Snailman
Jag håller på med en nyinstallation i ett hus jag bygger, men då jag gör nästan allting själv (typ utom att gjuta plattan själv, alltså hjälp en dag) har jag inte orkat sätta mig in i knx, och det lär bli en normal installation till att börja med. Men frågan är om jag ska förbereda med att dra rör etc för att kunna göra om senare, jag har sett vissa anvisningar till det i tråden typ dra två rör från varje rum. De jag dragit i tidigare byggen brukar jag dra till lamputtaget i mitten av taket och dra som en stjärna därifrån till vägguttag och brytare Hur gör jag motsvarande för knx och hur mycket utrymme behöver jag ha i centralen, eller hur mycket utrymme för att montera fler/större centraler senare?

Programmering borde jag kunna lära mig tycker jag, är det typ ETS4 man behöver? det verkar ju finnas lite här och där.

Så jag räknar med arbetskostnaden för knx till noll, endast material lär kosta.

Är det fortfarande typ import från tyskland som gäller för att få lägre pris på prylarna?
 
Redigerat:
Det kanske är värt att skapa en egen tråd för din del men jag gör ett försök till svar ändå.

KNX, eller andra bussbaserade styrsystem med aktorer i elcentralen drar oftast en 20mm slang med fördragen 7g1,5 till första dosan. Sen förgrenar man precis som du säger i stjärna eller serie till övriga förbrukare.

Att dra två rör till samma dosa är inte en bra idé.

Alla tryckknappar, termostater, displayer m.m. dras ihop i en slinga med varandra. Här fungerar träd, serie och blanda lite hur som helst. (Förutom ring)
Det kan vara en bra idé att dra ett tomrör till sista tryckknappen i slingan för att kunna mata bakvägen vid kabelfel eller glömt rör.

Finns mycket mer att tänka på vad gäller smarta placeringar av tryckknappar, rörelsevakter, termostater, displayer, ljusgivare, tempgivare, vindsensor m.m. Därför rekommenderar jag alltid att spendera någon timme med en som brukar projektera liknande installationer för att få så optimal installation som möjligt.

Vart i landet är detta?
 
Snailman
Ok, tack för infon, har lite svårt att skapa mig en bild av vad och hur jag vill styra, och vad det kommer att gå på.
Ska se om jag kan ta reda på lite mer, har inte rest innerväggarna ännu, så det dröjer innan jag börjar med elen.
 
Tänk igenom vad du vill styra och lämna sedan en tråd i första dosan som reserv om du kommer på något senare.

Lättast för att få fram en bra bild över komponenter och centralstorlek är att räkna antalet:
Till/från
Dim
Ställdon för värme + termostater
Markiser
Tryckknappar
Rörelsesensorer

Starta en ny tråd, dela tankar och husritningen så är det säkert många som kan hjälpa till med placeringar och övriga tips.
 
Kanske finns svaret bland deltagarna i denna tråd? Har läst kommentarerna från 2014 och till idag.
Påfallande hur optimismen svalnar ju närmare i tiden man kommer.

Har en Zipabox med både Z-Wave och 433 MHz som jag vill kasta ut. Den bootar om 5 - 7 gånger per dag och ingen lösning i sikte.
Dessutom var jag med om ett 48 timmar långt avbrott i fibernätet i februari månad. En fiberrouter hos leverantören som krånglade. En upplevelse som klargjorde fullständigt att en Smart Home server måste fungera utan tillgång till Internet.

Har ett 20-tal on/off switchar. 7 st. Fibaro multisensorer (ögat), 2 st. Aeon Lab multisensorer och 3 st rörelsesensorer som går på sidoingångar i Qubino switchar.

Jag tittar mycket på HomeSeer. Men även där kan man hitta kommentarer om instabilitet.

Tacksam för lite erfarna kommentarer om problemet och vilka val ni skulle göra idag?
 
Har en Vera3 som kan bli till salu snart och jag vågar ta steget fullt ut till openHAB 2
Vera3 funkar utan internet (såklart undantaget appar på telefonen samt att du måste ha ett nät hemma)
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
@HenFre
Jag jobbade länge med zipato innan jag gav upp. Jag bytte till Rasperry PI och Domoticz och är nöjd idag. Det man märkte direkt var att när man gjort en regel som fungerar fortsatte den att fungera oavsett omstart eller andra stopp.
Jag valde det pga att det är en öppen mjukvara så det finns många möjligheter. Idag kör jag KNX och Z-wave men även lite mysensors på den. Jag jobbar mycket med MQTT server mot node-red och sedan till Domoticz.

