66 695 läst · 197 svar
67k läst
197 svar
Vad ska man tänka på inför släpvagnsköp?
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Sen ska bromsarna släpps så de inte kärvar.
Luft hjulen och lyssna efter missljud och känn efter glapp i lager.
Ytligt skick säger mycket om skicket, är släpet helt och rent, lite fett på smörjnipplat som visar att det smorts och all el och reflexer hela så är det goda tecken
Kryp under med lampa och titta efter sprickor. Ramen spricker först intill axelns infästningar, där brytkraften är störst
Luft hjulen och lyssna efter missljud och känn efter glapp i lager.
Ytligt skick säger mycket om skicket, är släpet helt och rent, lite fett på smörjnipplat som visar att det smorts och all el och reflexer hela så är det goda tecken
Kryp under med lampa och titta efter sprickor. Ramen spricker först intill axelns infästningar, där brytkraften är störst
Ett sätt att få ett hum om bromsarna är att med en medhjälpare handbromsa på grusplan.
En person kör i snigelfart, den andre går med och drar med ökande kraft i handbromsen.
Det ska finnas rörelsereserv och hjulen ska låsas ungefär samtidigt.
OBS! Detta är inte helt ofarligt om t ex medgångaren snavar och bilföraren är ouppmärksam. Var försiktig!
Behöver bromsarna justeras är det i första hand backarna och inga dragstänger som ska ändras.
En person kör i snigelfart, den andre går med och drar med ökande kraft i handbromsen.
Det ska finnas rörelsereserv och hjulen ska låsas ungefär samtidigt.
OBS! Detta är inte helt ofarligt om t ex medgångaren snavar och bilföraren är ouppmärksam. Var försiktig!
Behöver bromsarna justeras är det i första hand backarna och inga dragstänger som ska ändras.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
1 Slacka vajrarna (nu märker du om de kärvar, biltema har för 110kr som passar om du har tur).
2 Justera backarna ända mot mot trumman och backa ett halvt varv. Enklast nås de från insidan om du tar bort en gummikåpa, eller genom ett skruvhål för fälgen beroende på fabrikat. Har du inte gjort det förr sparar du svordomar på att lossa trumman och se hur det ser ut.
3 Justera bort slacket i vajrarna, påskjutet behöver man oftast inte röra då det inte slits på samma sätt som bromsbackarna men kolla hur man tar bort glappet där också
http://www.valeryd.se/fragor/fragor1.asp
Kolla regbeviset eller googla fråga på annat fordon för att få reda på tsv nummer, det är bromskonstruktionen. Googla för att hitta bilder och reservdelar
2 Justera backarna ända mot mot trumman och backa ett halvt varv. Enklast nås de från insidan om du tar bort en gummikåpa, eller genom ett skruvhål för fälgen beroende på fabrikat. Har du inte gjort det förr sparar du svordomar på att lossa trumman och se hur det ser ut.
3 Justera bort slacket i vajrarna, påskjutet behöver man oftast inte röra då det inte slits på samma sätt som bromsbackarna men kolla hur man tar bort glappet där också
http://www.valeryd.se/fragor/fragor1.asp
Kolla regbeviset eller googla fråga på annat fordon för att få reda på tsv nummer, det är bromskonstruktionen. Googla för att hitta bilder och reservdelar
påskjutsbromsen kollas lättast med ett spännband fäst i släpflaket och bandet fram framför kulhandsken. Sen spänner man spännbandet tills bromsen tar. Fullt kontroll och lätt att rulla släpet lite för att se hur mycket bromsen tar och om båda hjulen tar ungefär lika.
Själv skulle jag inte välja annat än Thulesläp som alltiallosläp, de klenare mår man ju bara dåligt av att titta på. Det billigaste jag haft var ett 4P 750 bromsat släp som köptes nytt tidigt -90 tal och redan då kändes i klenaste laget. Såldes Med en 4hjuling ganska kvickt så man slapp det...
Thule D1000 är det perfekta inkl. tipp (gasdämpare eller skruvtipp vilket man föredrar) och gallergrindar. Finns kapell till om man gillar det. Går att överlasta (gedigna) bra om man gillar det.
