Blir nog mer eller mindre stopp för större tilläggsarbeten som utbyggnader och takbyte, om dessa skall amorteras av på tio år.
 
thomas33 skrev:
Blir nog mer eller mindre stopp för större tilläggsarbeten som utbyggnader och takbyte, om dessa skall amorteras av på tio år.
Känns som något positivt, kanske husmarknaden går ner till normala priser, menar kan man inte amortera av ett takbyte som kanske kostar 200.000kr på 10 år dvs. ca 2500kr/månaden inkl. ränta så ska man nog inte bo i hus.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Nu är det oftast också ett huslån på x miljoner som skall räntas och amorteras av, så därför är det fel att lägga ännu större kostnader på en husägare som behöver byta tak eller bygga ut.
 
Napster skrev:
Känns som något positivt, kanske husmarknaden går ner till normala priser, menar kan man inte amortera av ett takbyte som kanske kostar 200.000kr på 10 år dvs. ca 2500kr/månaden inkl. ränta så ska man nog inte bo i hus.
Livslängden för ett takbyte är ju dock längre och gör du en utbyggnad så ökar ju husets värde såklart i paritet med detta. Därmed förstår jag inte varför man skulle behöva amortera av dessa enligt andra regler.
 
Enligt mig så ska man amortera det man lånar, eftersom det är lånade pengar, jag förstår snarare inte hur man kan leva på lånade pengar dvs. hus etc. utan att amortera ett öre. Men alla har väl olika uppfattningar angående lånade pengar.
 
Napster skrev:
Enligt mig så ska man amortera det man lånar, eftersom det är lånade pengar, jag förstår snarare inte hur man kan leva på lånade pengar dvs. hus etc. utan att amortera ett öre. Men alla har väl olika uppfattningar angående lånade pengar.
Uppenbarligen. Om du bor i en hyresrätt då? Då betalar du ju räntekostnaderna på fastighetsägarens lån istället. Är det ett bättre alternativ?

Banken vill inte heller att du amorterar då de tjänar mindre pengar för varje inbetalning du gör. Du betalar ju en räntekostnad för de pengar du lånar så jag förstår inte varför så många har svårt att förstå hur ett bolån fungerar.
 
  • Gilla
MartinP666 och 3 till
  • Laddar…
Köper jag en bil för lånade pengar, är den för det mesta mindre värd när lånet är betalt. Köper jag ett hus är det historiskt sett en värdeökning, så att jag oftast kunnat sälja det med en vinst som gör att det går att betala av hela lånet. Därför ser jag en skillnad på vad pengarna lånas till och om det skall amorteras under tiden jag lånar dem av banken.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Köper jag en bil för lånade pengar, är den för det mesta mindre värd när lånet är betalt. Köper jag ett hus är det historiskt sett en värdeökning, så att jag oftast kunnat sälja det med en vinst som gör att det går att betala av hela lånet. Därför ser jag en skillnad på vad pengarna lånas till och om det skall amorteras under tiden jag lånar dem av banken.
Så är det ju och eftersom vi i dagsläget har större värdeökning på bostäder än räntan för att låna så tjänar man ju pengar på att låna mer och köpa ett dyrare boende som man sedan kan sälja med större vinst.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Detta känns ju helt befängt!

Behålla den amortering man har och lägga på 10% av tilläggslånet i årlig amortering får ju helt orimliga konsekvenser...

Det måste ju räknas mot den totala belåningsgraden. Om tilläggslånet ryms inom 50-70% ska amorteringen vara max 1% av det totala lånet, om tilläggslånet ryms inom 70-85% ska amorteringen vara max 2% av det totala lånet.


Räkneexempel:

Hus värderat till 5 000 000
Lån 3 000 000

=> 60% belåningsgrad => 1% amortering enligt nya regler => 30 000 årlig amortering

Tilläggslån 1 000 000 (utbygge och ett badrum t.ex.)

Anta ny värdering 6 250 000
Lån 4 000 000
=> 64% belåning => 1% av 3 000 000 + 10% av 1 000 000 => årlig amortering på 130 000


Edit: Enligt https://www.byggahus.se/forum/prise...t-m-m/273971-amorteringskrav-tillaggslan.html pratas det om att man ska kunna välja nya reglerna eller detta, då skulle det fungera precis som det tak jag beskrev i ingressen av mitt inlägg...
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
MultiMan
Det är väl lika befängt att man bygger ut en redan befintlig bostad och ett nytt badrum för 1 miljon om man inte har råd att betala tillbaka?
 
Verkar finnas en stark tilltro till att priserna på bostäder bara skall fortsätta konstant uppåt i detta forum. Sveriges politiker delar inte den uppfattningen, därav fokuset på att begränsa skuldsättningskvoten.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Blir nog mer eller mindre stopp för större tilläggsarbeten som utbyggnader och takbyte, om dessa skall amorteras av på tio år.
Det blir väl så att om tilläggslånet är tillräckligt stort så blir det "bättre" (om man vill undvika hög armortering) att amortera enligt grundregeln på summan av det gamla och det nya lånet. Den möjligheten måste ju också rimligen finnas.
 
Thomas33, klarar man inte av att finansiera underhåll och reparation av sitt hus medelst en tioårig avbetalningsplan skall man nog inte bo i hus.
 
moperandi skrev:
Verkar finnas en stark tilltro till att priserna på bostäder bara skall fortsätta konstant uppåt i detta forum. Sveriges politiker delar inte den uppfattningen, därav fokuset på att begränsa skuldsättningskvoten.
Så länge det finns bostadsbrist, är det knappast någon risk att förlora pengar på bostäder i orter med befolkningsökning.
Vad skall politikerna göra, för att råda bot på det? Idag är det i princip omöjligt att genomföra ett nytt miljonprogram, då miljökonsekvenser stoppar storskaliga projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.