stefancrs skrev:
Massa 25-åringar har startat framgångsrika företag, så just åldern behöver man nog inte titta allt för mycket på. Är de kloka och flitiga kan de säkert lyckas.

Med det sagt tror jag att det är en rätt hopplös bransch att ge sig in i, önskar dem verkligen all lycka! Många andra har försökt ta fram "one controller to rule them all"-lösningen men det verkar svårt...
Koplex uppgift är bara förnamnet. Själv sponsrat NEEO, multifjärren som ska kunna "allt" inklusive z-wave (även fungera som en kontroller". De sökte 50k dollar och fick ihop 1,5 miljon :) https://goo.gl/8d61SI

Över ett år försenat, ingen fjärr levererat.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
snowballtwo skrev:
Snabbt räknat, 25*500:- = 12500:-. Controller (hc2 eller zipabox kanske?) 2500-5000:-. Tidkanaler vet jag inte riktigt vad du menar med, så jag lämnar det. Så 15-17000:- i material iaf.
Tack för snabb återkoppling.
Angående tidkanaler jag menar ett enkelt sätt att styra med "timers". Varje dag kl 06:00 ska detta hända, osv.

Angående priset är det ungefär som jag befarade också men jag har svårt att tycka att det är billigt. Eller jag ska egentligen säga att självklart är det prisvärt för önskade funktioner men det finns ett antal trådade system som ligger i samma prisklass. Att säga att knx är uteslutet pga kostnad är i min mening fel, prismässigt ligger de lika men det finns andra nackdelar/fördelar.
 
FruNyfiken skrev:
Smiter in i tråden.
Tråden är ju enorm så har inte läst hela.

Ska bygga nytt hus och undrar nu om jag behöver dra in extra kablar för z-wave eller klarar man sig på det "vanliga?

Har hört vissa säga att det inte behövs och andra säger att man ska lägga till nolla.

Vad tycker ni?
Du skall givetvis se till att de drar ner nollan till varje brytare. Det lär å andra sidan hända i 80% i alla fallen ändå, då den ofta går förbi en brytare ner till ett underliggande uttag. Men det är ju inte själva grundproblemet, då det alltid går att fixa i efterhand. Vad jag skulle se till vore att varje rum hade ett eller två rör ner till centralen (eller ett 22mm), och sedan att man spred sig vidare därifrån till varje brytare, takdosa och uttag. Då har du redan planerat upp så man skulle kunna köra KNX. I detta kan du ju alltidt montera Z-wave och skulle det i framtiden komma något liknande KNX (fast med annan peng) kan du ju installera det.
Sedan som de skrev en djupare dosa är ju inte fel (ev 1 1/2 dosa för djupare infällning av uttag, men då får du inte plats med en puck).
Insteon är lite som Z-wave (men finns inte lika mycket att välja på) bygger ju på att signalen skickas både genom strömkabeln och trådlöst. En controller som Vera klarar ju båda och man kan mixa. På ett sätt borde man ju få lite mer tillförlitlighet just på dessa puckar, men samtidigt tappa på Z-wave sidan då dessa naturligt kommer att bli färre.
Ett svårt vägval, men med singelförbindelse av till varje rum så tror jag du täckt upp för det mesta.
Signalstyrningen i KNX går i en godkänd lågvoltskabel man får stoppa ihop med 230 ledningarna och det hela bygger på reläer som oftast sitter i centralen, men kan installeras på annan plats.
 
R_Strandberg skrev:
Tack för snabb återkoppling.
Angående tidkanaler jag menar ett enkelt sätt att styra med "timers". Varje dag kl 06:00 ska detta hända, osv.

Angående priset är det ungefär som jag befarade också men jag har svårt att tycka att det är billigt. Eller jag ska egentligen säga att självklart är det prisvärt för önskade funktioner men det finns ett antal trådade system som ligger i samma prisklass. Att säga att knx är uteslutet pga kostnad är i min mening fel, prismässigt ligger de lika men det finns andra nackdelar/fördelar.
Jag har inte läst in mig på alla kostnader med KNX, men menar du att du kan få samma funktionalitet som du efterfrågade till samma pris? Isåfall hade jag också valt KNX. Dock bör väl installationskostnaden dra iväg?
 
snowballtwo skrev:
Jag har inte läst in mig på alla kostnader med KNX, men menar du att du kan få samma funktionalitet som du efterfrågade till samma pris? Isåfall hade jag också valt KNX. Dock bör väl installationskostnaden dra iväg?
Installationen av ett bussystem ska inte behöva ta så mycket längre tid om man gör rätt. Från centralen så istället för att dra en slang med 3 ledare till 2-3 rum drar man en slang med 7-8 ledare för att få med tändningarna på samma tid.
Busslingan mellan apparater tillkommer självklart men även här brukar de jämna ut sig hyffsat mot att slippa behöva koppla trapp/kors/trapp osv.

Det är vid programmeringen och driftsättning knx har sin största nackdel, då gäller det att ha väldigt bra kontakt med någon som verkligen kan som dels kan göra grundprogrammeringen men framför allt kunna göra de enkla ändringarna efterhand.

