tvungen att ansöka om ett Volvokort. När det kom till diskussionen om kredit så sa han att jag inte behövde fylla i nåt belopp, eftersom de ändå skulle komma att bevilja 20.000:-, trots att det stod på ansökan att det minsta beloppet var 5.000:-.

När det sedan blev dags att betala leasingavgiften så kom det ändå vanliga fakturor på papper hem till mig. Då ringde jag Volvofinans och undrade hur detta hängde ihop, och då sa de att det enda som var kopplat till Volvokortet var försäkringen, men den kunde de flytta över till leasingfakturan så att jag fick allt på samma faktura och sen behövde jag inget Volvokort längre!

Eftersom bilen jag leasar är en elbil så tankar jag ingen bensin, och servicen ingår i leasingavgiften och jag byter däck själv osv. så jag ser ingen som helst anledning till att ha ett Volvokort, så nu har jag avslutat det. Vill inte ha en beviljad kredit på 20.000:- som bara står där till ingen nytta.
 
Redigerat:
Matstj skrev:
Jag har varit kund hos de sen de började och har aldrig varit med om en sån sak.
Jo, jag har varit i Bauhaus/Resurs träsket själv. Inte för att jag behövde krediten eller brydde mig så mycket om rabatter etc utan lät mig påverkas av en säljare...

Det damp ner fakturor med små belopp månader i rad som just var upplupen ränta. + fakturaavgift.
Jag löste det med att "överkompensera" nästa inbetalning.

Aldrig någonsin mer några medlemskap eller trogen-kund-kredit i några butiker whatsoever för min del.
 
Jerker63 skrev:
Jag har råkat ut för samma sak hos Volvo. Leasade en bil med start i januari. Då sade försäljaren att jag var tvungen att ha ett Volvokort för att leasingavgiften (privatleasing) betalades den vägen. Därför var jag tvungen att ansöka om ett Volvokort. När det kom till diskussionen om kredit så sa han att jag inte behövde fylla i nåt belopp, eftersom de ändå skulle komma att bevilja 20.000:-, trots att det stod på ansökan att det minsta beloppet var 5.000:-.

När det sedan blev dags att betala leasingavgiften så kom det ändå vanliga fakturor på papper hem till mig. Då ringde jag Volvofinans och undrade hur detta hängde ihop, och då sa de att det enda som var kopplat till Volvokortet var försäkringen, men den kunde de flytta över till leasingfakturan så att jag fick allt på samma faktura och sen behövde jag inget Volvokort längre!

Eftersom bilen jag leasar är en elbil så tankar jag ingen bensin, och servicen ingår i leasingavgiften och jag byter däck själv osv. så jag ser ingen som helst anledning till att ha ett Volvokort, så nu har jag avslutat det. Vill inte ha en beviljad kredit på 20.000:- som bara står där till ingen nytta.
Dock är det stor skillnad på Volvokort och de andra kreditföretagen som tas upp här.
Volvokort har hittills varit seriösa, lätta att kommunicera med, ödmjuka och alltid hjälpsamma.
 
Redigerat:
helder skrev:
Dock är det stor skillnad på Volvokort och de andra kreditföretagen som tas upp här.
Volvokort har hittills varit seriösa, lätta att kommunicera med, ödmjuka och alltid hjälpsamma.
Jag har då aldrig haft några svårigheter att kommunicera med varken resurs eller klarna! De gånger jag har behövt hjälp så har inte det varit några problem!
Det gäller kanske för var och en att läsa vad det är för avtal man ingår och inte bara tro något!
 
nissenhj skrev:
Jag har då aldrig haft några svårigheter att kommunicera med varken resurs eller klarna! De gånger jag har behövt hjälp så har inte det varit några problem!
Det gäller kanske för var och en att läsa vad det är för avtal man ingår och inte bara tro något!
Hade med Klarna att göra för ett par månader sedan - visst var de trevliga - men sedan funkade det ändå inte, med otrevligt resultat.
Fick göra om från början - det är inte bara kundmottagarna som ska vara bra, resten av strukturen måste hänga med för att företaget ska vara bra!
 
Samma sak hände mig när jag var på Bauhaus och handlade ett stort lass byggvaror. Kassörskan frågade om jag ville bli medlem i deras kundklubb och få rabatt på mitt köp samt framtida rabatt upp till 10%. Hon bad om legitimation för att registreringen skulle gå snabbare. Efter 5 sekunder började jag ana oråd om att jag höll på att signa upp mig för ett kreditkort varpå jag frågade för att försäkra mig om att så inte var fallet. Men det var det.

Det Bauhaus gör är alltså att de informerar om sin kundklubb utan att nämna kreditkortet. Jag bad om att få tillbaka min legitimation för att jag inte ville ha ett till kreditkort och en UC till på halsen. Det var tydligen försent, hon hade hunnit knappat in mitt personnummer i datorn. En vecka senare fick jag brev om UC i brevlådan, dock inget kreditkort.

Tack Bauhaus. :thumbdown:
 
helder skrev:
Dock är det stor skillnad på Volvokort och de andra kreditföretagen som tas upp här.
Volvokort har hittills varit seriösa, lätta att kommunicera med, ödmjuka och alltid hjälpsamma.
Ja, så kanske det är, men jag vill inte bli lurad att söka en kredit som jag inte vill ha eller har nån som helst användning för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.