Negativa bitar som jag märkt är att ibland blir det 3 sekunders fördröjning på lyset i badrummet. Detta beror troligen på att många Z-wave inkommer samtidigt från tex temp och elförbrukning på värmepump. Jag funderar på att skapa ett eget Z-wave bara för rörelsesensorer. Men problemet känns lite för litet just nu.
En annan sak är att appen till telefonen är inte lika flashig som zipato dock är den lättare att överblicka och gör sitt jobb.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
@Tomas Andersson
Låter intressant.
Hur många enheter har du i nätet ungefär?
Finns det någon community som diskuterar denna lösning?

Tillägg:
Har du provat programvaran på en Windowsdator? Jag har en arbetsstation som snurrar 24/7. Det borde väl egentligen räcka?
//Henry
 
Redigerat:
Jag kör den på raspberry PI 2 och den orkar med det lätt. ca 5% cpu.
Jag har ca 45 brytande KNX brytare och 16 KNX dimmer. Dessa kommunicerar med IP så dessa belastar inte Z-wave.
Problemet som jag ser det med z-wave är när man börjar ha många sensorer som sänder tillbaka info till enheten. tex Jag har 2 st elmätare som mäter tre faser. Denna skickar varje gång 16 olika värden. Tempsensorer via fibaro universal har jag 5 st med 4 tempgivare på alltså 20 tempgivare (Värmepump,Ventilationsystem,Frikyla,Garagetemp).
Sedan har jag rörelsesensorer i 7 rum som dom även sänder temp fukt rörelse och lux.
Det finns också 10 st rullgardinsmotorer som går via fibaro puckar. Dessa har jag lyckats ställa in så dom bara rapporterar när dom används.
Jag har säkert glömt lite så lägg dit ytterligare lite saker så har du min anläggning ganska nära verkligheten.
Summan av detta är att jag har försök dra ner rapporteringen från sensorerna men ibland krockar det och blir kö in i systemet som kan göra det långsamt för ett par sekunder. Detta är bara ett problem när man har rörelse som skall tända belysning annars kan man vänta några sekunder på att få live värde från en tempsensor ;)

Hoppas detta ger klarhet
Googla Domoticz så hittar du hur mycket som helst.

PS när man har kört Zipato fungerar domoticz bättre än vad det verkar på endel forum tycker jag iallafall.

Tomas
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
@Tomas Andersson.

Tack Tomas för all frikostig info.

Vad använder du för OP i Raspberry PI?

Det finns nu även Raspberry PI3. Ser du något skäl att inte välja den? Man vill ju gärna köpa det senaste för livslängdens skull. :)

//Henry
 
Här finns det en färdig sd image med det man behöver.
https://sourceforge.net/projects/domoticz/files/

Ser ingen behov av Raspberry PI3 om du inte vill ha den Wifi som jag ser mig går även RPi 2 på tomgång om du bara ska köra detta på den. Men om man blandar in IP kameror och sådant blir det en annan sak. Då skulle man nog köra på en snabb linx burk.
Köp en z-wave typ denna : Z-Stick gen5 - ZW090 - Aeon Labs och en RPi. Ingen stor kostnad och lätt att komma igång.
 
  • Gilla
power650 och 2 till
  • Laddar…
Trean är å andra sidan inte speciellt mkt dyrare, och i framtiden kan man ju ha behov av wifi och blåtand. Skönt att slippa adaptrar då.

Har precis beställt en nuc som ska köra domoticz istället för min Fibaro, får se om man får några reella prestandavinster där.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Ja har en brytare som har lagt sin i ett rum den inte ska vara i, ja kan flytta den till rätt rum men så fort ja uppdaterar sidan så har den hoppat tillbaka.
Vad beror detta på?
 
trattalask
pozz2 skrev:
Ja har en brytare som har lagt sin i ett rum den inte ska vara i, ja kan flytta den till rätt rum men så fort ja uppdaterar sidan så har den hoppat tillbaka.
Vad beror detta på?
Det kanske underlättar att berätta vilken kontroller du har. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.