21 986 läst · 87 svar
22k läst
87 svar
Moderna kök, hur tänker de?????
Det gör jag också, men när jag diskar knivar torkar jag dem direkt och lägger tillbaka dem i stället. Självklart diskar jag också våra gjutjärnskastruller direkt, men torkar dem efter med papper och smörjer sedan in dem med olivolja eller rapsolja, jag låter dem aldrig stå och lufttorka i alla fall. Om jag skulle göra det hade ett diskställ varit ganska underdimensionerat för den tyngden oavsett.arneri68 skrev:Vi har alla olika sätt att jobba i köket. Jag kan inte tänka mig ett kök utan diskställ. Inga redskap placeras i min diskmaskin. Jag brukar diska skärbrädor, knivar och vissa behållare 2-3 ggr per matlagningstillfälle. Merparten av våra stekpannor och kastruller är av kolstål eller gjutjärn vilka måste handdiskas.
Har du en häll i en köks ö måste du också ha tillgång till rinande vatten eller en ho detta är för att man inte ska behöva göra en vändning med tex kokande vatten därav har man en disklåda i köks ön.. mycket regler har kommit till i år också
Frågan har tydligen varit uppe tidigare på BH, https://www.byggahus.se/kok/256335-bbr-843-tvingande-krav-p-utslagsvasksystemfel skrev:
BFS 2015:3 är den senaste publicerade versionen på BRR's sajt. Finns någon ändring eller tillägg sedan dess?
Tråden handlar inte om huruvida det är bra eller inte att ha en ho bredvid en häll, utan när det blir den primära diskbänken i ett modernt kök, och andra visuella trender som utförs på bekostnad av det praktiska.
... och flera har framfört åsikter av annan form i tråden, men det verkar inte spela någon roll. Moderna kök i stil med dessa som lagts upp i tråden är fel, så enkelt är det bara. Kom in i spelet, folk gillar olika och använder olika.katten1234 skrev:
Det går mode i allt. Vissa rider med modet och säger att det är sååå praktiskt. Men sedan om 10 år så är de där igen med det nya modet igen och säger samma sak igen och glömde vad de sagt för 10 år sedan.
Men så är jag undantaget som älskar 50-talskök. Jovisst tycker jag att vårt nuvarande kök är lite väl litet men vägrar byta det mot modern (modern= sedan slutet av 70-talet) smäckkök. Påplatsbyggt ska det vara.
Om jag är tvungen att flytta til någonstans där de har smäckkök så skulle jag renovera det med påplatsbyggt.
Men så är jag undantaget som älskar 50-talskök. Jovisst tycker jag att vårt nuvarande kök är lite väl litet men vägrar byta det mot modern (modern= sedan slutet av 70-talet) smäckkök. Påplatsbyggt ska det vara.
Om jag är tvungen att flytta til någonstans där de har smäckkök så skulle jag renovera det med påplatsbyggt.
"Bunker" haha, den va' bra! Helt rätt, förvaring kan d inte bli för lite av, gäller särskilt en hamster som jag...Pear4Life skrev:Jag kan delvis hålla med om att det skall "se bra ut"... Men design på kök är väl som allt annat som har med design att göra - det kommer och går.
Personligen så håller jag med dig Anders! jag vill ha så mycket förvaring som det bara går och jag älskar en öppen planlösning där man kan vara social samtidigt som man lagar mat.
Men jag kommer ihåg tidigare generation... då skulle ju köket absolut INTE vara "öppet"... Nä, man skulle helst laga mat i en bunker i sin ensamhet
Maskineriet ska ju oljas, dvs nya trender kommer numer oftare än tidigare och tanken är att vi ska bygga om köken oftare så att företag/hantverkare kan tjäna mer pengar. Så är det ju i många områden idag - t ex kläder/mode.
Du vill visa att du hänger med i alla trender?
Du vill visa att du hänger med i alla trender?