Det finns bussystem som är anpassade för villor/lgher där programvaran och appar är gratis och enkel för kunden att göra sina ändringar själv.
 
R_Strandberg skrev:
Installationen av ett bussystem ska inte behöva ta så mycket längre tid om man gör rätt. Från centralen så istället för att dra en slang med 3 ledare till 2-3 rum drar man en slang med 7-8 ledare för att få med tändningarna på samma tid.
Busslingan mellan apparater tillkommer självklart men även här brukar de jämna ut sig hyffsat mot att slippa behöva koppla trapp/kors/trapp osv.

Det är vid programmeringen och driftsättning knx har sin största nackdel, då gäller det att ha väldigt bra kontakt med någon som verkligen kan som dels kan göra grundprogrammeringen men framför allt kunna göra de enkla ändringarna efterhand.

Det finns bussystem som är anpassade för villor/lgher där programvaran och appar är gratis och enkel för kunden att göra sina ändringar själv.
Det låter ju intressant! Har du något exempel på de bussystemen?
 
Känns som jag kapat tråden lite när jag bara ville veta mer om kostnaderna för z-wave.
Men men.

Det finns en uppsjö av bussystem idag men de mest framgångsrika i Sverige är väl KNX, Carlo Gavazzi, Niko Home Control.

Knx programvara är inte enkel.
Gavazzis Smarthouse är lite enklare men jobbar fortfarande med adresser.
Niko home controls programvara är helt grafisk och enkel att förstå.

Sen finns det system som bygger på IHC-tekniken som användes på 80-90 talet där både ingångar och utgångar placeras i centralen. Detta innebär att varje strömbrytare behöver en kabel från centralen.
Exempel på dessa är Elko Living System och Compare-IT.
 
R_Strandberg skrev:
Installationen av ett bussystem ska inte behöva ta så mycket längre tid om man gör rätt. Från centralen så istället för att dra en slang med 3 ledare till 2-3 rum drar man en slang med 7-8 ledare för att få med tändningarna på samma tid.
Busslingan mellan apparater tillkommer självklart men även här brukar de jämna ut sig hyffsat mot att slippa behöva koppla trapp/kors/trapp osv.

Det är vid programmeringen och driftsättning knx har sin största nackdel, då gäller det att ha väldigt bra kontakt med någon som verkligen kan som dels kan göra grundprogrammeringen men framför allt kunna göra de enkla ändringarna efterhand.

Det finns bussystem som är anpassade för villor/lgher där programvaran och appar är gratis och enkel för kunden att göra sina ändringar själv.
Fast, i mitt nya sovrum installerar jag eluttag på 6 ställen x 4 uttag. Du vill minst kunna styra 2 uttag per grupp, det innebär att du behöver dra ut 14 trådar. Till det tillkommer allting som har med belysning att göra.

Ackarna är förvisso billigare per funktion räknat än motsvarande KNX, men det blir snabbt oerhört dyrt om man tar in en firma som ska göra jobbet.

Sen kommer då nästa problem att man inte "kan" programmera KNX på egen hand.
 
Att dra 14st tändtrådar till styrda vägguttag i ett sovrum skulle jag knappast säga är vanligt. Visst det förekommer men att göra den styrningen traditionellt skulle se roligt ut med 7st strömbrytare längs dörrkarmen.

KNX är inte framtaget för villamarknaden och allt fler av de företag som drivit marknadsföringen av knx har börjat gjort alternativa system.

Glömde ett i förra inlägget. ABB free@home. Till och med draken ABB misslyckades med att sälja in knx till villamarknaden så de fick tänka om och komma med ett enklare system. Dock är det prismässigt i dagsläget lite i överkant.
 
R_Strandberg skrev:
Att dra 14st tändtrådar till styrda vägguttag i ett sovrum skulle jag knappast säga är vanligt. Visst det förekommer men att göra den styrningen traditionellt skulle se roligt ut med 7st strömbrytare längs dörrkarmen.

KNX är inte framtaget för villamarknaden och allt fler av de företag som drivit marknadsföringen av knx har börjat gjort alternativa system.

Glömde ett i förra inlägget. ABB free@home. Till och med draken ABB misslyckades med att sälja in knx till villamarknaden så de fick tänka om och komma med ett enklare system. Dock är det prismässigt i dagsläget lite i överkant.
Om man installerar KNX för att styra takbelysningen enbart takbelysningen har man nog inte förstått speciellt mycket om smarta hem.
 
AndersPS skrev:
Om man installerar KNX för att styra takbelysningen enbart takbelysningen har man nog inte förstått speciellt mycket om smarta hem.
Vad styr du med dina 14st styrda VU?
Självklart är det mer än bara belysning som styrs i hemmen men det är en helt separat diskussion då denna handlade om prisbilden på z-wave kontra ett kablat bussystem.
När bussen väl är på plats till tryckknappen är det lika enkelt att ansluta en termostat, knapp för markisen, rörelsevakt m.m på samma 2tråds buss.
 
