Hej,

Jag har tänkt på en sak när det gäller moderna kök. Hur tänker dem egentligen?

Exempel 1) Små kök
Kolla det här huset: http://www.trivselhus.se/husmodeller/a035/#
En modern, snygg och "vanlig" familjevilla för en familj med 2-3 ungar, men köket är mindre än vad jag hade i min studentlägenhet?? Det här har jag sett 1000 exempel på, stora hus men med pyttesmå kök.
AHUS_120629_008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel 2) Diskho och spishäll i köksön.
Det här är också en väldigt vanlig syn i kökskataloger. Men hur bra är det? Vart ställer dem en lasagn-form som står i blöt för att lättare göra rent sen?? Skvätter dom aldrig vatten omkring sig? I ett sånt kök kommer det ju rinna vatten över hela köksön och droppa ner på golvet? Sen hur kul är det att ha all disk framme som om det vore en uppläggningsplats för allmän beskådan? En pytteliten diskho som knappt rymmer en tallrik.
gloss-white-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LmXnC.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel 3) Inga överskåp
Visst, det ger ett luftigt och rymligare intryck, MEN det är fortfarande vara ett intryck. Att lämna bort "gratis" förvaringsutrymme i ett kök är för mig obegripligt. Förvaring är det enda man behöver, och här väljer man bort den bästa förvaringen där du lätt kan öppna skåpen och få en bra överblick över det du har mot ett intryck, som egentligen inte är värt något reellt. Istället ska man huka sig ner och leta i skåpen varje gång man ska ta fram tallrikar eller lite mussli.
Ska%u0025CC%u002588rmavbild%u00252B2015-05-11%u00252Bkl.%u00252B21.44.59.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
pedber och 8 till
  • Laddar…
Form före funktion. Så är det ju med mycket idag. Imacen som vi har är snygg att titta på, och förvisso bra att använda. Men jämför man prestanda kontra priset kan man få bättre prestanda med en PC. Audi A6 avanten vi har är toksnygg, men hur praktisk är den sluttande bakluckan? Försvinner mycket utrymme där.
Yta före innehåll :)
 
Men hallå, kök idag är bara till för att visa hur bra ställt man har det. Du ska ju inte laga mat i det
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 11 till
  • Laddar…
Exakt, äter gör man ju ute på stan än ändå
 
  • Gilla
Beltis och 2 till
  • Laddar…
Jag kan delvis hålla med om att det skall "se bra ut"... Men design på kök är väl som allt annat som har med design att göra - det kommer och går.
Personligen så håller jag med dig Anders! jag vill ha så mycket förvaring som det bara går och jag älskar en öppen planlösning där man kan vara social samtidigt som man lagar mat.
Men jag kommer ihåg tidigare generation... då skulle ju köket absolut INTE vara "öppet"... Nä, man skulle helst laga mat i en bunker i sin ensamhet ;)
 
  • Gilla
Mats Olandersson och 1 till
  • Laddar…
Ser bedrövligt imo.
Visst fint katalogen, men sen när det börjar användas så är det nog inte lika fint.
Som du säger, liten diskho på köksön kan bara resultera i vatten och gris överallt
 
Jag kan hålla med dig i vissa avseenden. Men försök att se möjligheter istället för nackdelar. En ho bredvid hällen på köksön är praktiskt om man ska hälla av pastavatten eller fylla en kastrull. Det betyder ju inte att du inte kan ha en vanlig ho på din andra bänk.

Ang. en ho så kan du ju ha en stor istället för 2 små. Vi har en ho som är 70cm bred, där går i hela plåtar och annat skrymmande utan problem.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Varför skulle det bli mer blask och vatten på köksön än på en vanlig bänkskiva? Ganska ologiskt resonnemang. Oavsett så är det väl bara att torka upp.
 
  • Gilla
JohannesO och 3 till
  • Laddar…
TheGame skrev:
Ser bedrövligt imo.
Visst fint katalogen, men sen när det börjar användas så är det nog inte lika fint.
Som du säger, liten diskho på köksön kan bara resultera i vatten och gris överallt
De gånger jag sett en liten diskho på köksön så är det en extra för att göra rent den japanska kniven efter att man skurit rödbetor till Chèvre chauden, det är mao ren bekvämlighet och funktion till arbetsytan i fråga
 
  • Gilla
Pear4Life
  • Laddar…
BirgitS
falkn skrev:
Jag kan hålla med dig i vissa avseenden. Men försök att se möjligheter istället för nackdelar. En ho bredvid hällen på köksön är praktiskt om man ska hälla av pastavatten eller fylla en kastrull. Det betyder ju inte att du inte kan ha en vanlig ho på din andra bänk.
AndersMalmgren skrev:
De gånger jag sett en liten diskho på köksön så är det en extra för att göra rent den japanska kniven efter att man skurit rödbetor till Chèvre chauden, det är mao ren bekvämlighet och funktion till arbetsytan i fråga
Fast på de två bilderna är ju köksön den enda arbetsytan och det finns bara en ho i köken.
 
Fast nu finns det väl regler ang. köksöar.
Man ska/bör inte flytta en kastrull med varmt vatten över golvet till en ho, utan man ska ha en på köksön. Det är därför jag har en ho på köksön och en till vid diskbänken iaf.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Har lite sådär svårt att hålla med om vissa av de punkter som TS tagit upp, varför ska man fylla diskhon med disk, den plockar man väl in i diskmaskinen?
Varför alltid detta prat om förvaringsutrymme, varför är folk så jäkla på att samla massa bråte, hur många tallrikar och glas behöver man?
I mitt kök så är det kanske 20% av det som finns i skåpen som används oftare än 1 gång i månaden.

Visst så kanske alla grejer inte är så praktiska alltid, men mycket handlar ju även om hur man är som person.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 3 till
  • Laddar…
Suck :(
Ex2 En köksö i ett öppet landskap...
Inte direkt gjort för att steka strömming, utan på sin höjd för att lägga upp hämtmaten på tallrikar.

Men som nån annan var inne på. Kök idag är i första hand inte gjorda för att laga mat i, utan istället för att visa omgivningen vilken design och status man kostat på sig.
 
MagHam skrev:
Suck :(
Ex2 En köksö i ett öppet landskap...
Inte direkt gjort för att steka strömming, utan på sin höjd för att lägga upp hämtmaten på tallrikar.

Men som nån annan var inne på. Kök idag är i första hand inte gjorda för att laga mat i, utan istället för att visa omgivningen vilken design och status man kostat på sig.
Då har man nog tänkt lite fel med kapacitet köksfläkt samt inte tänkt till med extra tilluft för just en rejäl fläkt. T.ex tilluft. sockeln under häll.
Precis så med allt. Gör man inte det rätt då blir det fel :)
 
  • Gilla
teamlundver och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
De gånger jag sett en liten diskho på köksön så är det en extra för att göra rent den japanska kniven efter att man skurit rödbetor till Chèvre chauden, det är mao ren bekvämlighet och funktion till arbetsytan i fråga
En extra ho vid spisen kan användas till vattenbad för att tina fryst mat eller kyla ner vissa såser. Eller varför inte kyla ner hårdkokta ägg så att skalet släpper.

Vi använder vår diskbänk som arbetsbänk och då är det skönt med ett extra tappställe/ho.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.