Vet inte hur det är i städerna men här ute på landet är hantverkarena antingen hänvisade till en lokal bygghandel med bra rabatt el beställa/åka till en annan miltals bort.
Så oftast köper dom lokalt för att minska kostnaderna för kunden och lägger på ett mindre antal procent ut till kunden.
Dom lever trots allt mer på sitt rykte än vad man gör i städer.
 
Det här problemet uppstår i alla branscher som börja snurra in sig i rabattsystem och olika kick-backs/incitament. Problemet uppstår när kunden ska bli lurad på ett högre pris eftersom hantverkaren vill tjäna mer pengar och inte vill ta ut det som timkostnad. Vad sägs om att göra det enkelt. Ta max samma pris som konsumenten kan köpa det för och sedan en rimlig timpeng för arbetet. Av en hantverkare köper jag ett arbete, en tjänst. Det är det som är värdet, inte byggmaterialet. Om man sedan lägger till mervärdet att kommunicera och hålla tider, så blir nog väldigt många kunder nöjda.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi hantverkare tjänar ingenting på materialet, våra chefer gör det kanske men inget som vi direkt får ta del av. Som elektriker föredrar jag att plocka ut saker själv så jag vet vad jag har att jobba med. Lovar dig att pengarna du sparar på att köpa vägguttag på rusta istället för Schneider/elko/abb förlorar du direkt när jag ska sätta upp det då lågprisvarianten har samma konstruktion som materialet hade på 70-talet.
 
Gjorde ett ganska stort jobb i början av hösten förra året och kunden hade själv köpt in 9st spotlights av en lågbyggande modell som skulle sättas i ett tak jag sänkte åt dem, men det visade sig sedan behövas 13st och när vi då pratade med min elektriker om att komplettera med dessa 4 som saknades så visade det sig att elfirman debiterade kunden 500:- inkl. moms för exakt samma lampor som kunden köpt och då betalat 875:- /st för... ;)
Jag lyckades hjälpa kunden att få lämna tillbaka de andra 9 lamporna så han kunde köpa alla via elektrikern också.

Samma kund valde att köpa 3st fläktar till våtutrymmena själv via internet då de var 200:- billigare per styck på nätet.
Detta trots att jag försökte förklara vilket problem han skulle få OM någon av fläktarna skulle strula eftersom han då själv får ta hem elektrikern och bekosta detta samt reklamera via nätet och få nya samt troligtvis skicka tillbaka de trasiga.
Hade han valt att köpa dem via elektrikern och något skulle strula så hade det bara varit att ringa elektrikern och han hade kommit och bytät till en ny utan strul och kostnader för kunden.
Det är detta som är poängen när man pratar om garantier genom att köpa sakerna genom hantverkaren. ;)

Personligen kan jag tycka det var dumdristigt/snålt när jag/elektrikern såg till att han sparade 4875:- på att köpa lamporna genom elektrikern. :)
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
pnilz1 skrev:
Vi hantverkare tjänar ingenting på materialet, våra chefer gör det kanske men inget som vi direkt får ta del av. Som elektriker föredrar jag att plocka ut saker själv så jag vet vad jag har att jobba med. Lovar dig att pengarna du sparar på att köpa vägguttag på rusta istället för Schneider/elko/abb förlorar du direkt när jag ska sätta upp det då lågprisvarianten har samma konstruktion som materialet hade på 70-talet.
Självklart är det prisskillnader om man jämför med lågprisprodukter från exempelvis Rusta. Men det är väl sällan det diskussionen gäller utan om man kan köpa precis samma produkter som elektrikern säljer mycket billigare själv. Särskilt när det gäller el och VVS så finns det gott om exempel på firmor som har påslag som är milt sagt magstarka.
 
Mikael_L
pbol skrev:
Vad sägs om att göra det enkelt. Ta max samma pris som konsumenten kan köpa det för och sedan en rimlig timpeng för arbetet.
Men som det nu börjar bli, med jättestora aktörer med jättestora inköpsvolymer, som köper in mycket billigare än Henkes VVS och Sunes El gör. Och sen lägger på liten liten avans i ren rå konkurrens gentemot varandra och genererar vinst mer på volym än marginal.

Ja då får ju småfirmorna problem, de kan ha samma inköpspriser, eller t.o.m något högre än vad samma sak kostar ut till kund på stora byggmarknaden, då tänker jag på aktörerna Bauhaus, Hornbach, Cheapy ( i salig åminnelse) Jula, elbutik.se m.fl.


Så kartan har helt enkelt ritats om de senaste åren.


Jag vet inte riktigt någon lösning på problemet när den lilla hantverksfirman har sämre pris på sina inköp än kunden får på Jula, Bauhaus osv.


Det är ju lite av samma mekanism som numera har slagit ut nästan alla små hifi och TV-handlare, små cykelbutiker (med verkstad bakom kassadisken), enskilda möbelbutiker osv osv.
 
krilleman_215 skrev:
Alla hantverkare oavsett yrkeskategori tjänar pengar på att sälja material. Det är en stor del av inkomsten.

