Novisfixaren skrev:
Det finns gängade hål till höger på stora nollskenan så kan flytta hela "blecket" för grova nollan dit om det anses bättre än att koppla in den på "lilla" nollskenan..
Fördelen är att en felkälla försvinner.
Nackdelen är att du missar två ańvändbara nollanslutningen. I Centralens högra sida finns det stort behov nollanslutningen eftersom man ofta lägger enfasgrupperna på höger sida.

Obs Skydda kablarna till jfb mot plåtlockets vassa kanter
 
Redigerat:
Den blå från PE-skenan till JFB, hur är den inkopplad? Ligger den dubbelt med inkommande PEN? Så skulle jag inte göra. PEN har högsta prio och bör få de bästa förutsättningarna, dvs ensamrätt till detta tvåskruvsöverfall.

Glapp i nollan innebär ingen direkt personfara, utan "endast" elektronikfara ;) Man ska ju inte slarva med den, men först PEN och sedan N på näst bästa sätt. Tyvärr finns inga fler tvåskruvsöverfall utan du får istället använda någon av enskruvsklämmorna om de känns tillförlitliga. Annars, om man har verktygen, kan man pressa en ringkabelsko.

Jag ser inte var utgående PEN till nästa central tas ifrån. Den ska hur som helst kopplas på PE(N)-skenan, inte N-skenan - det kan vara bra att dubbelkolla.

För övrigt har du gjort ett bra jobb tycker jag. Det går ju alltid att hitta petitesser, och kan man få till det så att det ser proffsigt ut så är det ju bra.

- Du bör skydda ledarna mellan lådorna så att de inte kläms av centralkåpan när den sätts på plats.
- Försök skala ledarna lite mindre nästa gång så att man inte ser så mycket av kopparen lysa fram där på JFB.
- Och gör dem lite längre så att de gör en snyggare böj in på plintarna på JFB, i rät vinkel. Det ser inte bra ut när de går snett in och böjs precis vid terminalen.
 
Novisfixaren skrev:
Det finns gängade hål till höger på stora nollskenan så kan flytta hela "blecket" för grova nollan dit om det anses bättre än att koppla in den på "lilla" nollskenan..
Det ska inte spela någon roll. Den "lilla" N-plinten är ju till för att man ska kunna frånskilja N-plinten så den ska vara pålitlig.
 
Den ligger dubbelt med röda PEN kabeln på PE skenan ja. Tidigare var blå bygelkabeln också dubbel här, samtidigt fanns det då även ett bleck som sammanbinde iofs. Så hellre flytta Blå till JFB till en "vanlig" PE plats?

Eller du menar ta tvåskruvsöverfall från inkommande nolla och använda detta till PEN och koppla nollan till en enkel skruv på N-skenan istället?

Utgående PEN till nästa central tas från den lilla plinten som egentligen är till för att jorda centralens hölje. Så var det kopplat innan med har inte rört något där.

Ok filade graderna i plåtlådan men jag skall fixa det med riktigt skydd. Görs detta alltid? Tycker mig minnas tillbaka elektrikerjobb där detta inte gjorts...?

Ok.

Ok.
 
Vad är inkommande nolla, från vad?

Låt oss ta det från början.

Inkommande PEN till denna central går först till klämman som jordar lådan, varifrån det utgår PEN till nästa central och till PE-skenan i denna central. Ok, låt det vara så. Anslutningen till PE-skenan måste dock vara ytterst tillförlitlig. Det kan fungera med två likadana ledare, samma area och utförande, jag ser inte detta på bild för att kunna avgöra. Därför rådet att låta denna denna klämma användas enbart till inkommande PEN, inget mer.

Utgående nolla till JFB får du ansluta någon annanstans på PE-skenan.

Inkommande nolla från JFB kan anslutas längst till vänster på N-skenan som du gjort nu.

Jag tror det blir bra bara du tänker själv också och inte blint gör som vi säger :cool:
 
Jag kallade nollan från ut på jordfelsbrytare till nollskena för inkommande nolla :/

Det är samma ledningstyp på båda ledarna som ligger under samma klämma men jag skall ändra det ändå så det blir säkrast möjligt!

