kuntri skrev:
Ah, missade det! Jag tänkte ha en kombo av båda. Mörkläggningsrullgardiner i sovrum/tv-rum och typ panellängder för solskydd. Ser fram emot att läsa hur du konstruerar detta med tex zwave! :)
Ser också fram emot det. Ska börja med Z-Wave i höst :)
 
AndersMalmgren skrev:
Länk? Detta låter som något för mig
Jag fick infon från detta blogginlägget och här är länk till produkten på aliexpress.

Troligtvis kommer jag köra denna på 433 Mhz med denna typ av brytare.
 
Nu är snart alla innerdörrar klara, de två sista blir klara innan helgen, sen återstår bara skjutdörrarna och pardörrarna i hallen mot vardagsrum. Dessa ska bli klara efterföljande vecka.

Bild nedan på ytterligare ett polerat originaltrycke på dörren mellan sovrum och matsal.

WP_20160311_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan ett nytillverkad från Byggfabriken på dörren mellan serveringsgång och gästrum. Trycket som satt här var av samma modell fast förnicklat och förnicklingen var bortsliten så vi köpte nya i polerad mässing istället.

WP_20160311_007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även slipat ner och målat fodren på insidan av badrummet och tagit bort den fula mjukfog som täckte fogen mot fodren som föregående ägare troligtvis lagt själv. Jag misstänkte att hårdfogen under skulle vara helt sprucken mot fodret p.g.a. rörelser, men det var den inte :) Man ser även nya beslag på badrumsdörren. Det fick bli ett runt handtag/knopp p.g.a. låskistans utformning och sedan ett wc-vred i mässing. Skönt att slippa den fula haspen nu.

WP_20160313_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160313_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår började jag skrapa rent luckorna på linnéskåpet i serveringsgången. Riktigt fint virke i dessa så det blir nog bra :)

WP_20160322_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
berne88 och 3 till
  • Laddar…
I tidigare inlägg diskuterade jag olika lösningar på nivåskillnader mellan golv i serveringsgång och angränsande rum. Jag hittade till slut en hörnprofil (trappnos) i polerad mässing från Lundbergs som jag bestämde mig för. De är dock inte billiga, men så mycket snyggare än de guldfärgade aluminiumlisterna.

Såhär såg det alltså ut innan och under golvläggning:

hall-matsal 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hall-matsal 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter fräsning nedan:

hall-matsal 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär blev det alltså med trappnosen i mässing:

WP_20160325_010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160325_011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi körde denna lösning både mot matsal, hall och sovrum. Det blev även samma list på den upphöjda tröskeln mot entrédörren och det kommer även bli samma i spåret där skjutdörrarna går mellan matsal och vardagsrum.

Serveringsskåpet är i skrivande stund klart sånär som på att luckorna skall målas. Alla luckorna är nedskrapade trärent och hela stommen är färdigmålad. Jag gillade ju dock inte den lite ruffa känslan av de spontade brädorna som "bänkskiva" i skåpet och plockade därför bort dessa.

WP_20160325_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte sedan en limfogsskiva i 27 mm tjocklek och jackade ur i stommen så jag kunde föra in denna. Kopierfräste mot den sista originalbrädan så jag fick samma profil.

WP_20160325_008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160325_014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160326_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde även smygar till sidorna i samma material så man slipper se insidan på pärlsponten på sidorna.

WP_20160326_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta jobb gjorde att hela skåpet ser lite mer möbelliknande ut och mer genomarbetat. Vi väntar fortfarande på lite beslag som vi har beställt så fler bilder kommer när det är helt klart. De övre luckorna kommer i alla fall låsas med nyckel. Jag har köpt nya nyckelämnen från Byggfabriken då dessa saknades och sedan modifierat skåplåsen så de passar. Där nere blir det knoppar i mässing i samma variant som på elskåpet och med ett snäpplås bakom i mässing.

Nedan syns också den sista av de "vanliga" dörrarna i lägenheten, just denna mellan klädkammare och gästrum. Vi har nu gjort 10/14 dörrar helt klara och nu återstår de två slagdörrarna samt skjutdörrarna. Den ena slagdörren är slipad och ska bara spacklas innan målning.