"osynliga" bakbonusar både från grossister, men även direkt från tillverkare, förekommer.
djävligt av dig att dra ALLA hantverkare över en kam
troligtvis så har du bara lite negativ inställning
Jag själv som hantverkare talar om för kunden att han hittar billigare än vad jag köper för , om man letar på nätet
för om jag ska kunna ha billigare matrial så måste jag köpa in mycket ( eller hyfsat mycket )
sedan ska jag lägga på trsp kostn , inhandl timmar, vinst , trsp till kund , inbärning
detta talar jag om för kunden att det blir dyrare
ibland tycker kunden att det är ok , så då funkar det
men jag har som praxis att alltid tala om för kunden vad som gäller
Du själv kan om du bemödar dig hitta billigare på nätet eller hos dom stora byggvaruhusen
så varför klaga att alla tjänar pengar
så varför inte vara lite aktiv istället
undrar vilken firma du har eller som du jobbar för
som inte tjänar pengar på andra
 
  • Gilla
Mickeviking och 3 till
  • Laddar…
C
Mikael_L skrev:
Jag vet inte riktigt någon lösning på problemet när den lilla hantverksfirman har sämre pris på sina inköp än kunden får på Jula, Bauhaus osv.
Det finns ju inget som hindrar hantverkaren att handla på Jula eller Bauhaus. Båda erbjuder företagsavtal och kör även de med kick-back och/eller nettoprislista + rabatt.
Problemet skulle i så fall vara att sortimentet eller servicenivån inte motsvarar hantverkarens behov.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
cpalm skrev:
Det finns ju inget som hindrar hantverkaren att handla på Jula eller Bauhaus. Båda erbjuder företagsavtal och kör även de med kick-back och/eller nettoprislista + rabatt.
Problemet skulle i så fall vara att sortimentet eller servicenivån inte motsvarar hantverkarens behov.
Ja sortimentet är minst sagt begränsat, och det går ju inte att beställa hem grejer till dagen efter, så då får man lägga tid på att beställa resten hos någon annan. Personalen har i regel också dålig produktkännedom.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Det gäller samma för vinst på material som vinsten på att utföra ROT-arbete.
Samtidigt som ROT infördes så gick priserna för arbetet upp med ca 25%. Det innebar att hantverkarna tjänade mer på utfört arbete men att den som fick tjänsten utförd fick en något lägre kostnad än vad det kostade i timmen innan ROT infördes.
Det Allianspartierna skulle ha gjort var att visa vad olika hantverkstjänster kostade (lite olika beroende på storstad/övriga områden) innan ROT infördes.
Naturligtvis så försöker de flesta hantverkare tjäna litet extra om det ges möjlighet. Så fungerar tyvärr människan.
 
Rogero skrev:
Det gäller samma för vinst på material som vinsten på att utföra ROT-arbete.
Samtidigt som ROT infördes så gick priserna för arbetet upp med ca 25%. Det innebar att hantverkarna tjänade mer på utfört arbete men att den som fick tjänsten utförd fick en något lägre kostnad än vad det kostade i timmen innan ROT infördes.
Det Allianspartierna skulle ha gjort var att visa vad olika hantverkstjänster kostade (lite olika beroende på storstad/övriga områden) innan ROT infördes.
Naturligtvis så försöker de flesta hantverkare tjäna litet extra om det ges möjlighet. Så fungerar tyvärr människan.
Detta är också att dra alla hantverkare över samma kam... :(

Själv debiterade jag 375/h t.o.m 2007, höjde till 395/h 2008 och höll detta till 2012 då det höjdes till 435/h och idag på 450/h...

Inga höjningar gjorda p.g.a rotavdraget utan normala höjningar för att kunna överleva...


Sen är det knappast bara hantverkare som försöker tjäna lite extra om det ges möjlighet i så fall för det är nog fan inom alla branscher och det finns många andra branscher som är grisigare men som det aldrig pratas om... ;)
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Rogero skrev:
Det gäller samma för vinst på material som vinsten på att utföra ROT-arbete.
Samtidigt som ROT infördes så gick priserna för arbetet upp med ca 25%. Det innebar att hantverkarna tjänade mer på utfört arbete men att den som fick tjänsten utförd fick en något lägre kostnad än vad det kostade i timmen innan ROT infördes.
Det Allianspartierna skulle ha gjort var att visa vad olika hantverkstjänster kostade (lite olika beroende på storstad/övriga områden) innan ROT infördes.
Naturligtvis så försöker de flesta hantverkare tjäna litet extra om det ges möjlighet. Så fungerar tyvärr människan.
Man får också tänka på att många företag har skapats och med det mer konkursen , så tror nog inte på att rot ökat lönerna i bygg , sen finns det alltid undantag .
 
Att hantverkarna lägger på en liten procent för hanteringen av materialet kan jag tycka är okej. En liten procent anser jag kan vara upp till 10%. Men att lägga på mer än så och även upp emot 60-80% är rent ocker.

Jag har nyligen begärt offert från en rörfirma i Uppsala på allt VVS-arbete för en nyproducerad villa. Trots att jag på telefon bad om en specificerad offert så blev det en totalsumma för allt, material och arbete. I en sån offert är det ju väldigt lätt att gömma rabatterna :) Det kan ju tilläggas att den firmans ändamål enligt Solidinfo är "Aktiebolaget ska bedriva VVS-arbeten, utföra byggnadsentreprenader" så där står inget om att idka handel med vvs-material.

Efter påstötning så fick jag dock en lite mer specificerad offert, men fortfarande inte med materialpriserna specificerade separat, så de får inte hjälpa till på mitt bygge i alla fall.
 
Den eviga diskussionen som aldrig ta slut. :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
M
Tror de allra flesta hantverkare behöver tjäna en del på materialet. Det handlar om att man måste ha viss lönsamhet för sitt företag, i grund och botten. Inte att lura människor. Sedan tycker många att det var förj-kligt vad den kopplingen eller dosan kostade, men att banken och försäkringsbolaget lurar dig med mer finess år efter år, är inte lika allvarligt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.