Hallo
Jag kan dela med mig av min erfarenhet.
Jag har ett relativt stort KNX system som styr all belysning. Jag har även dubbla tändbrunnar i varje uttag där det alltid är spänning på det övre men det undre styrs av KNX.
Som jag ser det bör man styra alla ljuskällor man har annars blir man ju irriterad när man ska sova och inser att det lyser även när man tryckt på "sova läge".
Jag har fyllt på systemet med z-wave mestadels givare in till systemet (temp,ljus,fukt,rörelse,energiförbrukning).
Om man skall ha KNX är kostnaderna väldigt höga eftersom det är en hel del tid i programmering. Jag piskade mig själv till att lära mig det och det är ingen omöjlighet på något sätt.
Pris mellan en acktor KNX på 12 utgångar och z-wave i med 12 styrda relän blir KNX mycket billigare men om man skall göra något minsta roligt mer än bara bryta strömmen från en knapp blir KNX mycket dyrare.
Ex mina "strömbrytare" på väggen kostar ca 3500 kr st bara för att dom skall kunna styra golvärmen.
Prova köp något till KNX som har lite hjärna. Då kostar typ allt 10000 +
Vad förespråkar då jag....
KNX i alla lägen vid nybyggnad eftersom man får ett system som alltid gör rätt men som är lite tråkigt.
Z-wave med en bra kontroller som kan prata med KNX och skapa allt det roliga men som det inte blir en katastrof om den slutar att fungera.
Z-wave fungerar mycket bra i små system men som jag upplever det blir det ibland kö in i z-wave om man har många produkter som sänder in till kontrollern.
Tex jag mäter elförbrukning på två olika ställen och massor med temp på allt från värmepump till rumsgivare. Detta skapar ibland att när jag kliver in i badrummet en fördröjning mellan rörelse och att lyse tänds på 2 sek. Detta händer sällan men är irriterande.:mad:

Det blev ett långt inlägg och jag inser att jag skulle kunna skriva mycket mer men ger mig nu.:D
Om ni vill mer uppgifter om mitt system är ni välkommen att fråga.
Tomas
Länkar för nyfikna på mitt system
https://www.youtube.com/watch?v=aqKYUTvN7uY
http://mowi-tech.se
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/249597-min-renovering-med-utbyte-fran-torpargrund-till-gjuten-platta-och-tillslut-smartahem.html
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
R_Strandberg skrev:
Vad styr du med dina 14st styrda VU?
Självklart är det mer än bara belysning som styrs i hemmen men det är en helt separat diskussion då denna handlade om prisbilden på z-wave kontra ett kablat bussystem.
När bussen väl är på plats till tryckknappen är det lika enkelt att ansluta en termostat, knapp för markisen, rörelsevakt m.m på samma 2tråds buss.
Som jag skrev styra jag av/på i samtliga vägguttag där jag har styrning på 2 av brunnarna och konstant spänning på 2 av brunnarna. Skulle man behöva styra alla 4 uttagen är det relativt enkelt att sätta en puck i dosan, som jag sätter big size av överallt.

Totalt sett finns det mycket mer prylar. I sovrummet finns rullgardinsstyrning, styrning av projektorn etc, en Alexa etc. I hela huset ingår högtalare, projektorduk, dörr/lås, kameror, en mängd sensorer etc.

När vi startade upp "elrenoveringen" hade jag diskussionen om KNX med elfirman. Enbart kostnaden för att dra ut kablage var skyhög, uppskattningsvis 200.000 dyrare, jämfört med Z-wave. Fast jag erkänner, det klart att jag hade velat ha en trådad lösning - men inte värt det.
 
AndersPS skrev:
När vi startade upp "elrenoveringen" hade jag diskussionen om KNX med elfirman. Enbart kostnaden för att dra ut kablage var skyhög, uppskattningsvis 200.000 dyrare, jämfört med Z-wave. Fast jag erkänner, det klart att jag hade velat ha en trådad lösning - men inte värt det.
Det är just det som är de största problemet,
Installatörer har kunnat ta riktigt bra betalt för att dra några rör extra. Något de alltid gjort men nu när det är till ett "smartare hem" så kostar det 10 gånger mer.

En välplanerad trådad villa som senare kompletteras med trådlöst till de man senare glömt som Tomas skrev är det optimala. Sen är det bara att antingen välja ett enkelt system som alla installatörer och många av användarna kan programmera eller lägga ner en hel del tid på att lära sig KNX samt produkterna från olika fabrikat.
 
Jag vill komplettera mina påståenden med att det är stor skillnad om man gör nybyggnad eller renovering. Handlar det om nybyggnad är prisbilden mycket mer vettig för att dra extra rör, men när man som i mitt fall byter ut en 60 årig elinstallation blir det snabbt dyrt, eftersom man måste göra en hel del speciallösningar.

Hade jag suttit med ett nybygge hade jag nog försökt få till en fysiskt, trådseparat installation istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.