norrbottenssnickaren skrev:
LED cable tidy jag snickrade ihop för att slippa lite kabeltrassel här hemma. Passade på att lägga till lite ledbelysning i botten.
Rolig film(y)

Intressant fastsättning av botten, sitter den bara "presspassad" och limmad i sidled?

Tycker du ska sätta tillbaka klyvkniven på sågen, inga av de där momenten kräver sänkt eller borttagen kniv.
 
Det är ett nybygge, tidigare var källartrappan på utsidan av huset, förra ägaren av huset tog upp hålet men lämnade trappbygget.

Det hade varit enklare att göra väggarna först, men vem vill höra det enkelt för sig? ;)
Jag ska sätta pärlspontskivor på väggarna så hade jag satt dom först så hade det blivit glipor efter pärlspontens profil.
En hel del kompromisser med denna trapp, hålet är tyvärr lite för kort och lite för smalt och dessutom inte riktigt rektangulärt. Men så är det vä alltid. :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Montert hyller i matboden.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C skrev:
Rolig film(y)

Intressant fastsättning av botten, sitter den bara "presspassad" och limmad i sidled?

Tycker du ska sätta tillbaka klyvkniven på sågen, inga av de där momenten kräver sänkt eller borttagen kniv.
Presspassad med lim. Är en så låg belastning på denna.

Klyvkniven visst... Men det är ju döjobbigt att montera i och ur.

Tackar :))
 
Den behövs aldrig demonteras såvitt jag vet om den inte är av en defekt design som sticker upp ovanför klingan. Men då kapar man bara av det.
 
På min Makita sitter skyddet i klyvkniven och därför sticker denna upp ovanför klingan. Tror inte det är defekt design utan ett aktivt val med vissa konsekvenser. Jag har länge funderat på att skaffa en extra klyvkniv och kapa av den så den blir lägre än klingan, men vill då samtidigt fixa ett annat skydd.
 
Jag är av åsikten att jag är mkt hellre utan skyddet om jag måste välja. Och om det är så att man börjar slarva med att ha dit klyvkniven p.g.a. skyddet tror jag det är bäst man tar bort skyddet, för det hjälper ingenting alls om det sitter på hyllan tillsammans med kniven.
 
Krattat miljoner löv, sjukt tråkigt, muta grabben med glass så fick hjälp iaf !
 
pjodden skrev:
På min Makita sitter skyddet i klyvkniven och därför sticker denna upp ovanför klingan. Tror inte det är defekt design utan ett aktivt val med vissa konsekvenser. Jag har länge funderat på att skaffa en extra klyvkniv och kapa av den så den blir lägre än klingan, men vill då samtidigt fixa ett annat skydd.
Mitt klingskydd och utsugspunkt 2 sitter också monterad på klyvkniven. Dock är klyvkniven sänkbar ändå och skall jag spåra så tar jag bara av klingskyddet, klyvkniven kan vara kvar!

Enda gången jag tar av klyvkniven är när jag gör ZCI och höjer upp klingan under drift genom ZCI:t
 
Klyvkniven sticker upp över bladet på min såg också. Sjuuukt irriterande.
 
Har varit och handlat lite virke hemma hos en bonde! Köpte 4 plank otroligt fin ask. 38xca280 x 3600. I princip kvistfritt! Sen köpte jag även en del björk då han nästan gav bort den (2500kr per kubik). Asken gav jag 8000kr per kubik, är det bra priser? Virket var okantat men han räknade bort det så kändes som ett bra pris ändå!

Han hade ett otroligt sortiment men ganska rörigt med mycket plank, stora högar på många ställen. Hade inte tid att handla mer denna gång men kan rekommendera om man är ute efter något specifikt träslag.


IMG_20160410_214155.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Swartling och 2 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
Har varit och handlat lite virke hemma hos en bonde! Köpte 4 plank otroligt fin ask. 38xca280 x 3600. I princip kvistfritt! Sen köpte jag även en del björk då han nästan gav bort den (2500kr per kubik). Asken gav jag 8000kr per kubik, är det bra priser? Virket var okantat men han räknade bort det så kändes som ett bra pris ändå!

Han hade ett otroligt sortiment men ganska rörigt med mycket plank, stora högar på många ställen. Hade inte tid att handla mer denna gång men kan rekommendera om man är ute efter något specifikt träslag.


[bild]
Usch nu blev jag avundsjuk
Var finns den bonden nånstans?
 
vanpire skrev:
Usch nu blev jag avundsjuk
Var finns den bonden nånstans?
Jag hittade honom på blocket för ett par månader sen. Har mailat lite med honom men inte kommit mig för att åka dit förrän nu.

Gården låg i ca 35 km sydväst om Göteborg. Tog en halvtimme med bil+släp hemifrån mig.
 
Fina plank!

Tycker du fick bra pris, har för mig jag betalar ca 20-28k/m3 på brädgården, beroende på tjocklek och om det är kantat eller okantat och om det är europerisk eller amerikansk.
 
Ola C skrev:
Fina plank!

Tycker du fick bra pris, har för mig jag betalar ca 20-28k/m3 på brädgården, beroende på tjocklek och om det är kantat eller okantat och om det är europerisk eller amerikansk.
Oj då, det var ju rätt mycket högre pris. Men är det möbeltorrt då? Ovan plank har legat relativt regnskyddat men utomhus (dock finns det vissa missfärgningar på grund av fukt, det är dock bara på ytan). Gissar på en fukthalt på 16-18%.

Jag kan verkligen rekommendera att leta upp lokala bonnsågar och entusiaster som sågar ur egen skog. Uppenbarligen betydligt billigare och dessutom är det kul att träffa på folk med brinnande intresse för trä!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.