21 986 läst · 87 svar
22k läst
87 svar
Moderna kök, hur tänker de?????
Det finns regler hur nära överskåp och fläktar får sitta en häll, men krav på eventuella hoar har jag inte hört talas om. Det är däremot praktiskt att ha häll och tappställe i samma bänkrad för att minska dräll på golvet.jenpa skrev:
Här kommer ytterligare ett exempel på ett modernt design-kök. Perfekt för att lägga smutsiga lasagne-formar i blöt som skvalpar vatten samtidigt som man ställer disken på tork och hackar upp grönsaker och ställer fram maten..... hur tänker dem egentligen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg
Kan kan inte ens se storleken på hon i den bilden, idag är ju 500mm ho minimum så de tär säkert sådan.
Lite snålt med icke planlimmad häll kan man tycka
Lite snålt med icke planlimmad häll kan man tycka
Det låter på katten1234 som att hen gör lasagne 2-3 gånger per dag
Personligen ser jag inte större problem med köket ovan förutom att där ser ut att vara lite arbetsyta mellan ho och häll samt att det verkar vara ganska lite förvaring för glas och dylikt. Om man nu vill ställa en form i blöt så häller man väl vatten i den och ställer den på bänken, förslagsvis bakom blandaren så är den inte i vägen. Jag förstår inte varför disken ska stå på tork, där är ju troligtvis diskmaskin i köket.
Personligen ser jag inte större problem med köket ovan förutom att där ser ut att vara lite arbetsyta mellan ho och häll samt att det verkar vara ganska lite förvaring för glas och dylikt. Om man nu vill ställa en form i blöt så häller man väl vatten i den och ställer den på bänken, förslagsvis bakom blandaren så är den inte i vägen. Jag förstår inte varför disken ska stå på tork, där är ju troligtvis diskmaskin i köket.
Stort problem jag ser med bilden i inlägg 54 är avsaknaden av en köksfläkt, eventuellt finns det en bänkfläkt infälld i bänken mellan hällen och hon, om det finns en sådan fläkt där så är den hindrande vid matlagning.
Du får titta noggrannare fläkten finns där fullt synlig ...Demmpa skrev:
(Men förklädd till lampa. kolfilterfläkt alltså)
Vi har alla olika sätt att jobba i köket. Jag kan inte tänka mig ett kök utan diskställ. Inga redskap placeras i min diskmaskin. Jag brukar diska skärbrädor, knivar och vissa behållare 2-3 ggr per matlagningstillfälle. Merparten av våra stekpannor och kastruller är av kolstål eller gjutjärn vilka måste handdiskas.falkn skrev:
I Villalivs hemma-hos besök kan man läsa se att en av Sveriges kock-elit (Tina Nordström) klarar sig, och testar matrecept i detta kök:
http://villalivet.se/wp-content/uploads/2016/02/Tina-Nordström-kök.jpg
Trots att det är enkelt och lite ruffigt är det - i mina ögon - i alla fall mysigare än en del moderna bilder ur kataloger tidigare i tråden.
http://villalivet.se/wp-content/uploads/2016/02/Tina-Nordström-kök.jpg
Trots att det är enkelt och lite ruffigt är det - i mina ögon - i alla fall mysigare än en del moderna bilder ur kataloger tidigare i tråden.