Funkar eltejp runt kablarna för att skydda mot elcentralens plåthölje eller blir det hempulvarning x10? ;)

Vp-rör/flexrör som är bäst eller?
 
Ok!
Eltejp som skydd mot kanten på centralens lock skulle jag ser som en signal på hempul ja :(
En stump VP-rör är bättre, eller annat U-format skydd.
 
Vore ju skönt att slippa lossa kablarna .. igen ..

Vad för u-format skydd brukar man använda?
Eländet ska ju inte trilla loss helst :)
 
tommib
Ta flexrör som du klipper upp på längden. Då kan du trä på det på kablarna. Kapslingens kant kommer tvärs klippet så det gör inget att det är öppet.
 
  • Gilla
Novisfixaren
  • Laddar…
Har många kul centraler på "gården". Denna central har bland annat några gamla utomhusuttag därför borde den skyddas av jordfelsbrytare denna med. Senare projekt men ville öppna skalet och "titta".

Denna har inga undercentraler eller parallellkopplade centraler. Den är kopplad med 5-ledarsystem direkt från centralen under. Centralen under vet jag egentligen inte vad den kallas men här sitter 4 rader 3x25A säkringar som går ut till olika centraler. Inkommande här kommer direk från mätartavla.

Det jag inte har greppat ännu är varför man kopplat eltejpad ledare i centralen till N-skena här och sedan till PE-skena i matande ände. Sedan har man kopplat en svart kabel märkt "4" till PE skena här och till N-skena i matande änden.

Om man ska installera jordfelsbrytare här. Bör jag då byta plats på inkommande N och inkommande PE i centralen?
Så eltejpade kabeln hamnar på PE skena och svart kabel "4" hamnar på N-skenan?

Sedan flyttar man inkommande N till IN på JFB och utgående N på JFB till N skena? Hur löser man det om inkommande N kabel är för kort för att nå till JFB?

Eller bör man istället byta hela kabeln till 5 ledad med korrekta färger brun,svart,grå,blå,gulgrön, är ju bara 1 m men då måste man lossa förskruvningar och ändra i matande central vilket innebär stängning av all ström i hela fastigheten.

66.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

67.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Novisfixaren skrev:
Jag kallade nollan från ut på jordfelsbrytare till nollskena för inkommande nolla :/

Det är samma ledningstyp på båda ledarna som ligger under samma klämma men jag skall ändra det ändå så det blir säkrast möjligt!

Funkar eltejp runt kablarna för att skydda mot elcentralens plåthölje eller blir det hempulvarning x10? ;)

Vp-rör/flexrör som är bäst eller?
Du behöver inte röra i detta det är som du beskriver det helt ok och bra med lika typ mjuka flertrådiga under ett sånt bleck.
 
Så som du beskriver det är det uppenbarligen fel. PE ska kopplas till PE, och N till N i båda centralerna.

Din plan för att installera JFB är rätt. Om inte inkommande N från centralen under räcker fram kan den skarvas med presshylsa eller dyl.

Byta kabel tycker jag inte du behöver göra även om det inte skulle innebära några problem. När du ändå är igång så är det säkert bra att gå igenom samtliga centraler som finns i byggnaden, det verkar ju finnas några stycken... Du kanske vill kolla den där blå ledaren som sitter på säkringen i mitten också.
 
Ok ska eltejpkabeln eller kabel "4" användas till PE eller N eller det spelar ingen roll?
Det är elektriker som har kopplat in detta tidigare finns det nån anledning att de kopplat det som de har?

Blå kabel är fas till nån värmegrupp skulle jag tro.

puuhh jo finns några stycken :)
 
Om vi antar att kabeln är en gammal EKKJ eller liknande så kan den koncentriska ledaren användas som PE, och även som PEN om den har tillräcklig area. I äldre kablar med numrerade ledare brukade å andra sidan "nr 4" användas som "huvudnolla" dvs PEN. Så kanske slirade elektrikern lite här och glömde bort hur han gjorde i matande ände. Men ska kabeln användas som 5-ledare så bör den koncentriska användas som PE.
 
  • Gilla
Novisfixaren
  • Laddar…
Håller på och pillar nu nollan räcker om jag kopplar den till undersidan på JFB.

Kan man koppla in och utpå vilken sida som helst på en Malmbergs JFB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.