Bifogar bild på släp jag överlastat ordentligt, 750 totalvikt lastat till runt 1.500kg (byttes mot nuvarande Thule D1000 totalvikt 1.000kg 325x152cm flakmått som är i underkant av vad som är en smidig storlek att ha till alltiallosläp)
skall man sen lasta större och mer får man gå upp och då väljer man totalvikt 3.500kg och inget annat iomd. att man då har BE och det är det faktiska vikten som räknas och inte släpets totalvikt. =du kan dra ett tomt släp 3,500kg släp med en liten bil. Bifogar ett par bilder på större släp jag använt genom åren.
Sen bjuder jag på en bild på D1000 släpet från i somras på tippen, hade jag haft nått litet minisläp med måtten 254x125cm hade inte ens grenarna fått plats i och resorna till tippen hade blivit sjukt många och det = ohållbart. Och de som står och handavlastar på tippen måste gillar arbeta i onödan
Själv skulle jag inte välja annat än Thulesläp som alltiallosläp, de klenare mår man ju bara dåligt av att titta på. Det billigaste jag haft var ett 4P 750 bromsat släp som köptes nytt tidigt -90 tal och redan då kändes i klenaste laget. Såldes Med en 4hjuling ganska kvickt så man slapp det...
Thule D1000 är det perfekta inkl. tipp (gasdämpare eller skruvtipp vilket man föredrar) och gallergrindar. Finns kapell till om man gillar det. Går att överlasta (gedigna) bra om man gillar det.
Bifogar bild på släp jag överlastat ordentligt, 750 totalvikt lastat till runt 1.500kg (byttes mot nuvarande Thule D1000 totalvikt 1.000kg 325x152cm flakmått som är i underkant av vad som är en smidig storlek att ha till alltiallosläp)
skall man sen lasta större och mer får man gå upp och då väljer man totalvikt 3.500kg och inget annat iomd. att man då har BE och det är det faktiska vikten som räknas och inte släpets totalvikt. =du kan dra ett tomt släp 3,500kg släp med en liten bil. Bifogar ett par bilder på större släp jag använt genom åren.
Sen bjuder jag på en bild på D1000 släpet från i somras på tippen, hade jag haft nått litet minisläp med måtten 254x125cm hade inte ens grenarna fått plats i och resorna till tippen hade blivit sjukt många och det = ohållbart. Och de som står och handavlastar på tippen måste gillar arbeta i onödan
Redigerat:
Man ser skit hela tiden på vägarna, kopplat till släpvagnar. Det är märkligt att det inte händer fler tokigheter.
Senast såg jag en Passat som drog en biltrailer med en Chrysler 300c på. Det borde ha varit cirka 1900kg+400kg på kroken och det vobblade redan i 70kmh, dvs förutom ordentligt överlass så saknades kultryck nästan helt.
Definitivt ett ekipage som man vill hålla sig långt borta från.
Senast såg jag en Passat som drog en biltrailer med en Chrysler 300c på. Det borde ha varit cirka 1900kg+400kg på kroken och det vobblade redan i 70kmh, dvs förutom ordentligt överlass så saknades kultryck nästan helt.
Definitivt ett ekipage som man vill hålla sig långt borta från.
Fick helt nyligen en gammal släpvagn (Broderna fransson 750) från en kompis och funderar lite på vad jag skall fixa innan besiktning. Den gick igenom för tre år sedan men har nu i princip stått sedan dess.
Lite problem med ljusen har jag redan hittat och de måste självklart avhjälpas men sedan är stötdämparna helt upprostade och där undrar jag vad man behöver göra. Kan det räcka att ta bort dessa eller måste jag ersätta med nya?
Damasken har släppt i det främre fästet eftersom gummit är helt torrt/slut, behöver detta vara ok för besiktning eller räcker det att byta senare?
Lite problem med ljusen har jag redan hittat och de måste självklart avhjälpas men sedan är stötdämparna helt upprostade och där undrar jag vad man behöver göra. Kan det räcka att ta bort dessa eller måste jag ersätta med nya?
Damasken har släppt i det främre fästet eftersom gummit är helt torrt/slut, behöver detta vara ok för besiktning eller räcker det att byta senare?
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 343 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 343 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 391 inlägg
Satan vad folk kör fort med sina släp... Låg själv på farthållaren i 90 (c:a 85 på gps) och blev omblåst av massor med släp på E4 i helgen. Är det samma regler som utan släp, kortet ryker vid 30 km/h över 80?