det är en bygel som är bortplockad och så har dom inte satt tillbaka skruven så det blir lite glapp
 
A
Vårt fina Utomhusuttag under verandan. :cool:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men sitter det en JFB ska det INTE vara någon bygel mellan nollskenan och jordskenan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elmont skrev:
Men sitter det en JFB ska det INTE vara någon bygel mellan nollskenan och jordskenan.
Visst men i det aktuella fallet är det så olyckligt gjort att båda skenorna har samma frånskiljningsmöjlighet via skruv så när plåtblecket mellan tas bort måste skruven i PE delen tillbaks och dras åt. Verkligen dålig konstruktion som inte ger fast förbindelse för inkommande PEN eller PE.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det såg jag inte :surprised:
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
nu är ju bara frågan hur många många fler lägenheter som saknar denna skruv
 
Snailman
IMG_20160415_193423847.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här kopplingen ser ju ganska proffsig ut på ytan. (om jag nu inte tänker fel på nåt sätt, som jag inte kan komma på just nu)

Edit: Inköpt i Kina och märkt med tex S och N och VDE på den platta stickproppen och N E L vid respektive stift på proppen med tre stift, själva kabeln är märkt med 3X0,5mm2 300V
 
Redigerat:
  • Gilla
NetNut och 8 till
  • Laddar…
Det måste vara Fotoshop. :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Snailman skrev:
[bild]

Den här kopplingen ser ju ganska proffsig ut på ytan. (om jag nu inte tänker fel på nåt sätt, som jag inte kan komma på just nu)
Hehe, ja det där är ju fel. Apparat med jordat apparatuttag ska förstås inte kunna kopplas till ojordat uttag så där. Och för den delen användas i rum med jordade uttag utan att jorden ansluts!
 
Snailman skrev:
[bild]

Den här kopplingen ser ju ganska proffsig ut på ytan. (om jag nu inte tänker fel på nåt sätt, som jag inte kan komma på just nu)

Edit: Inköpt i Kina och märkt med tex S och N och VDE på den platta stickproppen och N E L vid respektive stift på proppen med tre stift, själva kabeln är märkt med 3X0,5mm2 300V
Likadan som jag fick med löpbandet köpt i Sverige. Har för mig att jag la in en bild i humortråden ihop med manualöversättningarna.
 
tommib
Det finns faktiskt en variant av det där som skulle vara ok, och det är en C17-kontakt (ser ut som C13 men utan jordhål). Helt meningslöst dock och troligen dyrare än en C7 som är det man skulle vänta sig med en europlugg. Denna lösning är överdimensionerad i apparatänden (eller underdimensionerad i väggänden).

Min gissning är att kabeln kommit till för att någon har upptäckt att det är billigare att använda en C13/C14 eftersom det är en mycket vanligare kontakt....
 
Snailman skrev:
[bild]

Den här kopplingen ser ju ganska proffsig ut på ytan. (om jag nu inte tänker fel på nåt sätt, som jag inte kan komma på just nu)

Edit: Inköpt i Kina och märkt med tex S och N och VDE på den platta stickproppen och N E L vid respektive stift på proppen med tre stift, själva kabeln är märkt med 3X0,5mm2 300V
Nu är jag inte elexpert. Men 0.5 är tok för klent för att 300V ska vara realistisk på den kabeln (sällan man har säkringar som är lågt nog på 300 volt). Brukar vara värre grejer som kräver över 230/110 volt.
 
tommib
Vad menar du med att 0,5 är på tok för klent för 300V? Det är inte kabelarean som avgör märkspänningen (däremot strömmen). Märkspänningen avgörs av isoleringens tjocklek... Och vilka säkringar pratar du om?
 
Felen med den otilåtna kabeln är:
- tillåter anslutning av klass-i apparater i utrymme som använder isolerad miljö som skyddsmetod här blev det fel, se GK100:s kommentar nedan
- tillåter anlsutning av en apparat som drar mer än 2A via europlugg som inte är dimensionerad för mer
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
petersv skrev:
Felen med den otilåtna kabeln är:
- tillåter anslutning av klass-i apparater i utrymme som använder isolerad miljö som skyddsmetod
- tillåter anlsutning av en apparat som drar mer än 2A via europlugg som inte är dimensionerad för mer
Du vände nog på första delen, så skulle även en korrekt sladd kunna användas dvs en jordad stickpropp i ett ojordat uttag. Den på bilden ger möjlighet att ansluta till jordade uttag fast då utan fungerande skyddsjord som andra änden och apparaten är avsedd för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.