krilleman_215 skrev:
Att det finns billigare på internet är ingen hemlighet.
Eller för att fortsätta i samma anda som jag startade tråden,

Sover Dolly Parton på rygg?
 
Krilleman
AndersMalmgren skrev:
Eller för att fortsätta i samma anda som jag startade tråden,

Sover Dolly Parton på rygg?
Simmar hajarna i havet?

(y)
 
Jag har tidigare arbetat som systemutvecklare för ett affärssystem(slutade för ca 10 år sedan) och vår ledstjärna då var att kunna ha 55% debiteringstid. Det innebar att den resterande tiden var "allmän" utveckling, dvs att tiden inte var kopplad till en specifik kund. Det gör då att den timkostnad vi debiterade ibland upplevdes som hög men i många fall så fick man ställa timkostnaden i relation till hur viktigt det var att lösa ett problem som kanske medförde stora kostnadsbesparingar åt kunden.
 
Bob_the_builder
AndersMalmgren skrev:
Är man grym utvecklare så kodar man alltid dygnet runt, det är en färskvara man måste underhålla
Då var alltså din siffra nere i 33% plötsligt?

:rolleyes:
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Lönar sig inte; Jag får själv stå för kostnaden och har svårt att debitera tid efter ett helrör
 
När jag skulle göra om badrummet och tvättstugan så gick jag in på Dahls för att köpa vvs och sa att jag hade ett företag och skulle renovera ett badrum (båda uttalandena sanna, men något okorrelerade). Jag fick 55% rabatt samt en följesedel med alla listpriser (pris utan rabatt) som jag antar var tänkt att visa för "kunden". :) Jag antar att leverantören med HÖGST listpriser (och matchande rabatt) har det bästa erbjudandet för hantverkare.
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Krilleman
Ahlsell har högre listpris än Dahl. Vilket då gör att rabatten i procent, är högre.

Men slutkostnaden nästan samma på dom flesta artiklarna.
 
Mikael_L skrev:
De kan ju också tänka lite fel.
De menar kanske att de sitter och jobbar åt kund i precis 40 timmar i veckan, och sen tänker de att de några extra timmarna de lägger på en kväll, eller sön fm etc, inte alls är arbetstid.

Alltså en sak som många småföretagare och enmans hantverkare också hamnar i, att de sitter en massa timmar på kvällar och helger och inte räknar det som arbetstid. Lurar sig själv lite.

Tyvärr är det ju så i hantverkarbranschen att det skulle bli ett himla gnäll på kunderna om man fakturerade för att man åkte och tittade på jobb och skrev offerter så det fungerar nog bara i kontorsvärlden att fakturera tiden då man även skriver privata mail, gör inlägg på byggahus etc. ;)
 
Mikael_L
Jag menade mer att någon fullbokad hantverkare gör sina 40 timmar kl 7-16 med jobb direkt mot kund. Sen det där med offertskrivning, fakturering osv sker på kväll och helg och helt oavlönat, men när man snackar med han så menar han på att han jobbar heltid, vare sig mer eller mindre, samt debiterar all sin tid.

Men alltså lurar sig själv genom att inte bry sig om kvällstimmarna, ungefär som det är en hobby.

Det där gäller ju inte bara hantverkare, utan även månget "kontorsfolk", jag själv har ju suttit och klurat på problemen på jobbet på kvällarna, utan att på något sätt ta betalt för det, när jag var "kontorsingenjör".
Nog väldigt vanlig bland många som jobbar med teknikutveckling, vare sig det är mjukvara eller hårdvara.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Har påven en konstig hatt?
AndersMalmgren skrev:
Eller för att fortsätta i samma anda som jag startade tråden,

Sover Dolly Parton på rygg?
krilleman_215 skrev:
Simmar hajarna i havet?

(y)
Är det någon som har ett problem med att älgar och rävar bajsar i skogen, och att hundar biter på pipleksaker?

Mikael_L skrev:
Och sen tycker jag att hantverkare skulle kunna bli lite duktigare på att helt enkelt säga "Ja, jag kan köpa in det där åt dig, men ärligt talat så tror jag du kommer billigare undan om du fixar fram den själv ifrån *butikens namn* till på måndag när jag kommer."
Jag har haft en hantverkare hos mig som har gjort så. Han sa till mig att köpa lite grejer själ och att han senare skulle komma till mig och installera grejerna åt mig. Det vara bara det att jag aldrig mer hörde från honom igen efter det att jag själv köpt grejerna. Där stod jag med skägget i brevlådan och det var inte lätt att hittat en hantverkare som ville hjälpa mig ur den situationen.

Sen blir krångligare med garantier om man har köpte grejerna av någon annan än den som har installerat dem.

Jag tycker att man betalar för säkerheten och bekvämligheten om man köper saker genom firman som man anlitar.
 
Redigerat:
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har haft en hantverkare hos mig som har gjort så. Han sa till mig att köpa lite grejer själ och att han senare skulle komma till mig och installera grejerna åt mig. Det vara bara det att jag aldrig mer hörde från honom igen efter det att jag själv köpt grejerna. Där stod jag med skägget i brevlådan och det var inte lätt att hittat en hantverkare som ville hjälpa mig ur den situationen.

Sen blir krångligare med garantier om man har köpte grejerna av någon annan än den som har installerat dem.

Jag tycker att man betalar för säkerheten och bekvämligheten om man köper saker genom firman som man anlitar.
Antar att olika folk vill ha olika grader av kontroll. Ska jag få en värmepump installerad så vill jag begära in offerter och välja det som passar mig bäst, kanske finns det bra deals på en viss produkt just då, vem som ska installera är för mig en helt annan fråga. Jag är inte intresserad av att betala någon form av försäkring där installatören ska ha fullt ansvar för att apparaten ska fungera i mitt hem i x antal år. Istället vill jag antingen själv åtgärda ev problem eller ta första bästa som har tid att komma när nöden väl krävs.

Men visst, jag förstår att vissa folk inte är intresserad av att ha sådan kontroll och att de är redo att betala mer för att lämna ut detta till en hantverkare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.