Vi ska renovera badrummet och har nu kommit till den kritiska punkten att välja kakel och klinker.

Det ska vara (typ) mörk klinker på golvet och (typ) vit kakel på väggen. Jag ser ibland bilder på badrum som framkallar rysningar, de påminner mig om barndomens kala badhus på 80-talet. Jag har svårt att säga vad det beror på, men samma färgval (typ mörkt och vitt) kan framkalla en behaglig känsla i det ena badrummet och kraftig obehagskänsla i det andra.

Jag kanske borde ställa mina frågor på www.fragapsykologen.se, men nu vänder jag mig istället till badrumsexperterna på byggahus.se. :rolleyes:

Vad säger ni? Nån som förstår vad jag menar? Nån som har några tips och råd?
 
Varför svart/vitt? Vilken stil har ni i huset, när är det byggt mm?
 
T
Svart eller grått golv och vita väggar kör 90% med nuförtiden eller har gjort senaste 5-10 åren, ganska tråkigt val enligt mig då det finns en uppsjö med kakel och klinker i olika kulörer och mönster!
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Ja körde mörkgrått golv och vita väggar, men ja renovera inför en försäljning, valde något som passar alla, idag hade ja nog valt lite mer personligt, kostat på mig fina grejer, de ska ju sitta där i många år
 
tank77 skrev:
Svart eller grått golv och vita väggar kör 90% med nuförtiden eller har gjort senaste 5-10 åren, ganska tråkigt val enligt mig då det finns en uppsjö med kakel och klinker i olika kulörer och mönster!
Jag är lite orolig för att man tröttnar på alltför trendigt kakel. Just nu är det mycket marockanskt klinker på golven och enorma vita plattor på väggarna. Kommer det att kännas gammalt om 20 år, ungefär som 90-talets persikorosa melerade kakel med blommig bård känns nu?
Därför har jag kört med vita 15x15 cm plattor på väggarna och klassiska klinker på golvet.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår exakt vad du menar med badhus från 80-talet...tror det är lätt att få den känslan om man har helt fyrkantiga kakelplattor i mindre modell, så välj nått annat än det...☺
Vi har precis fått ena badrummet fixat och valde då en mörkgrå plastmatta som ser ut som betong, vitt glansigt kakel i 20cm×30cm samt har blankpolerat krom som en röd tråd i inredningen...👌
Vi tycker om när det det är stilrent och man kan ju få det riktigt fräscht om man väljer snygg inredning!
Så länge man håller sig borta från 4-kantigt kakel och tråkig standard-inredning a'la hyreslägenheter så blir det nog allt annat än 80-tal! ☺👍
 
T
Fred vom Jupiter skrev:
Jag är lite orolig för att man tröttnar på alltför trendigt kakel. Just nu är det mycket marockanskt klinker på golven och enorma vita plattor på väggarna. Kommer det att kännas gammalt om 20 år, ungefär som 90-talets persikorosa melerade kakel med blommig bård känns nu?
Därför har jag kört med vita 15x15 cm plattor på väggarna och klassiska klinker på golvet.
Då har du valt precis det TS inte vill ha(y)
 
  • Gilla
haber25
  • Laddar…
Tack för svaren!

Svart och vitt var kanske onödigt kategoriskt beskrivet. Ljust kakel och mörkt klinker är en bättre beskrivning.

Jag/vi satsar på en hyfsat diskret lösning. Min erfarenhet är att man snabbt tröttnar på djärva lösningar. Jag har flera bekanta som satte in färgglad köksinredning - luckor och lådor - och bytte efter bara ett par år. Tröttnar man på badrummet blir det besvärligare att byta.

Då inreder jag hellre kul med badrumsskåp och annat.

Jonatan79 skrev:
Varför svart/vitt? Vilken stil har ni i huset, när är det byggt mm?
Det är ett litet, gammalt och charmigt men väl renoverat och välbehållet hus. Varför frågar du det? :)
 
Redigerat:
Jag är uppväxt med föräldrar som tar ut svängarna hela tiden,speciellt med opraktiska material som obehandlade terracottaplattor i kök. Kör mer safe själv av denna anledning. Stora plattor och ljusgrått klinker. Snyggt och praktiskt
 
Jag har lite svårt att tänka som dig, men det enda jag kan föreställa mig är badrum som är gjorda symmetriskt i rutnät. Dvs mindre klinker i rutnät och mindre kakel på väggarna i rutnät. Antagligen något sådant som skapar din badhusassociation. Kanske räcker det med att lägga golvet i murförband istället för i rutnät?

En del drar upp golvet upp på en vägg för att bryta av det vita. Själv kommer jag gå på grått golv och vita väggar, lägga golvet i symmetriskt rutnät då badrummet är för litet för att förband ska bli snyggt och så kommer jag att försöka bryta av med träfärgade möbler samt färgglada textiler. Väljer mellan riktigt apelsinoranget eller marinblå textilinredning, men lutar åt det senare. Det kommer att bryta av rejält mot det grå/vita.
 
Pga att ibland kan det vara snyggt och smakfullt att satsa på en inredning och stil i badrummet som passar ihop med själva huset om du förstår hur jag menar. Tex gammalt hus = klassisk stil på kök och badrum fast i modern tappning. Inte gammalt hus och ultramodern design typ högblankt kök med rostfritt krafs och badrum som ett rymdskepp! ;) (OK, ta mig inte på orden men är lite allergisk mot folk som inte tänker till ordentligt då det ändå är en så pass stor "operation").


Det är ett litet, gammalt och charmigt men väl renoverat och välbehållet hus. Varför frågar du det? :)[/QUOTE]
 
Helt beroende på utseendet på badrummet och resten av huset, du har inte funderat på schackrutigt golv? I min värld är det fortfarande classy men lite annorlunda :)
 
Jumos skrev:
Helt beroende på utseendet på badrummet och resten av huset, du har inte funderat på schackrutigt golv? I min värld är det fortfarande classy men lite annorlunda :)
Där fick jag inte badhus-, dock tvättstugevibbar ;)
 
shadowfire skrev:
Där fick jag inte badhus-, dock tvättstugevibbar ;)
Ha ha, en så fin tvättstuga hade jag gärna haft 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.