Vad otrevliga en del är för att andra tycker olika. Och när det gäller kökskataloger - det är väl ok att dom visar upp olika sorters kökskonstellationer, hade varit lite tråkigt att bara titta på samma kök men med olika luckor. Bra med inspiration. Som tur är kan var och en själv välja hur de vill ha det. Vi kommer ha en bänkrad mot vägg med stooor ho och bänkyta (utan ovanskåp), en stor köksö med 3 + 3 skåp (med häll och ho) samt en rad med högskåp. Det är det som funkar bäst för vår familj i alla fall.
Huvudet på spiken. Det handlar egentligen inte så mycket om att vi tycker olika och har olika behov, utan att det finns en industri som ska hållas igång och växa varje år.Rogero skrev:
Trendsättningar och mode riktar sig till vårt primitiva jag vilket håller hela världsekonomin igång.
I det här läget är all form av miljötänk som bortblåst.
(så länge det nu håller)
Jag har behållit kvar överskåpen. Men räcker nästan med underskåp och bara två/tre överskåp (ungefär).
Jäkligt smidigt med moderna lådor som öppnas och stängs smidigt. Sväljer ändå rätt mycket.
Men köksö är jag skeptisk till, men skulle inte bygga ihop vardagsrum med köket.
Jäkligt smidigt med moderna lådor som öppnas och stängs smidigt. Sväljer ändå rätt mycket.
Men köksö är jag skeptisk till, men skulle inte bygga ihop vardagsrum med köket.
Jag ser bara en vits med köksö om den är mitt i köket, d.v.s. vilken sidan av köksön man än står på så ska man ha andra delar av köket bakom sig. I annat fall kan man i mina ögon lika gärna ha en serveringslucka eller liknande i väggen.
När det gäller disk-diskussionen är jag också en sån som vill kunna ställa grejer i diskstället efter hand. Att stå och torka med handduk tar en massa tid. Samma sak med diskhon, ena hon för att ställa grejer i (som inte går snabbt att diska) och den andra för att hälla ut vatten eller ta vatten. Visst skulle man kunna tänka sig att ha en stor diskho och sen en liten ho med en kran vid spisen för att ta vatten och slå ut vatten, men jag tycker en dubbelho är mer flexibelt.
När det gäller disk-diskussionen är jag också en sån som vill kunna ställa grejer i diskstället efter hand. Att stå och torka med handduk tar en massa tid. Samma sak med diskhon, ena hon för att ställa grejer i (som inte går snabbt att diska) och den andra för att hälla ut vatten eller ta vatten. Visst skulle man kunna tänka sig att ha en stor diskho och sen en liten ho med en kran vid spisen för att ta vatten och slå ut vatten, men jag tycker en dubbelho är mer flexibelt.
Det är väl härligt att vi alla tycker olika
Själv valde jag att bygga en köksö av följande anledningar:
- mer förvaring
- mer arbetsyta
- lite socialare vid middagar
- mer yta till buffén på jul
Att ha en ho i köksön hade varit förödande för oss... då sambon förvandlas till en "vattenspridare" när hon arbetar i köket
Slänger upp en före och efter bild på spektaklet... (ursäkta den dåliga kvalitén på före-bilden - den e fotad ur katalogen från när vi köpte huset)
Hade varit kul att se era kök som ni pratar så varmt om! Alltid kul att få inspiration från andra
Själv valde jag att bygga en köksö av följande anledningar:
- mer förvaring
- mer arbetsyta
- lite socialare vid middagar
- mer yta till buffén på jul
Att ha en ho i köksön hade varit förödande för oss... då sambon förvandlas till en "vattenspridare" när hon arbetar i köket
Slänger upp en före och efter bild på spektaklet... (ursäkta den dåliga kvalitén på före-bilden - den e fotad ur katalogen från när vi köpte huset)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade varit kul att se era kök som ni pratar så varmt om! Alltid kul att få inspiration från andra
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Varför det? En köks-ö är kanon både för att det ger förvaring, arbets- och avställningsyta men också att det ger sittplatser mot exempelvis vardagsrummet.Nerre skrev: