Om jag inte minns fel så tror jag att min ligger på mellan 25-30cm.
Det tar ett tag innan man fått ordning på slingan den behöver i de flesta fall justeras tills man blir riktigt nöjd!
 
Ok, då får man ha kvar lite extra kabel bakom laddaren då om man behöver ändra.
 
Har idag köpt en Worx WG790E.1 vilket är 800m2 modellen, men jag hade från början tänkt köpa modellen som klarar av 1000m2, alltså WG796E med wifi.

Det jag undrar är om det är något som skiljer dem åt? Förutom att det ingår 30m extra kabel och 20 kabelmärlor samt att den ena har stöd för wifi och 4st knivar istället för 3?

Jag tror ju att det är samma gräsklippare för övrigt då det är samma batteri/drifttid/vikt.

Gjorde som så att jag köpte till 100m extra kabel bara så bör den klara min tomt på 929 kvm.

Eller vad tror Ni?
 
MacMelmac skrev:
Ok, då får man ha kvar lite extra kabel bakom laddaren då om man behöver ändra.
Gör ett U med kabeln in mot gräsmattan med jämna mellanrum exempelvis i svängarna. Lägg kablarna precis jämte varandra i samma klamrar så går klipparen över kabeln. Gör du så så behöver du inte ändra hela kabeln utan har möjlighet att justera där du behöver. Jag gjorde på det viset innan jag grävde ner kabeln. Har kvar U-looparna på ett par ställen där jag inte behövde justera kabeln. Även de är nergrävda.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
milu02 skrev:
Gör ett U med kabeln in mot gräsmattan med jämna mellanrum exempelvis i svängarna. Lägg kablarna precis jämte varandra i samma klamrar så går klipparen över kabeln. Gör du så så behöver du inte ändra hela kabeln utan har möjlighet att justera där du behöver. Jag gjorde på det viset innan jag grävde ner kabeln. Har kvar U-looparna på ett par ställen där jag inte behövde justera kabeln. Även de är nergrävda.
Jag skulle rekommendera att ha tråden ut eller snett ut från gräsmattan istället, så du inte råkar köra över den med vertikalskärare eller kratta sönder med stålkratta etc.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Jag skulle rekommendera att ha tråden ut eller snett ut från gräsmattan istället, så du inte råkar köra över den med vertikalskärare eller kratta sönder med stålkratta etc.
Tack för omtanken, men även de tarmarna är nergrävda i gräsmattan efter att justeringarna gjordes för 2 år sen.
 
Installerad och klart. Justering på ett ställe intill ett trädäck där den kom för nära. Nu går den perfekt utan att fastna. Har inte kikat i manualen alls men varför piper den ibland när den kör in i ett hinder?
 
Tjena grabbar och tjejer. Jag har en fundering, som säkert har varit på tapeten fler gånger, men jag hittar inget vettigt. Jag ska köpa en robot om nån månad, har länge varit inne på en Worx men eftersom det är nytt år och man kanske kan hitta nya modeller har jag löst runt lite och tycker trots allt att AM310 inte är helt ointressant. Men, vad fasen är det med klipptiderna. Det AM310 behöver 11 timmar för, fixar WG791 på 2,5 timme. Hur kan det skilja så fantastiskt mycket?

Eller snarare, tycker ni att rekommendationen från Worx räcker att hålla gräsmattan jämn och välklippt?
 
Exile82 skrev:
Tjena grabbar och tjejer. Jag har en fundering, som säkert har varit på tapeten fler gånger, men jag hittar inget vettigt. Jag ska köpa en robot om nån månad, har länge varit inne på en Worx men eftersom det är nytt år och man kanske kan hitta nya modeller har jag löst runt lite och tycker trots allt att AM310 inte är helt ointressant. Men, vad fasen är det med klipptiderna. Det AM310 behöver 11 timmar för, fixar WG791 på 2,5 timme. Hur kan det skilja så fantastiskt mycket?

Eller snarare, tycker ni att rekommendationen från Worx räcker att hålla gräsmattan jämn och välklippt?
Worx är överreklamerad det finns fler än AM att fundera på Robomow tex
 
Nja, Robomow lockar faktiskt inte. Stora och högljudda
 
Exile82 skrev:
Nja, Robomow lockar faktiskt inte. Stora och högljudda
Jämför man med Worx så är robomow större men den har en helt annan kapacitet
Högljudda ? om man kör på full spid Låter det men det behöver man inte om man valt rätt storlek
Den kantklipper på fullt spid men det händer oxå något då
 
Jag tackar för tipset. Men jag behöver inte ha en högre kapacitet. Jag föredrar en mindre maskin (även om kanske AM310 är större än worxen?).
Det jag gärna vill veta är om den rekommenderade klipptiden räcker för worxen, eller blir klippresultatet ojämnt?
 
Exile82 skrev:
Jag tackar för tipset. Men jag behöver inte ha en högre kapacitet. Jag föredrar en mindre maskin (även om kanske AM310 är större än worxen?).
Det jag gärna vill veta är om den rekommenderade klipptiden räcker för worxen, eller blir klippresultatet ojämnt?
Jag har en WG791 som klipper en "normalkomplicerad" gräsmatta på ca 700 m2. Min uppfattning är att den rekommenderade klipptiden inte räcker utan jag kör nästan dubbelt så mycket för att få ett skapligt jämnt resultat.
 
Exile82 skrev:
Jag tackar för tipset. Men jag behöver inte ha en högre kapacitet. Jag föredrar en mindre maskin (även om kanske AM310 är större än worxen?).
Det jag gärna vill veta är om den rekommenderade klipptiden räcker för worxen, eller blir klippresultatet ojämnt?
det blir mer än ojämt i dom flesta fall
 
Tack för bra info. Då utgår jag från att i alla fall WG791 och AM310 i princip behöver samma driftstid för att klara klippningen.

Är det nån som kör på natten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.