WP_20160326_008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har också beställt matsalsmöblemang nu då det snart är dags att rensa ut där så fort ovanstående är färdigmålat.
Det blir bord (250 cm) och stolar (8 st) från Hay i svart.

Hay Loop Stand.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hay AAC22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Har du tänkt någon belysning över avställningsytan i serveringsskåpet?
 
Senior skrev:
Har du tänkt någon belysning över avställningsytan i serveringsskåpet?
Vi hade lite tankar på det i tidigt skede, men hoppade sedan över det då min sambo ogillade idén. Vill man kan man lösa det genom att plocka ner ett uttag i sovrummet och borra ett hål genom tegelväggen. På så vis kommer man ut inuti skåpet och kan där sätta ett uttag.

Vi kommer ha en takarmatur med spotlights som kommer vara riktade delvis mot skåpet så bänkytan bör bli upplyst ändå.
 
Redigerat:
I lördags skrapade jag det sista draget i lägenheten :p Detta är en av de övre dörrarna till skåpet i serveringsgången.

WP_20160402_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har funderat ett tag på hur vi skulle göra med våra skjutdörrar mellan vardagsrum och matsal då de är väldigt tröga. Jag ville ta reda på hur mekaniken fungerade så jag missade stoppklossen i mitten och drog ut ena dörren fullt. Då ser det ut såhär:

WP_20160405_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160405_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna mekanik drar alltså dörrarna inåt i väggen. Där är dock ingen skena i varken tak eller golv. Jag undrar om någon har sett detta tidigare? Jag tror att man kan justera lyftkraften något på dörrarna genom att justera höjden på infästningarna med bultarna.

Jag lossade i alla fall ena dörren och plockade av den mest för att testa. Det underlättar ju mycket att kunna måla horisontellt sedan.

Där låg även en tunn planka slitträ i botten på spåret där dörrarna går som jag plockade bort, slipade och behandlade med hårdvaxolja. Osäker på vad det är för träslag dock.

Planen är i alla fall att köpa små möbelhjul och fräsa in i botten vilket förhoppningsvis ska få dörrarna att köpa smidigare då de nu bara glider på slitplankan. Förr antar jag att man vaxade dessa delar.
 
Kolla om du inte kan få plats för inlineshjul. Rullar lätt och med lång livslängd.
 
Senior skrev:
Kolla om du inte kan få plats för inlineshjul. Rullar lätt och med lång livslängd.
Ja, jag skulle ju helst vilja ha något med kullager, men jag tycker det är svårt att hitta något vettigt. Inlineshjul känns ju spontant som något för stora och blir väldigt svåra att fästa.
 
Du ska ju ändå dit och fräsa, lite djupare bara. Kolla om infästningen till hjulen på kabinväskor kan vara något, reservdelar kanske?
 
Kolla annars på kulrullar, finns en med 24mm monteringshål plus några mm för kragen sen tror jag det finns mindre också
 
nino skrev:
Kolla annars på kulrullar, finns en med 24mm monteringshål plus några mm för kragen sen tror jag det finns mindre också
Typ en sådan?

24839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hade ju definitivt blivit snyggast. Såg nu att de var rätt dyra dock. Max belastning är 17 kg så jag behöver ju ha 3 st per dörr i alla fall.
Alternativet är ju annars någon form av hjul typ som nedan:

24827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vilken häftig konstruktion :cool:
Jag antar att syftet har varit någon slags självstängningsfunktion?
 
krillek skrev:
Vilken häftig konstruktion :cool:
Jag antar att syftet har varit någon slags självstängningsfunktion?
Jag tror nog det enbart har varit för att underlätta stängningen av dörrarna. Det är ju lättare att dra ut dem ur väggen då det finns handtag på framsidan av dörrarna som kan fällas ut. Det är ju lite jobbigare att putta in dörrarna i väggen om det går trögt.
 
Har en länk till där dom kostar 50:-/st så det är väl inte så farligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.